شماره ۱۹۱۶ | ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱ اسفند
صفحه را ببند
گزارش خبرنگار «شهروند» از مسابقات کشتی قهرمانی آسیا در دهلی‌نو
تورنمنت بین‌المللی در سرزمین عجایب

[حسین جمشیدی] سفر به کشوری با جمعیتی نزدیک به یک‌میلیارد و 400‌میلیون نفر قطعا جذابیت‌هایی را در دل خودش جای داده؛ هرچند برخی اتفاقات باعث می‌شود تا تصور شما به هندوستان تغییر کند. هند که این روزها از مسابقات کشتی قهرمانی آسیا میزبانی می‌کند، می‌تواند در ذهن هرکدام از ورزشکاران اعزامی به این تورنمنت تصاویر خوب و البته برخی تصاویر زشت را در آینده تداعی کند.

توک‌ توک، سرسبزی و هوای گرم
«اتوریکشا» یا همان موتور سه چرخ که البته از سوی برخی به «توک توک» هم مشهور است، بیش از هر وسیله نقلیه دیگری در دهلی رویت می‌شود. توک توک را می‌توان یکی از ارزان‌ترین و شاید در دسترس‌ترین وسایل نقلیه در هند دانست که هر لحظه اراده کنید، می‌توانید از آن برای جابه‌جایی استفاده کنید. نکته دیگری که در جریان سفر به دهلی کاملا به چشم می‌آید، سرسبزبودن این شهر و مناظر طبیعی است که در خیلی از نقاط دیده می‌شود. از سوی دیگر، با وجود گذراندن روزهای سرد در تهران، در دهلی هوا روزها عموما گرم است و شب‌ها کمی به خنکی آن اضافه می‌شود.

حیات‌وحش در جوار هتل
یکی از اتفاقات عجیب و نادری که در جریان میزبانی هند از مسابقات قهرمانی آسیا به چشم‌مان می‌خورد، وجود پرتعداد حیوانات در خیابان‌های شهر و حتی در جوار هتل است. در کنار هتل‌هایی که برای میزبانی از ورزشکاران و تیم‌های مختلف درنظر گرفته شده، شما می‌توانید با دقایقی قدم‌زدن به راحتی حیواناتی همچون گاو، خوک، سگ، شاهین و... را مشاهده کنید! این اتفاق باعث شده تا کثیفی شهر حتی بیش از مناظر سرسبز آن به چشم بیاید. بسیاری از مردم دهلی در کنار خیابان زندگی و کار می‌کنند و جزو قشر فقیر به حساب می‌آیند. زباله‌هایی که بابت حضور این حیوانات و افراد در سطح شهر دیده می‌شود، بیش از چیزی است که می‌توانید تصور کنید.

سالن خلوت با حضور چند زن ایرانی
با اینکه هندی‌ها در کشتی آزاد و فرنگی جزو کشورهای سطح اول آسیا به حساب می‌آیند، اما در دو روزی که از مسابقات می‌گذرد، اصلا استقبال خوبی از سوی مردم هند نشده است. حتی می‌توان گفت، هر روز کمتر از 200نفر برای تماشای مسابقات به سالن «ایندرا گاندی» دهلی‌نو آمدند. این‌طور که پیداست، علاقه هندی‌ها به کشتی بیشتر به داخل محلات و کشتی‌های سنتی برمی‌گردد. در این سالن نسبتا خالی در روزهای اخیر بیشتر از هرچیز حضور چند زن ایرانی و تشویق پرشور آنها توجه همه را به خود جلب کرده است. این چند زن ایرانی ساکن هند که شاید خیلی هم تخصصی کشتی را دنبال نمی‌کنند، برای شاگردان محمد بنا روی سکوها سنگ‌تمام گذاشتند؛ به شکلی که صدای آنها در سالن می‌پیچد.

نظر هندی‌ها درباره کشتی ایران
وقتی دقایقی با چند تن از تماشاگران هندی حاضر در سالن گپ زدیم و نظرشان را درباره کشتی ایران جویا شدیم، به پاسخ‌های جالبی برخوردیم. یکی از آنها می‌گوید: «تیم ملی کشتی ایران خیلی قوی عمل می‌کند. آنها در روز اول مسابقات چهار مدال را به دست آوردند و اکثر کشتی‌گیران این تیم توانستند رقبای خود را شکست دهند». وقتی از فرد دیگری درباره چرایی استقبال کم تماشاگران پرسیدیم، این‌طور پاسخ داد: «مطمئن باشید مردم برای مسابقات کشتی آزاد که در روزهای پایانی هفته هم برگزار می‌شود، بیشتر به سالن می‌آیند. هند در کشتی آزاد قدرتمندتر است و حتی شانس کسب مدال المپیک هم توسط باجرانگ وجود دارد». در نهایت یکی از تماشاگران هندی درباره شناختش از کشتی ایران این‌طور گفت: «در میان فرنگی‌کاران نه، ولی برخی از کشتی‌گیران آزادکار ایران مثل حسن یزدانی را می‌شناسم. فکر می‌کنم هند هم در کشتی آزاد مدعی باشد و رقابت این تیم با ایران جذاب خواهد بود.»


تعداد بازدید :  272