شماره ۱۹۱۵ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۳۰ بهمن
صفحه را ببند
سیمرغ بلورین کاغذ دیواری!

شهرام شهیدی طـــنــزنـویــس

این‌‌طور که به نظر می‌رسد برگزارکنندگان جشنواره فیلم فجر امسال به فکر این افتاده بودند که از نظر تجاری نیز سودآوری داشته باشند و با فروش محصولات‌شان بتوانند در بازار بین‎المللی سری میان سرها درآورند. نفرمایید پس چرا هیچ شرکت توزیع و پخش خارجی در جشنواره حضور نداشت و وقتی تهیه‌کننده و پخش‌کننده خارجی‌ای نیست، پس چطور می‌شود به فروش فکر کرد؟ اولا فروش فیلم را در جشنواره بین‌المللی در بهار خواهیم داشت و ثانیا مگر فقط با فروش فیلم می‎توان به سودآوری رسید؟ نخیر. گویا مسئولان جشنواره با تولید محصولات موازی گامی نو در این راه برداشته‌اند؛ یعنی این‌طور که مسعود فراستی گفته «‌پوستر جشنواره فیلم فجر شبیه کاغذ دیواری آشپزخانه بود». من مثل فراستی به این قضیه با دید منفی نگاه نمی‌کنم. راستش از این گزاره به این نتیجه می‌رسم حالا که فیلم‌ها را نمی‌شود بفروشیم بیاییم کاغذ دیواری و پرده و لیوان و بادکنک با آرم جشنواره فیلم بفروشیم. منتها بادکنک هم با دو پیش‌شرط اینکه یک، قرمز نباشد و دو نزدیک ولنتاین و سپندارمذگان فروخته نشود.
و در ادامه نقدها به جشنواره امسال جناب فهیم نیز گفته «با دکتر و مهندس نمی‌شود سینما را اداره کرد» شما پیدا کنید پرتقال فروش را. البته از دید برخی دوستان یک پرتقال‌فروش می‌تواند سینما را اداره کند اما یک مهندس نه. من اگر به فهیم دسترسی داشتم از ایشان می‌پرسیدم دلاک و ماله‌کش و معمار و کبابی و حمامی و مرده‌شوی و تلفنچی و... چه؟ آنها می‌توانند سینما را اداره کنند؟
الان می‌خواهم یک حرف دیگری بزنم که باعث می‌شود سردبیر بگوید چون ربطی به موضوع بالا ندارد بنابراین باید حذف شود. اول حرفم را می‌زنم بعد یک ربطی به سینما برایش پیدا می‌کنم. اعلام کردند «صید صنعتی در خلیج فارس ممنوع شد» این خبر را اگر از وجه دیگرش ببینید یعنی تنها صید سنتی است که در خلیج فارس آزاد است. از این گزاره هم نتیجه می‌گیریم سنتی بر صنعتی ارجحیت دارد. ربطش به سینما چیست؟ ماجرای درگذشت عباس کیارستمی و آن پزشک و داریوش مهرجویی را یادتان رفته؟ بحث زیبای سنتی صنعتی از همان‌جا وارد ادبیات ما شد. بنابراین شوخی بی‌مزه بالا با نحوه صید هم در قالب شوخی‌های سینمایی می‌گنجد و حذف‌نشدنی نیست.
و بحث پرتقال‌فروش شد پس می‌شود از سخنان رئیس‌جمهوری هم یاد کنیم که گفته « من می‌ترسم کم‌کم میوه هم تبدیل بشود به دوقطبی. پرتقال جناح راست، پرتقال جناح چپ! همه چیز را دو قطبی نکنیم.» حالا پرتقال جناح راست تامسون است یا شهسواری نمی‌دانم. ولی می‌دانم بعضی میوه‌ها و صیفی‌جات هستند که نمی‎توانند مربوط به هر دو قطب باشند و مخصوص یک جناح سیاسی هستند.

 


تعداد بازدید :  166