شماره ۱۹۳۰ | ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۰ اسفند
صفحه را ببند
آمار قربانیان محلول کشنده، در کشور افزایش یافت
فرار از کرونا با الکل مرگبار
رئیس بخش مسمومیت‌های بیمارستان لقمان: این روزها ‏عده‌ای تصور می‌کنند که چون ویروس کووید۱۹ نسبت به الکل حساس بوده و با ضدعفونی ‏دست و سطوح با الکل از بین می‌رود، بنابراین با شرب الکل نیز همین اتفاق داخل بدن ‏می‌افتد و درواقع به شکلی نقش ضدعفونی‌کننده در بدن ایجاد می‌شود، درحالی‌که این یک ‏باور و تصور غلط، غیرعلمی و غیربهداشتی است

[شهروند] موج مسمومیت‌های الکلی که از روزهای پایانی هفته در اهواز کلید خورد، حالا ‏شهرهای دیگری را هم درگیر کرده است. از کرج خبر می‌رسد که تاکنون هفت نفر در این ‏استان به دلیل مصرف الکل جان‌شان را از دست داده‌اند. تعداد قربانی‌ها در اهواز هم به 20 ‏نفر رسید. همچنین براساس اعلام پلیس، سه مرد  در پایتخت به همین دلیل جان‌شان را از ‏دست دادند. آن طور که دانشگاه علوم پزشکی اهواز اعلام کرده تا یکشنبه شب 218 نفر با ‏نشانه‌های مسمومیت الکلی درمراکز درمانی این شهر بستری شدند. ظاهرا این افراد به تصور ‏اینکه الکل عامل پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا است؛ اقدام به مصرف خوراکی آن کرده‌‏اند. این درحالی است که به دنبال کمیاب شدن الکل طبی سودجویان فرصت‌طلب با ترکیب ‏الکل صنعتی با مواد دیگر این محلول سمی و خطرناک را به‌عنوان الکل طبی به فروش می‌‏رسانند.
دادستان کرج  ظهر دیروز خبر مرگ هفت شهروند در این شهر را به دلیل مصرف الکل تأیید ‏کرد. محمد آقایاری، معاون دادستان عمومی و انقلاب کرج با اعلام این خبر گفت:  «متاسفانه ‏چندنفر در استان دچار مسمومیت الکلی شده‌اند که تاکنون هفت نفر جان خود را از دست ‏داده‌اند.» آن طور که او می‌گوید این افراد تحت‌تأثیر محتواهای فضای مجازی و به گمان ‏مقابله با کرونا یا درمان آن، اقدام به مصرف الکل متانول کرده بودند که پس از مسمومیت ‏جان خود را از دست دادند. این مقام قضائی با هشدار نسبت به عواقب جانی و صدمه ‏مصرف الکل متانول به سلامت و بینایی از آغاز تحقیقات به منظور برخورد قضائی در ‏خصوص افراد دخیل در این موضوع خبر داد‎.
این درحالی است که آمار قربانیان مسمومیت الکلی در اهواز رو به فزونی گذاشته به‌طوری که ‏تا ظهر دوشنبه 20 نفر در مراکز درمانی این شهر به دلیل مصرف الکل جان باختند. اما ‏موضوع خطرناک‌تر بستری تعداد زیادی از شهروندان اهوازی با علایم شدید مسمومیت در ‏مراکز درمانی این شهر است. به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور تا ‏یکشنبه شب 218 نفر در مراکز درمانی این شهر بستری شده‌اند. احسان‌پور در توضیح مراکز ‏درمانی اختصاص داده شده به مسمومیت‌های الکلی هم گفت: «بیشترین پذیرش در بیمارستان ‏امام خمینی(ره) انجام گرفته که بنا به ضرورت بیمارستان‌های گلستان و آیت‌الله کرمی نیز ‏پذیرای مسموم شدگان است. همچنین تمهیدات لازم در بیمارستان شهیدبقایی یک اهواز نیز ‏انجام گرفته و به‌عنوان بیمارستان پشتیبان آماده ارایه خدمات است.» رضا سی‌ویک ساله اهوازی ‏یکی از همین افرادی است که با تصور جلوگیری از ابتلا به کرونا با مصرف خوراکی الکل ‏چند روزی را در بیمارستان بستری بود. این پسر جوان در توضیح اتفاقاتی که منجر به ‏مسمومیتش شد به «شهروند» می‌گوید:  «من از دوستانم شنیدم که الکل نمی‌گذارد این ویروس ‏در بدن اثر کند، با چند نفر از دوستام مقداری الکل خریدیم و با آب قاطی کردیم و بعد هم ‏همگی خوردیم، اما چند ساعت بعد حال همه ما خراب شد. ما چهار نفر در بیمارستان امام خمینی(ره) ‏بستری شدیم، آنجا دکتر‌ها به ما گفتند به جای الکل طبی الکل چوب خورده‌ایم.  خدارا شکر ‏همگی نجات پیدا کردیم. اما در اهواز خیلی‌ها مثل من همین کار را می‌کنند.» امیرمحمد هم ‏یکی دیگر از مسموم‌شدگان الکلی این روزهای اهواز به «شهروند» می‌گوید: «اینجا رنگ ‏همه الکل‌ها سفید است، همه را هم به اسم الکل سفید به چندبرابر قیمت می‌فروشند و جان مردم برایشان اهمیت ندارد و فقط به فکر پر کردن جیب‌شان هستند‎.»
اما ماجرای مسمومیت‌های الکلی برای نخستین بار از بیمارستان لقمان تهران رسانه‌ای شد. ‏ رئیس بخش مسمومیت‌های این مرکز درمانی با هشدار نسبت به شکل‌گیری ‏باورغلط، تأثیر مصرف خوراکی مواد ضدعفونی‌کننده مثل الکل در جلوگیری از بیماری ‏کرونا اعلام کرد: «این روزها تعداد افراد مراجعه‌کننده به مراکز درمانی که به دلیل مصرف ‏الکل دچار مسمومیت شده‌اند، رو به افزایش است.» او در توضیح بیشتر گفت: «این روزها ‏عده‌ای تصور می‌کنند که چون ویروس کووید۱۹ نسبت به الکل حساس بوده و با ضدعفونی ‏دست و سطوح با الکل از بین می‌رود، بنابراین با شرب الکل نیز همین اتفاق داخل بدن ‏می‌افتد و درواقع به شکلی نقش ضدعفونی‌کننده در بدن ایجاد می‌شود، درحالی‌که این یک ‏باور و تصور غلط، غیرعلمی و غیربهداشتی است.» به گفته او همین باور غلط هم باعث شد ‏تا بیمارانی به مراکز درمانی مراجعه کنند که با تصور نابودی کرونا اقدام به شرب ترکیبات ‏الکلی کرده‌اند و در برخی موارد این الکل متانول بوده و منجر به بروز مسمومیت حاد و شدید ‏در افراد شده است. او همچنین با اشاره به عوارض خطرناکی چون  تاری دید، کوری، از کار ‏افتادن اندام حیاتی و درنهایت مرگی که به دنبال مصرف الکل صنعتی رخ می‌دهد، ‏گفت: «تشخیص اتانول یا همان الکل طبی از الکل صنعتی کار راحتی نیست و همین موضوع ‏باعث مسمومیت‌های شدید الکلی شده است‎.»بی‌شک آشفته بازار مواد ضدعفونی‌کننده و کمبود الکل طبی که این روزها به‌عنوان یکی از ‏معدود راه‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا شناخته شده، در ایجاد موج مسمومیت‌های الکلی پررنگ است. افراد سودجو با ترکیب مواد مختلف و استفاده از الکل صنعتی محلول‌های بی‌‏شناسنامه‌ای تولید می‌کنند و با سوءاستفاده از نیاز مردم آن را به‌عنوان الکل سفید یا همان ‏الکل طبی به فروش می‌رسانند. این درحالی است که بسیاری از متخصصان استفاده از الکل ‏صنعتی را حتی برای ضدعفونی کردن سطوح مناسب نمی‌دانند و حتی در قدرت پاک‌کنندگی و گندزدایی آن هم تردید دارند. در همین رابطه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم ‏پزشکی اصفهان با هشدار نسبت به رواج  استفاده از این  نوع الکل گفت: «استفاده از الکل ‏متانول یا همان الکل چوب به‌عنوان الکل ضدعفونی کننده، نه‌تنها اثربخشی ندارد بلکه این الکل ‏به شدت سمی است و از طریق جذب پوستی یا استنشاق بخار می‌تواند باعث مسمومیت شدید ‏در حد کوری و مرگ افراد شود. بر این اساس، توصیه می‌شود از هرگونه مصرف الکل ‏متانول برای ضدعفونی کردن خودداری و فقط از ضدعفونی کننده‌های مجاز توزیعی در ‏داروخانه‌ها استفاده شود‎.»


تعداد بازدید :  319