شماره ۱۹۳۰ | ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۰ اسفند
صفحه را ببند
اگه یه روز نری سفر... نری ز پیشم بی‎خبر!

شهرام شهیدی طـــنــزنـویــس

امروز باید کشف کنم چرا با وجود اینکه همه‎ اندیشمندان و صاحب‌نظران تأکید می‎کنند با زدن چسب به نشیمنگاه خود به خانه بچسبید و تکان نخورید، باز عده‌ای شال و کلاه می‎کنند می‎روند سفر. واقعا می‎خواهم از این جماعت بپرسم چرا در خانه نمی‌نشینید؟
1) مسافر اول، ورودی مرزن‌آباد: من هدفم از سفرکردن در این مقطع حساس کنونی اشاعه‎ عدالت اجتماعی است؛ یعنی هرجور حساب می‎کنم، می‎بینم نمی‌شود که ما در شهر خودمان کرونا گرفته باشیم و این ویروس را به کسی که در کنار جنگل‎های هیرکانی زندگی می‎کند، هدیه ندهیم. کتاب بی‎شعوری را هم خوانده‌ام. تجویز نفرمایید.
2)  مسافر دوم، خروجی جاده هراز: ما چون آلوده به این ویروس کذایی هستیم، از خودگذشتگی کرده و از این شهر درندشت می‎رویم تا جمعیت چندمیلیونی تهران از طریق ما مبتلا نشوند. تو دلتان فحش ندهید. برای شما یک مثال ملموس بزنم. شما درحال رانندگی هستی. یک جمعیت صدنفری این طرف بزرگراه ایستاده‎اند و یک جماعت 10نفری هم سمت دیگر بزرگراه. ناگهان مشکلی پیش می‎آید و مجبور می‎شوی تصادف کنی. خب حالا می‎زنی به جمعیتی که سمت خودت هستند یا دور می‌زنی می‌روی آن سمت بزرگراه که به جمعیت کمتر برخورد کنی و تلفات کمتری بدهی؟ چی؟ خودت بی‌منطقی و مثال خودت مزخرف است. چطور در حالت اورژانسی دور می‌زنم می‌روم آن‌سوی بزرگراه؟ فضولی‎اش به تو نیامده.
3) مسافر سوم، جاده رشت نزدیک رودبار: ما فقط به قصد امداد و کمک‌رسانی می‌رویم شمال. چه کمکی؟ ماسک. شنیدیم ماسک کم است، داریم با خودمان ماسک می‌بریم شمال. ماسک‌هامان کو؟ ما را گرفته‌ای؟ خب ایناهاش. همین‎ها که روی دهان‌مان نصب کرده‌ایم که تا آنجا قشنگ آب‎بندی شود و مطمئن باشیم کارایی دارد. برسیم آنجا اهدایش می‎کنیم.
4) مسافر چهارم، در آژانس مسافرتی «خل‎سیر»: نخیر من به جاده بزن نیستم. خیال‌تان راحت. من برای گرفتن بلیت هواپیمای باکو آمده‎ام به این آژانس مسافرتی، چون راستش شستم خبردار شده در جاده مردم راه را بسته‎اند که پای ما به شمال نرسد. اما من چون تاریخ‌شناس هستم و مطالعات تاریخی دارم، می‎خواهم از موضوع اسب تروا استفاده کنم و تا حواس همه به سه جاده مشهور شمالی معطوف‌شده خودم را برسانم به جمهوری آذربایجان و از پشت‌سر و از طریق دریا وارد خطه گیلان شوم.
5) مسافر پنجم، در راه هرمزگان: ما خیلی خوبیم نمی‎رویم شمال، بلکه به جنوب می‎رویم. مگر فقط شمال‌رفتن بی‎کلاسی نیست؟ در ضمن چون ویروس در گرما فنا می‎شود، می‌رویم جنوب که ویروس معدوم شود. در اصل بابت کشتن ویروس جانفشانی می‌کنیم.
6) استوری یک دخترخانم ریچ کیدز طرفدار محیط‌زیست:   عزیزانم یک روز شمال رفتن لاکچری بود، امروزه شمال نرفتن.
7) پست اینستاگرامی یک برنده‎ آینده‎ جشنواره‎ خوارزمی:   به نظرم سفر اگر هوشمندانه باشد، بد هم نیست. صابون و وایتکس بریزیم در آب دریا و همه مردم کشور را بریزیم تو خلیج‌فارس که همه حسابی ضدعفونی شوند.


تعداد بازدید :  255