شماره ۱۹۱۶ | ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱ اسفند
صفحه را ببند
رقیب اصلی مایکل بلومبرگ کیست؟

نتایج جدید یک نظرسنجی سراسری در میان نامزدهای حزب دموکرات آمریکا که صبح روز دوشنبه منتشر شد، حاکی از قرارگرفتن مایکل بلومبرگ در جایگاه دوم است. این جهش می‌تواند مربوط به تبلیغات گسترده این میلیاردر و شهردار پیشین نیویورک به ارزش صدها‌میلیون دلار باشد.
این نظرسنجی منجر شد تا بلومبرگ برای شرکت در مناظره ایالت نوادا در روز چهارشنبه شرایط کافی را به دست آورد. مناظره ایالت نوادا نخستین مناظره‌ سال 2020 است که او در آن حاضر خواهد شد.
شکی نیست که بلومبرگ به یکی از فاکتورهای اصلی در رقابت دموکرات‌ها تبدیل شده است. سوال جالب‌تر این است که چه کسانی به او رأی می‌دهند؟‌ حامیان مالی او چه کسانی هستند و شاید مهم‌تر از آن، بلومبرگ این رأی‌دهندگان را از کجا می‌آورد؟
اگر کلی در نظر بگیریم، جواب آخرین سوال را می‌توان با نگاهی به نتایج این نظرسنجی پیدا کرد: جو بایدن، معاون باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا. با مقایسه نتایج همین نظرسنجی در دسامبر مشخص می‌شود که جایگاه بلومبرگ تاکنون 15درصد بالاتر رفته، اما آرای بایدن در همین بازه زمانی 9درصد کاهش داشته است.
اگر دقیق‌تر نگاه کنیم افرادی که امروز به بلومبرگ رأی می‌دهند، بسیار شبیه همان‌هایی هستند که در دسامبر طرفدار بایدن بودند، اما یک تفاوت اساسی میان آنها وجود دارد، با در نظر گرفتن این موضوع که در رأی‌گیری سراسری، بلومبرگ 12 امتیاز از برنی سندرز، سناتور ورمونت عقب است، می‌توان علت عملکرد قوی بلومبرگ را این‌گونه توضیح داد:  
میانه‌روها: بلومبرگ در میان رأی‌دهندگانی که از لحاظ ایدئولوژیکی خود را میانه‌رو تصور می‌کنند، به کاندیدایی برای حزب دموکرات تبدیل شده است. او حمایت 29درصد از رأی‌دهندگان میانه‌رو را دارد، در مقایسه با سندرز که 23درصد،‌ بایدن 14درصد و ایمی کلوبشار، سناتور مینه‌سوتا 13درصد آرا را دارند.
سفید‌پوست‌های دانشگاه نرفته: آنها پشتیبان اصلی بایدن برای ورود به این رقابت انتخاباتی بودند. بایدن اهل اسکرنتون در ایالت پنسیلوانیاست. در میان این گروه سندرز با 34درصد در صدر و به دنبال آن بلومبرگ با 24درصد و بایدن با 10درصد در جایگاه سوم قرار دارد. (برنی سندرز در میان تمامی رأی‌دهندگان سفیدپوست با 29درصد آرا در صدر و بعد از آن بلومبرگ است که 18درصد آرا را دارد.)
رأی‌دهندگان مسن: درحالی‌که سندرز با اختلاف زیاد از بقیه کاندیداهای دموکرات و 54درصد آرا، در میان رأی‌دهندگان زیر 45‌سال محبوبیت دارد، اما بلومبرگ انتخاب چهل‌وپنج ساله‌ها به بالاست.
رأی‌دهندگان در شهرهای کوچک و حاشیه‌ای: بلومبرگ برای این دسته بهترین انتخاب است. کسی که بیش از یک دهه شهر نیویورک را با عملکردی خوب اداره کرد. اما با این حال سندرز با 28درصد آرا در صدر قرار دارد و بلومبرگ با فاصله‌ای کم 24درصد آرا را دارد. بایدن با 13درصد در جایگاه سوم قرار دارد.
تنها در میان رأی‌دهندگان سیاه‌پوست است که بایدن جایگاه نسبتا قوی‌تری دارد. بایدن 31درصد آرا را دارد، سندرز 28درصد و بلومبرگ 16درصد.
با اینکه ممکن است تمام توجه‌ها به سمت مبارزه مداوم میان سندرز و بلومبرگ جلب شده باشد، اما بلومبرگ ابتدا باید بایدن را از رقابت حذف کند تا بتواند نگران باخت این رقابت به برنی سندرز باشد. اگر بلومبرگ بتواند حمایت رأی‌دهندگان سیاه‌پوست را به نفع خود جلب کند، کار بایدن تمام است، به همین ترتیب بلومبرگ می‌تواند جایگاه خود در این رقابت را محکم کند.
با اینکه تا روز سه‌شنبه بزرگ (سوم مارس سه‌شنبه‌ای است که انتخابات مقدماتی ایالات متحده آمریکا در ایالت‌های بزرگ برای رأی‌گیری درون حزبی برگزار می‌شود) نام بلومبرگ روی هیچ برگه رأیی در هیچ ایالتی نیست، امکان دارد بایدن در نوادا و کارولینای جنوبی بتواند عملکرد بهتری داشته باشد. اما روشن است بلومبرگ راه را برای بایدن بسیار دشوار کرده است. درحال حاضر این بلومبرگ است (نه بایدن، نه کلوبشار و نه پیت بودجج) که جایگزینی عمل‌گرا برای سندرز محسوب می‌شود.

 


تعداد بازدید :  319