شماره ۱۹۱۵ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۳۰ بهمن
صفحه را ببند
اخبار کوتاه

سندرز پیشرو در نظرسنجی انتخابات نوادا
نتایج نظرسنجی موسسه « Data for Progress» حاکی است که برنی سندرز در ایالت نوادا با پیشتازی ۱۹‌درصدی نسبت به سایر رقبا قرار گرفته است. نوادا ایالت بعدی است که قرار است رأی‌گیری مقدماتی حزب دموکرات برای انتخابات ۲۰۲۰ میلادی در آن برگزار شود. این نظرسنجی نشان می‌دهد که برنی سندرز، نامزد سوسیال‌دموکرات، بیش از ۳۵‌درصد آرای عمومی در ایالت نوادا را در اختیار دارد. پس از او الیزابت وارن، پیت بوتجج و جو بایدن به ترتیب با ۱۶ و ۱۵ و ۱۴‌درصد قرار دارند. این بدان معناست که سندرز نسبت به نزدیک‌ترین رقیبش بیش از ۱۹‌درصد پیشی گرفته است. سندرز در بین رأی‌دهندگان زیر ۴۵‌ سال نیز توانسته است نظر مثبت ۶۴‌درصد آنها را جلب کند. بیش از ۶۶‌درصد دورگه‌های آمریکایی-‌اسپانیایی نیز از سندرز حمایت می‌کنند. او هفته پیش نیز موفق شد در انتخابات مقدماتی ایالت نیوهمپشایر به پیروزی برسد.


ارتش عراق: قصد پایان‌دادن به تظاهرات را نداریم
سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق اعلام کرد که قصدی برای پایان‌دادن به تظاهرات مردمی وجود ندارد. به گزارش ایسنا، عبدالکریم خلف، سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق، وجود هرگونه نیت را برای پایان‌دادن به تظاهرات تکذیب کرد. او گفت تظاهرات حقی است که قانون اساسی آن را تضمین کرده است. خلف افزود نیروهای امنیتی قصد ندارند پس از رأی پارلمان عراق به دولت محمد توفیق علاوی، نخست‌وزیر مکلف این کشور، به تظاهرات پایان دهند. پیش‌تر محمد توفیق علاوی از تظاهرکنندگان خواسته بود تا زمان محقق‌شدن مطالبات‌شان به اعتراضات‌شان ادامه دهند.


شمار آوارگان شمال غرب سوریه به ۹۰۰‌هزار تن رسیده است
سازمان ملل متحد می‌گوید که شدت بحران در استان حلب و شهر ادلب به ‌حدی است که این نهاد نمی‌تواند هم‌شتاب با آن حرکت کند. به گزارش ایسنا، به گفته این نهاد بین‌المللی شمار آوارگان از ماه دسامبر به بیش از ۹۰۰‌هزار تن رسیده است. اغلب آنها زنان و کودکان خردسال‌ هستند که در سرمای زمستان به اردوگاه‌های پناهجویان رفته‌اند.سازمان ملل متحد می‌گوید که با افزایش تعداد پناهجویان توان اسکان‌دادن همه آنها را ندارد و برخی از کودکان به‌ناچار شب‌های سرد را در فضای باز می‌خوابند. سازمان ملل متحد همچنین مدعی هدف حمله قرارگرفتن مدارس و بیمارستان‌ها شده است. هشدار جدید سازمان ملل متحد همزمان با وعده بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، است که گفته حملات ارتش در شمال‌ شرق سوریه ادامه خواهد یافت. مارک لوکوک، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور انسان‌دوستانه، روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای هشدار داد: «کابوس شکل‌گیری بزرگ‌ترین فاجعه انسانی قرن بیست‌ویکم تنها با اعلام یک آتش‌بس قابل پیشگیری است.» او گفته، کودکان خردسال و نوزادان به علت پرشدن ظرفیت اردوگاه‌ها و خوابیدن در فضای آزاد در سرما جان می‌دهند.لوکوک معتقد است جنگ و درگیری در این منطقه از سوریه بدون ملاحظه در حال جریان است و دو طرف حتی تأسیسات زیربنایی ابتدایی را هدف قرار می‌دهند. او اظهار کرد: «ما در حال دریافت گزارش‌هایی هستیم که حتی آوارگان بی‌‌مکان هدف حملات قرار گرفته‌اند؛ حملاتی که به مرگ، مجروح‌شدن و آوارگی بیشتر منجر شده است.» این مقام سازمان ملل متحد گفت که اکثر اقدامات انسان‌دوستانه و امدادی هم‌اکنون از مناطق مرزی ترکیه صورت می‌گیرد و به علت گسترش و شتاب فاجعه از کمک‌رسانی مقتضی ناتوان مانده است.
ادلب پیش از آغاز جنگ داخلی در سوریه یک و نیم‌میلیون نفر جمعیت داشت اما پس از آنکه نیروهای دولتی اکثر مناطق تحت کنترل شورشیان را پس گرفتند، جمعیت در ادلب دو برابر شده است. ادلب آخرین مقر مخالفان دولت بشار اسد است و نیروهای ارتش این کشور قصد بازپس‌گیری آن را دارند. ترکیه که هم‌مرز با این استان سوریه است، از برخی گروه‌های مخالف دولت سوریه حمایت می‌کند. در چند روز گذشته درگیری‌هایی میان نیروهای ترکیه و ارتش سوری در مرزهای غربی سوریه گزارش شد.

 


تعداد بازدید :  146