شماره ۱۹۱۴ | ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۹ بهمن
صفحه را ببند
اخبار روز

طالبان: توافقنامه صلح‎ ‎با آمریکا تا چند روز دیگر امضا می‌شود
گروه طالبان اعلام کرده که مذاکرات این گروه با آمریکا به پایان رسیده و سند توافقنامه صلح و ضمایم ‏آن نهایی و به‌زودی امضا خواهد شد‎. سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر روز ‏دوشنبه به بی‌بی‌سی گفت توافقنامه صلح با آمریکا تا پایان ماه فوریه امضا خواهد شد‎.
شاهین گفت هر دو طرف قرار است اعلامیه‌های جداگانه‌ای را منتشر کنند که در آن تاریخ امضای ‏توافقنامه نیز تعیین شده است‎. با امضای این سند، زمینه مذاکرات بین‌الافغانی فراهم می‌شود ‏و آمریکا خروج نیروهایش را از افغانستان آغاز می‌کند‎. مذاکرات میان آمریکا و گروه طالبان برای ‏دستیابی به توافق صلح بیش از یک‌سال طول کشیده است‎. پیش از این مقامات ارشد آمریکایی از ‏امضای احتمالی توافقنامه صلح با طالبان در آینده نزدیک خبر داده بودند‎.
دو روز قبل ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان به نقل از مایک پمپئو، وزیر خارجه و مارک اسپر، ‏وزیر دفاع آمریکا اعلام کرده بود که توافق با طالبان احتمالا هفته‌های آینده نهایی خواهد شد‎. این دو مقام‌ ‏ارشد آمریکایی گفته‌ بودند که هیچ‌یک از بندهای توافقنامه آمریکا و طالبان بدون شرط نیست و طالبان ‏حاضر شده‌اند که از جنگ و خشونت دست بردارند و جامعه کثرت‌گرا را بپذیرند‎.
چند روز قبل، مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا گفته بود که به‌زودی توافقنامه هفت روزه کاهش ‏خشونت‌ها بین آمریکا و طالبان در افغانستان اجرا خواهد شد و بلافاصله سربازان آمریکایی این کشور ‏را ترک خواهند کرد‎. اسپر گفت «رسیدن به یک توافق سیاسی بهترین راه‌حل برای افغانستان است و ‏پیشرفت‌هایی در این زمینه هم حاصل شده که به‌زودی اعلام خواهیم کرد.»‎‏ ساعاتی بعد از اسپر، مایک ‏پمپئو، وزیر خارجه آمریکا گفت در روزهای اخیر در مذاکرات صلح با طالبان «پیشرفت خیلی ‏مهمی» به دست آمده است. در همین حال ریاست‌جمهوری افغانستان که در این مدت با طرح کاهش ‏خشونت به شدت مخالفت می‌کرد، در روزهای اخیر ابراز امیدواری کرد که این کاهش به صلح پایدار ‏منجر شود‎.
تاکنون ۱۱ نشست میان دیپلمات‌های آمریکا و نمایندگان طالبان صورت گرفته است؛ 9نشست در دوحه ‏پایتخت قطر و یک نشست در شهر ابوظبی امارات متحده عربی‎. نخستین نشست دوازدهم اکتبر‌ سال ۲۰۱۸ در ‏شهر دوحه قطر برگزار شد‎. ‎نشست دوم شانزدهم نوامبر‌سال ۲۰۱۸ بار دیگر به میزبانی قطر در شهر دوحه ‏قطر برگزار شد‎. نشست سوم هفدهم ‎دسامبر‌ سال ۲۰۱۸ در شهر ابوظبی امارات متحده عربی بود. این ‏نشست برای سه روز ادامه داشت و طالبان به هیأت افغانستانی اجازه شرکت در نشست را نداد‎. نوزدهم ‎ژانویه ‏سال ۲۰۱۹ دور چهارم گفت‌وگوها بار دیگر در شهر دوحه قطر برگزار شد‎. بیست‌وپنج‌‎فوریه‌سال ۲۰۱۹ دور ‏پنجم در دوحه قطر برگزار شد و در این نشست، زلمای خلیلزاد، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا ‏برای صلح افغانستان برای نخستین بار با ملا عبدالغنی برادر معاون رهبر طالبان در دوحه قطر دیدار ‏کرد. این دور گفت‌وگو برای ۱۶ روز ادامه یافت‎. دور ششم گفت‌وگوهای آمریکا و طالبان پس از ۹ روز، ‏پنجشنبه نوزدهم اردیبهشت پایان یافت. دو طرف اعلام کردند که این نشست با پیشرفت‌هایی همراه بوده است‎.


انصارالله مذاکرات مستقیم با ریاض را تأیید کرد
همزمان با اذعان عربستان به وجود مذاکرات محرمانه با انصارالله درباره دستیابی به صلح میان دو ‏طرف، انصارالله نیز بر وجود این مذاکرات تأکید کرد. محمد البخیتی، عضو دفتر سیاسی انصارالله یمن ‏در گفت‌وگو با شبکه خبری الجزیره گفت:«مذاکرات غیرعلنی میان این جنبش و عربستان به صورت ‏مستقیم درحال انجام است اما هنوز بازتاب مثبتی نداشته است‎. با وجودی که عربستان در گذشته وجود ‏مذاکرات میان دو طرف را با هدف دستیابی به صلح  تکذیب می‌کرد، اما اخیرا اذعان کرده که مذاکرات ‏محرمانه میان انصارالله و ریاض درحال انجام است.» وزیر خارجه عربستان در سخنرانی خود در ‏نشست امنیتی مونیخ اعلام کرد، درگیری‌های اخیر در یمن هنوز به مذاکرات صلح که از طریق ‏کانال‌های سری با انصارالله در جریان است، آسیبی نرسانده است‎. سپتامبر ۲۰۱۹ انصارالله از برقراری ‏آتش‌بس یکجانبه خبر داد و به موجب آن حمله موشکی و پهپادی را به خاک عربستان متوقف کرد‎.

 


تعداد بازدید :  222