شماره ۱۹۱۳ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۸ بهمن
صفحه را ببند
انتخابات فدراسیون لغو می‌شود؟
هزار مشکل برای انتخاب رئیس جدید فوتبال

[شهروند] بحث بر سر ابطال و تعویق انتخابات فدراسیون فوتبال در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بالا گرفته است. این موضوع موافقان و مخالفان جدی دارد و با قدرت باید گفت که همه چیز شکلی پیچیده و مبهم به خود گرفته است و فوتبال ایران آبستن اتفاقات عجیبی خواهد بود. اما چه اتفاقاتی رخ داد که به چنین موقعیتی رسیدیم؟

گزارش‌های عجیب در رسانه‌ها
هر نامزد انتخابات فدراسیون فوتبال برای ثبت‌نام در پست ریاست به 10 فرم تأییدیه اعضای مجمع نیاز دارد. با توجه به مجمع 75نفره فوتبال طبق قواعد اساسنامه اصلا امکان ندارد که بیشتر از هفت نامزد بتوانند در انتخابات حضور پیدا کنند، منتهی ایراد بزرگ قانونی در اساسنامه منجر به احتکار فرم از سوی افراد قدرتمند که در مجمع نفوذ داشتند، شد و در این مدت ‌هم، گزارش‌های زیادی در رسانه‌ها در انتقاد به این مکانیزم منتشر شد. در شرایط کنونی گفته می‌شود از بین 9 نامزدی که برای انتخابات ریاست ثبت‌نام کردند، مهدی محمدنبی، حسینعلی قریب، حبیب کاشانی، هدایت ممبینی و حیدر بهاروند موفق شده‌اند 10 فرم را جمع کنند. به این ترتیب اگر انتخابات در تاریخ مقرر برگزار شود‌، هرکدام از این نامزدها که تأیید صلاحیت شوند، می‌توانند شانس خود را برای رسیدن به صندلی ریاست در رأی‌گیری امتحان کنند. امیرمسعود هراتیان،‌ محمدرضا کلایی، عباس صوفی و رضا جلالی چهار نامزد ثبت‌نام کرده برای ریاست فدراسیون هستند که گفته می‌شود موفق نشده‌اند از 10 عضو مجمع معرفی‌نامه بگیرند و به این ترتیب از انتخابات طبق قانون حذف شدند. البته پروسه احتکار فرم‌ها توسط سئول‌نشین‌ها و مهندسی صورت‌گرفته نقش تاثیرگذاری درحذف آنها داشت. به همین ترتیب شایعات غیررسمی حکایت از این مسأله دارد که احتمالا برخی از این نامزدهای معترض تصمیم بگیرند به مراجع قضائی و نظارتی به خاطر ابهام در فرآیند ثبت‌نام از نامزدها و تقسیم فرم‌ها شکایت رسمی کنند. حالا درنظر بگیرید که از مدت‌ها قبل گفته شده بود بازنشسته‌ها اجازه ثبت‌نام در انتخابات را ندارند و حیدر بهاروند سرپرست فدراسیون که بازنشسته وزارت نیروست، با آگاهی از همین مسأله در انتخابات ثبت‌نام کرد. پس اگر احتمال بدهیم که آنها حذف شوند،‌ آن‌وقت نامزدهای دیگر می‌توانند مدعی شوند که اگر 30 تا 40 فرم برای این نفرات ابطال نشده بود،‌ آن‌وقت می‌توانستند تعداد فرم‌های خود را به حد نصاب لازم برسانند.

حواشی بسیار به خاطر بازنشسته‌ها
مهم‌ترین مسأله‌ای که می‌تواند انتخابات فدراسیون فوتبال را تحت‌الشعاع خود قرار دهد، بحث جلوگیری از حضور افراد بازنشسته از شرکت در انتخابات است. همه می‌دانند حیدر بهاروند که برای ریاست ثبت‌نام کرده، بازنشسته است و به‌عنوان نایب‌رئیس دوم هشت نامزد ریاست هم معرفی شده است. حالا که سازمان بازرسی و دیوان محاسبات کشور به صراحت گفته‌اند بازنشسته‌ها را حذف خواهند کرد، حیدر بهاروند نه‌تنها از انتخابات ریاست بلکه از رأی‌گیری نواب رئیس هم کنار گذاشته خواهد شد. بسیاری دیگر از افراد بازنشسته نیز در پست‌های دیگر ثبت‌نام کرده‌اند و حبیب کاشانی هم اگر بازنشسته باشد، نمی‌تواند وارد کارزار نهایی انتخابات شود. این درحالی است که مدیران فدراسیون به صراحت می‌گویند اساسنامه تنها بندی دارد که عنوان می‌کند افراد دارای سن بالای 65‌سال نمی‌توانند در انتخابات حضور داشته باشند و بحث بازنشستگی اصلا مورد توجه قرار نخواهد گرفت. حالا این اختلاف‌نظر شکلی جدی‌تر به خود گرفته و ممکن است کل پروژه انتخابات را با ازبین‌رفتن آرایش انتخاباتی و تضییع حقوقی سایر نامزدها به خاطر ثبت‌نام بازنشسته‌ها و ابطال فرم‌ها زیر سوال ببرد.

انتخابات فدراسیون به تعویق می‌افتد؟
شواهد و قرائن نشان می‌دهد که فوتبال ایران روزها و هفته‌های پرتنشی را پشت‌سر خواهد گذاشت. اگر فدراسیون تأکید کند انتخابات با حضور بازنشسته‌ها برگزار شود، یک بحران جدی برای ورزش کشور ایجاد می‌شود و عملا شاهد تقابل مدیران بازنشسته فوتبالی حاکم در فوتبال با مسئولان خواهیم بود. از طرف دیگر، مسئولان کشور می‌خواهند قانون بازنشستگی را با قدرت و بدون مصلحت‌اندیشی اجرا کنند که ممکن است این موضوع دوباره بحث تعلیق را با ورود فیفا باز کند. پس در هرشرایطی شاهد تنش خواهیم بود. درشرایط کنونی به نظر می‌رسد که وزارت ورزش زیاد موافق ابطال انتخابات فدراسیون فوتبال نباشد. اگر پرونده بازنشستگی باعث حذف حیدر بهاروند و حبیب کاشانی شود،‌  عملا دو رقیب جدی قریب کنار می‌روند و این مدیر که گفته می‌شود مورد حمایت وزارت ورزش است، تقریبا رئیس قطعی بعدی فوتبال ایران خواهد شد. با این حال، باید دید تصمیم نهایی دولت و نهادهای نظارتی با جو به وجود آمده درباره انتخابات فوتبال که شکلی پیچیده به خود گرفته، چه خواهد بود. فوتبال ملی ایران شرایط حساسی دارد و برای صعود به جام‌ملت‌های آسیا و مرحله نهایی انتخاباتی جام‌جهانی باید هر چهار بازی بعدی خود را با برتری به پایان برساند. شرایط مالی فدراسیون نیز اصلا خوب نیست و گفته می‌شود میزان بدهی‌ها بیش از 150‌میلیارد تومان است. اینها تنها بخشی از مشکلات مهم فوتبال است که با آن روبه‌رو بوده و خیلی‌ها بر این باور هستند که انتخابات باید در زمان دیگری برگزار شود تا همین تیم مدیریتی که عامل به وجودآمدن این شرایط شده، بخش اعظمی از این معضلات را حل کند. این موارد را وقتی با ابهامات مربوط به برگزاری انتخابات که به آن اشاره شد یکی کنیم، آن‌وقت عمق فاجعه مشخص خواهد شد.


تعداد بازدید :  221