شماره ۱۹۱۶ | ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱ اسفند
صفحه را ببند
اخبار

اعطای مجوز واردات ۷۰ قلم دارو به هلال‌احمر
‏ افزایش سقف پذیرش بیماران تک نسخه‌ای

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر چگونگی تأمین داروها و آمار کمبودهای دارویی  را در داروخانه‌های هلال‌‏احمر تشریح کرد. دکتر محمودرضا پیروی در پاسخ به سوالی ‏درباره محدودیت‌های ایجاد شده در نقل و انتقال‌های پولی تحت‌تأثیر تحریم‌ها و مشکلات هلال‌احمر در ‏تأمین داروهای خاص و تک‌نسخه‌ای، گفت: «به دلیل تحریم‌ها، نقل و انتقال‌های مالی دشوار شده است. ‏میزان تخصیص ارز دولتی کاهش یافته و فرآیندهای انتقال ارز، ترخیص از گمرک و … هم با ‏مشکلاتی همراه است. از طرفی هم شرکت‌های اروپایی علاقه‌ای برای همکاری مستقیم با شرکت‌های ‏ایرانی ندارند‎.

تأمین و توزیع سراسری ۱۴۰۱ قلم دارو از سوی هلال‌احمر طی امسال
او در عین حال به آمار و ارقام اقلام دارویی که هلال‌احمر تأمین می‌کند، اشاره کرد و افزود: «‏در‌سال ۱۳۹۷ شرکت پخش سها هلال وابسته به سازمان تدارکات پزشکی هلال‌احمر تعداد ۲۱۲۳ قلم ‏بالغ بر ۸۵۳.۴۶۵.۹۴ بسته و در‌سال ۱۳۹۸ تعداد ۱۴۰۱ قلم بالغ بر ۵۳۶.۱۵۹.۱۳۶ بسته انواع دارو ‏را تأمین و به صورت سراسری توزیع کرده است.»
او در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه هلال‌احمر به جز تأمین داروهای خاص و تک‌نسخه‌ای در ‏تأمین داروهای دیگر هم مشارکت دارد یا خیر، گفت: «بله. سایر داروهای مورد نیاز بیماران از طریق ‏شرکت پخش سها هلال تأمین و به صورت سراسری توزیع می‌شود. همچنین حدود ۱۸۰۰ الی ۲۰۰۰ ‏قلم انواع دارو از طریق داروخانه مرکزی هلال‌احمر به صورت روزانه در اختیار بیماران قرار ‏می‌گیرد‎.»

آمار کمبودهای دارویی در داروخانه‌های هلال‌احمر
پیروی همچنین درباره میزان بودجه‌ سالانه تخصیصی هلال‌احمر در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی ‏گفت: «در حوزه دارویی، سازمان تدارکات پزشکی و شرکت‌های تابعه خودگردان هستند و ردیف ‏بودجه‌ای ندارند. به همین دلیل تمامی داروها و تجهیزات پزشکی قابل عرضه به بیماران از طریق تولید ‏داخلی و واردات تأمین می‌شود. سایر فعالیت‌های جمعیت هلال‌احمر در حوزه دارو در معاونت بهداشت، ‏درمان و توانبخشی و همچنین مجتمع دارویی و درمانی هلال ایران صورت می‌گیرد که متناسب با ‏ماموریت‌هایی که در حوزه کمک‌های بشردوستانه به آنها محول می‌شود، بودجه‌هایی در اختیار دارند. ‏مشخصا در همه حوزه‌ها کمبودهای بودجه‌ای وجود دارد که متأثر از شرایط کشور است، اما هلال‌احمر ‏سعی می‌کند با توجه به شرایط موجود بیشترین بهره را از بودجه‌های فعلی ببرد‎.»

بهبود روابط با سازمان غذا و دارو
دبیرکل جمعیت هلال‌احمر درباره نحوه تعامل هلال با سازمان غذا و دارو در سفارش و تأمین داروها ‏گفت:«در ۶ ماه گذشته همکاری مناسبی بین شرکت بازرگانی سها کیش وابسته به سازمان تدارکات ‏پزشکی و سازمان غذا و دارو به دلایل متعددی وجود نداشته است، اما از دوماه گذشته و طی برگزاری ‏جلسات متعدد با سازمان غذا و دارو، سیاست‌های شرکت تعیین شده و همکاری‌ها بهبود یافته و درحال ‏گسترش است.»

افزایش سقف پذیرش بیماران تک نسخه‌ای
او افزود: «درحال حاضر مجوز واردات ۷۰قلم دارو (بدون وارد‌کننده رسمی) به شرکت بازرگانی ‏سها کیش واگذار شده که ‌سال آینده تأمین و وارد کشور خواهد شد. سقف پذیرش بیماران تک نسخه‌ای نیز ‏افزایش یافته و تأمین داروهای خاص به این شرکت محول شده است.
شرکت بازرگانی سها کیش ‏به‌صورت پیوسته در مناقصات دارویی سازمان غذا و دارو شرکت دارد و بعضاً برنده مناقصات می‌شود. ‏در سایر حوزه‌ها اعم از تأمین تجهیزات پزشکی، مکمل‌ها و … نیز همکاری‌های مشترک وجود دارد. ‏تعامل داروخانه‌‌های جمعیت هلال‌احمر با سازمان غذا و دارو هم خوب بوده و فعالیت آنها طبق ‏مجوزهای صادره از سوی آن سازمان است‎.»


ادامه توزیع نان در روستاهای محصور در برف آذربایجان شرقی
تیم‌های امدادی و نیروهای هلال‌احمر با بهره‌گیری از بالگرد و خودرو برف‌رو آرگو، در روستاهای ‏دور افتاده و صعب‌العبور و محصور در برف در شهرهای میانه، هشترود، چاراویماق و جلفا، نان ‏توزیع کردند.
در ادامه توزیع نان در روستاهای محصور در برف استان، روز گذشته تیم‌های امدادی ‏و نیروهای هلال‌احمر با استفاده از بالگرد و خودرو برف رو آرگو و خودروهای امدادی، اقدام به توزیع ‏نان در روستاهای دور افتاده و صعب‌العبور و محصور در برف در شهرهای میانه، هشترود، ‏چاراویماق و جلفا کردند‎. تیم امداد هوایی جمعیت هلال‌احمر سه‌شنبه بیست‌ونهم بهمن با بالگرد هلال‌احمر ‏اقدام به توزیع نان در روستاهای دورافتاده و صعب‌العبور و محصور در برف شهرستان میانه کرد‎.
بالگرد جمعیت هلال‌احمر با انجام دو سورتی پرواز تعداد ۱۲‌هزار قرص نان را در هشت روستای محصور ‏در برف  شامل داش‌بلاغ، شمی کندی، قلعه جوق الفلو، الا، تیمور، تندرلو، باش کندی و آق‌ورن از ‏توابع شهرستان میانه توزیع کرد‎. در ادامه امدادرسانی‌ها به اهالی روستاهای محصور در برف، تیم‌های ‏جمعیت هلال‌احمر اقدام به انتقال بسته‌های نان به روستاهای آغزیارت، شهنوار، جعفر آباد از توابع ‏شهرستان چاراویماق کردند‎.به دنبال بارش برف و مسدود شدن راه ارتباطی و تردد اهالی روستای نمنق به سایر نقاط برای تأمین ‏مایحتاج، با هماهنگی بخشداری سیه‌رود، نیروهای امدادی و داوطلبان جمعیت هلال‌احمر شهرستان ‏جلفا اقدام به رساندن آذوقه و مایحتاج اولیه به اهالی روستای نمنق از توابع بخش سیه رود شهرستان جلفا ‏کردند‎.
همچنین تیم‌های امدادی جمعیت هلال‌احمر هشترود، ۱۹‌هزار قرص نان و ۴۰۰کیلو آرد در روستاهای ‏محصور در برف آغبلاغ خرابه کلک، قوشالار، ایاز، تلخاب، جیران دره، یساول، قوپوز، عین‌آباد، ‏ینگی کند، یهرچی، پارالار، مهمان، زردین و بزنی از توابع این شهرستان توزیع کردند.


تعداد بازدید :  308