شماره ۱۹۱۲ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۷ بهمن
صفحه را ببند
اخبار روز

در جواب دادستان کل آمریکا
ترامپ: حق قانونی دارم در پرونده‌های کیفری مداخله کنم

دونالد ترامپ با نادیده گرفتن درخواست دادستان کل آمریکا مبنی‌بر خودداری از توییت‌کردن درباره پرونده‌های حقوقیِ در جریان، در توییتی نوشت این کار «حق قانونی» او است. به گزارش ایسنا، ویلیام بار، دادستان کل آمریکا تنها چند ساعت پیش از این توییت در اعتراضی علنی به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا اظهار کرد توییت‌های او «ادامه کار را برایم غیرممکن می‌کند» و او بر سر تصمیمات وزارت دادگستری «مورد آزار و تحت‌تأثیر قرار نمی‌گیرد.»
به گزارش روزنامه گاردین، ترامپ اما در توییتی نشان داد که تلاش بار برای ساکت‌کردن او تأثیری نداشته است. رئیس‌جمهوری آمریکا با اشاره به اظهارات بار مبنی بر اینکه ترامپ هرگز از او درخواست نکرده کاری مرتبط با پرونده‌های کیفری انجام دهد، نوشت: «این به آن معنا نیست که من به‌عنوان رئیس‌جمهوری حق قانونی برای این کار را ندارم؛ دارم، اما تاکنون تصمیم گرفته‌ام که این کار را نکنم.»
بار روز پنجشنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری «ای‌بی‌سی» اظهارکرد که می‌خواهد بدون نفوذ خارجی ازجمله از سوی رئیس‌جمهوری، وزارت دادگستری را سرپرستی کند. او گفت: «فکرمی‌کنم زمان آن رسیده که توییت‌کردن درباره پرونده‌های کیفری وزارت دادگستری متوقف شود.» بار در مصاحبه خود تأکیدکرد که ترامپ هرگز از او نخواسته کاری در مورد پرونده‌های کیفری انجام دهد، اما تأیید کرد که اظهارات ترامپ اختیارات او را تضعیف می‌کند.» او در گفت‌وگویی تلویزیونی به ترامپ هشدار داد که اظهارنظرهای او در شبکه‌های اجتماعی «اینکه او کارش را انجام دهد، غیرممکن می‌کند.»


مادورو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا را به حبس تهدید کرد
رئیس‌جمهوری ونزوئلا گفت دولت منتظر روزی است که دادگاه‌های این کشور دستور دستگیری رهبر اپوزیسیون را بدهد. به گزارش ایسنا، نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا در نشست خبری گفت: «‌روزی می‌رسد که دادگاه‌های کشور حکم دستگیری خوآن گوآیدو، رهبری اپوزیسیون ونزوئلا را بابت تمامی جرایم ارتکابی صادر می‌کنند. آن روز او به زندان می‌افتد. مطمئن‌باشید که آن روز می‌رسد.»
مادورو که با رسانه‌های خارجی در روزهای گذشته گفت‌وگو نکرد، رسانه‌های خارجی را به کاخ ریاست‌جمهوری احضار کرد و از سفرایی که گوآیدو را به‌عنوان کاروان‌های دیپلماتیک پس از ورودش به ونزوئلا در یازدهم فوریه ۲۰۲۰ همراهی کرده بودند، انتقاد کرد.
او همچنین درباره صدور شکواییه‌ای علیه دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا بابت تحریم‌های اقتصادی اعمال‌شده علیه کاراکاس به خبرنگاران گفت: «در حوزه روابط دیپلماتیک اختلافاتی وجود دارد که باید بررسی شود، اما نمی‌توان از موضع تسلط اقتصادی برای ضربه‌زدن به یک کشور و اعمال سیاست‌ها بر این حوزه استفاده کرد. گوآیدو که روز سه‌شنبه گذشته پس از سفری خارجی به ونزوئلا برگشته، با وجود منع سفر دستگیر نشد. او در جریان سفر بین‌المللی خود به کاخ سفید رفت، در نشست جهانی اقتصاد شرکت کرد و با مقام‌های عالی‌رتبه اروپایی و کانادایی دیدار داشت.


ضمن اعلام برخی جزئیات
مقام آمریکایی بر وجود آتش‌بس ۷ روزه با طالبان صحه گذاشت

بنابر گفته یک مسئول برجسته آمریکایی در وزارت خارجه این کشور که خواست نامش فاش نشود، آمریکا و طالبان بر سر آتش‌بس یک‌هفته‌ای توافق کردند. خبرگزاری بلومبرگ روز جمعه به نقل از یک مقام برجسته آمریکایی گزارش داد که دو طرف بر سر کاهش تنش و اقدامات خشونت‌آمیز توافق کردند و اگر محقق شود، طرح صلحی که به آمریکا اجازه خواهد داد خروج نیروهایش را آغاز کند، اجرایی خواهد شد. این مسئول بدون پرداختن به جزئیات اظهار کرد که کاهش حملات به مدت هفت روز به‌زودی آغاز خواهد شد.به گفته این مسئول مذاکرات گسترده صلح بعد از دوره آتش‌بس که طالبان در این مدت دست از حملاتش خواهد برداشت،‌ از سر گرفته می‌شود.


تعداد بازدید :  209