شماره ۱۹۱۵ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۳۰ بهمن
صفحه را ببند
دوره بین‌المللی تربیت مربی تیم‌های پاسخگویی به سوانح ملی برای اولین‌بار در کشور برگزار شد
مربیان آموزش‌دیده وارد لیست صلیب‌سرخ می‌شوند
این دوره با همکاری سازمان صلیب‌سرخ برگزار می‌شود و با استانداردهای فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ طرح‌ریزی شده که براساس آن برنامه‌ریزی برای تیم‌بندی کشورها برای حضور در حوادث و بلایا صورت می‌گیرد

 [ملیحه محمودخواه] دوره بین‌المللی تربیت مربی تیم‌های پاسخگویی به سوانح ملی برای اولین‌بار درکشور برگزار شد. این دوره با همکاری صلیب‌سرخ لبنان و پشتیبانی فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر توسط اداره کل آموزش‌های تخصصی و ضمن خدمت کارکنان معاونت آموزش، پژوهش و فناوری برنامه‌ریزی به اجرا درآمده و قرار است خروجی این دوره مربیانی باشند که توانایی حضور در صحنه‌های بین‌المللی را برای آموزش‌های استاندارد فدراسیون صلیب‌سرخ داشته باشند. معاون آموزش پژوهش و فناوری جمعیت هلال‌احمر مسئولیت برگزاری این دوره حرفه‌ای را برعهده دارد و احمد سلطانی، مسئول این معاونت معتقد است که این دوره استانداردهای بین‌المللی را به همراه دارد. این دوره از روز شنبه شروع و تا چهارشنبه در موسسه علمی- کاربردی هلال‌احمر ایران برگزار می‌شود.

نقش و اهمیت سازمان هلال‌احمر در عرصه داخلی بر کسی پوشیده نیست و پس از هر حادثه و اتفاقی که درکشور رخ می‌دهد، سازمان هلال‌احمر اولین پرچم‌دار امدادرسانی در آن حادثه به حساب می‌آید اما به گفته سلطانی، فعالیت جمعیت هلال‌احمر در دو حوزه داخلی و بین‌الملل بسط پیدا می‌کند. از یک طرف هلال‌احمر در داخل کشور به‌عنوان بزرگ‌ترین نهاد امدادی کشور مسئولیت پاسخگویی و مشارکت در پیشگیری از سوانح را برعهده دارد و از طرف دیگر به دلیل آنکه ایران عضو فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر است، باید این آمادگی را داشته باشد که اگر درکشور دیگر اتفاق یا حادثه‌ای رخ داد و به دلیل سوانح بزرگ نیاز به تیم‌های عملیاتی داشت، تیم‌های عملیاتی ما نیز بتوانند در این مأموریت‌ها شرکت کنند.

ورود به عرصه جدید حضور
تاکنون کمک‌های بین‌المللی ایران به این صورت بوده که بیشتر اقلام و اجناس را تهیه و پس از بسته‌بندی آنها را برای کشورهایی که از قبل درخواست کمک کرده بودند، ارسال می‌کرد و کمتر پیش آمده که درحوادث به وجودآمده تیم‌های عملیاتی اعزام شوند. سلطانی می‌گوید: «با توجه به عضویت ایران در فدراسیون صلیب‌سرخ و هلال‌احمر برای آنکه بتوانیم نقش خود را چه در داخل کشور و چه در قالب تیم‌های امدادونجاتی که برای حوادث داخلی کشور سازماندهی می‌شوند و چه در خارج کشور و اعزام تیم‌های امدادی به خوبی ایفا کنیم، باید برای آنها برنامه‌ریزی داشته باشیم که آن هم برعهده سازمان امدادونجات است. می‌توان گفت برگزاری این دوره مهم و حساس برای تربیت مربیان بین‌المللی از همین اهداف سرچشمه می‌گیرد.»
این دوره با همکاری صلیب‌سرخ برگزار می‌شود و براساس استانداردهای فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر طرح‌ریزی شده است که براساس آن، برنامه‌ریزی برای تیم‌بندی کشورها برای حضور در حوادث و بلایا صورت می‌گیرد. سلطانی توضیح می‌دهد که این اولین دوره‌ای است که با کمک فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ درکشور ما برگزار می‌شود که مدرسان و مربیانی که در این دوره شرکت کرده‌اند، از صلیب‌سرخ کشور لبنان به ایران آمده‌اند.
سلطانی تأکید می‌کند که این مربیان بسیار کارکُشته و مطرح هستند و جزو مربیان واجد شناسنامه فدراسیون صلیب‌سرخ جهانی به حساب می‌آیند. به این معنا که اگر ما بخواهیم در حوزه‌های بین‌الملل فعالیت داشته باشیم، باید یک‌سری استانداردهای فدراسیون را اخذ کنیم و با وجود آنکه هلال‌احمر ایران توانمندی‌های بالاتری در همه زمینه‌ها از سایر کشورها در حوزه امدادونجات دارد اما وقتی بخواهیم در حوزه بین‌الملل ورود پیدا کنیم، باید یک‌سری شاخص‌ها و استانداردهای بین‌المللی را کسب کنیم.
اما اتفاقی که در این میان رخ داده، این است که با وجود بالابودن توانمندی‌های کشور ما در حوزه‌های مختلف کمتر به مجوزها و شاخص‌ها توجه کرده‌ایم. هرچند که چندی پیش برای اولین‌بار نیز در حوزه درمان و توانبخشی به این بخش توجه شد. درمان اضطراری بین‌المللی در این بخش شکل گرفت و دلیل شکل‌گیری و موفقیت در این بخش هم به این دلیل بود که توانستیم استانداردهای بین‌المللی در این حوزه را به دست بیاوریم. به این طریق، در این بخش درحوزه بین‌الملل ورود پیدا کردیم و اولین عملیات اجرایی ما در این بخش در کشور بنگلادش رخ داد که تیم‌های ایرانی در قالب تیم‌های فدراسیون در این مأموریت‌ها حضور پیدا کردند.
سلطانی در ادامه می‌گوید: «در واقع هدف از برگزاری این دوره افزایش توانایی حضور در عرضه بین‌المللی است و در اولین قدم تلاش می‌کنیم که از دلِ این کلاس‌ها افرادی تربیت و آماده شوند که توانایی این را داشته باشند که در سایر کشورها برای آموزش حضور پیدا کنند و بتوانند آموزش‌های صلیب‌سرخ و استانداردهای مورد نظر را آموخته و به سایر کشورها منتقل کنند. طبیعتا این دوره تربیت مربی است و هدف این است مربیانی تربیت شوند که کمک کنند آموزش‌ها در داخل کشور را استانداردسازی کنیم و از سوی دیگر حضور درعرصه‌های بین‌المللی را نیز تقویت کنند؛ به این معنا که اگر فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ به مربیانی نیاز داشت بتوانند در سایر کشورها مباحث امدادی مورد نیاز و استاندارد فدراسیون جهانی صلیب‌سرخ را آموزش دهند. در واقع  مربیان ایرانی پس از این دوره می‌توانند در قالب مربیان فدراسیون در سایر کشورها حاضر و به آموزش
 مشغول شوند.»
سلطانی توضیح می‌دهد که این دوره کاملا به زبان انگلیسی برگزار می‌شود و هیچ مترجمی در کلاس‌ها حضور ندارد و افرادی برای این دوره انتخاب شده‌اند که علاوه بر آنکه به‌عنوان مربی در رده‌های مختلف جمعیت هلال‌احمر مشغول به کار بودند، باید حتما به زبان انگلیسی تسلط داشته باشند و این موضوع دست ما  را در انتخاب مربیان کمی بسته بود. اما با وجود این، در انتخاب افراد هم تلاش کردیم که این مربیان طوری انتخاب شوند که حتما همه آنها سابقه تدریس داشته باشند و در واقع همگی آنها مربیان جمعیت هستند که به زبان انگلیسی تسلط دارند و پس از برگزاری این دوره، این توانایی را دارند که به‌عنوان مربی بین‌المللی از سوی فدراسیون جهانی صلیب‌سرخ به کشورهای دیگر اعزام شده و مباحث را در سازمان‌های صلیب‌سرخ سایر کشورها آموزش دهند.
شرکت‌کنندگان این دوره هم از سازمان‌های مختلف جمعیت و هم از استان‌های مختلف انتخاب می‌شدند و تلاش شد پراکندگی جمعیتی و استانی برای مربیان شرکت‌کننده در این دوره درنظر گرفته شود. او می‌گوید: «68 متقاضی برای این دوره شرکت کرده بودند که تنها 15نفر برای گذراندن این دوره یک هفته‌ای انتخاب شدند اما حضور در این کلاس‌ها به معنای دریافت گواهینامه بین‌المللی نیست و از آنجا که شرایط این دوره بسیار سخت است، گمان می‌رود که همه افراد شرکت‌کننده مدرک این دوره را
دریافت نکنند.»
اما نکته مهم در این دوره بین‌المللی این است که تعدادی از این افراد از بین مربیان داوطلب جمعیت هلال‌احمر هستند و این شاید اولین دوره‌ای باشد که در سطح بین‌المللی برای داوطلبان جمعیت هلال‌احمر برگزار می‌شود.

اگر درخواست باشد، مربیان ایرانی اعزام می‌شوند
سلطانی تأکید می‌کند: «درصورتی مربیان ایرانی به خارج از کشور اعزام می‌شوند که کشورهای دیگر برای مربی درخواست بدهند و از آنجا که دریافت این مدرک سبب می‌شود که نام این مربیان در لیست فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ وارد شود، اگر کشوری درخواست مربی از صلیب‌سرخ داشته باشد، می‌تواند روی مربیان ما برنامه‌ریزی کند.»
او هدف از برگزاری این دوره را تربیت مربیان برای برنامه‌ریزی و ارتقای ساختار تیم‌های پاسخ به سوانح ملی با قابلیت مشارکت درعرصه بین‌المللی دانسته و اضافه می‌کند: «آموزش تکنیک‌های یادگیری برای فراگیران نحوه استفاده از ابزارهای آموزشی برای شرکت‌کنندگان در دوره آشنایی با اصول چرخه یادگیری و مراحل آن و فرآیند یادگیری از مهم‌ترین عناوین قابل طرح در این دوره است.»


تعداد بازدید :  244