شماره ۱۹۳۰ | ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۰ اسفند
صفحه را ببند
دریچه

با اپلیکیشن‌ها بنزین بزنید
بنزین‌زدن این روزها به یکی از دغدغه‌های اساسی مردم درگیر با ویروس کرونا تبدیل شده است. جایگاه‌های بنزین یکی از مراکز اصلی شیوع ویروس کروناست و بسیاری ترجیح می‌دهند رفتن به جایگاه بنزین را از برنامه‌های روزمره خود حذف کنند. با وجود توصیه‌ها که در خانه بمانید، بسیاری مجبورند دقایقی را بیرون از خانه سپری کنند، در چنین شرایطی برای کم‌کردن احتمال خطر شیوع ویروس کرونا دست‌کم در جایگاه‌های بنزین چه باید کرد؟ توصیه می‌کنیم اگر دسترسی به اینترنت دارید، با اپلیکیشن‌ها بنزین بزنید. یونش یکی از اپ‌های ایرانی است که در محل زندگی شما سوخت‌رسانی می‌کند. این اپلیکیشن البته در حال حاضر تنها در تهران فعالیت دارد. تعرفه سوختی که پمپ‌بنزین‌های سیاری مانند یونش عرضه می‌کنند، تفاوتی با بنزین‌هایی که در جایگاه‌ها عرضه می‌شود، ندارد و تنها در پرداخت حق‌العمل تفاوت‌هایی وجود دارد. امداد بنزین و آچاره هم دیگر اپلیکیشن‌هایی هستند که به مناطق مختلف تهران بنزین عرضه می‌کنند. اما اگر در شهرهای دیگر ایران ساکن هستید، برای بنزین‌زدن باید چگونه عمل کرد؟ شرکت پخش فرآورده‌های نفتی چندی پیش طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که بهتر است بنزین‌زدن را به اپراتورهای جایگاه‌ها سپرد. اما اگر کارمند جایگاه سوخت نتوانست فرآیند سوخت‌رسانی به خودرو را انجام دهد، چه باید کرد؟  انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، توصیه‌هایی در این زمینه دارد. به طور مثال گفته شده است که تا حد امکان دفعات بنزین‌زدن را کاهش دهید یا باک خود را تا جایی که ممکن است، پرکنید. سعی کنید تا حد امکان به دیسپنسرها و نازل‌ بنزین و پول بدون محافظ دست نزنید و حتما یک دستمال‌کاغذی کوچک یا حتی دستکش پلاستیکی برای دست‌زدن به نازل همراه داشته باشید. همچنین توجه کنید که دستکش خود را بعد از فرآیند سوخت‌رسانی حتما در سطل زباله دردار بیندازید.

چگونه به مراکز خرید برویم؟
این روزها تا آنجا که می‌توانید به مراکز خرید نروید و اگر هم خریدی ضروری داشتید، ترجیحا به فروشگاه‌های کوچک‌تر بروید. اگر بنا بر این شد که به خرید مایحتاج بروید، تا آنجا که ممکن است کودکان‌تان را همراه خود نبرید و در صورتی که ماندن کودک‌تان در خانه میسر نبود، از خرید هر نوع مواد خوراکی روباز مثل بستنی‌ها، آبمیوه‌های طبیعی و .. خودداری کنید.براساس دستورالعمل‌های انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران رعایت چند نکته هنگام خرید ضروری است. پیش از هر چیز باید با دستکش به مرکز خرید یا فروشگاه بروید و تا پایان خرید، دستکش‌های خود را درنیاورید. بلافاصله که خریدتان تمام‌شد، دستکش را بیرون بیاورید و آن را در پوششی پلاستکی در سطل آشغال بیندازید. مراقب باشید هنگام بیرون آوردن دستکش، دست و انگشتان شما با قسمت رویی دستکش تماسی نداشته باشد. اگر تب دارید یا سرفه می‌کنید یا علایم دیگری را حس می‌کنید که نشان از ویروس کرونا دارد، حتما با ماسک به مراکز خرید بروید. موقع پرداخت مبلغ خریدهایتان خودتان کارت بانکی را در دستگاه بکشید و از فروشنده بخواهید مبلغ خرید و رمز کارت را در دستگاه وارد کند. پس از خرید کارت‌تان را در یک پلاستیک بگذارید و در اولین فرصت آن را ضدعفونی کنید. مواظب باشید اگر به مراکز خرید بزرگ می‌روید، حتما از تماس با پله‌برقی‌ها خودداری کنید.

بیمارستان رفتن گزینه آخر
نام بیمارستان این روزها ترسناک است، حتی بیماری‌های ساده این روزها وقتی با نام بیمارستان کنار هم قرار می‌گیرند، دیگر ساده به نظر نمی‌رسند، چون خود بیمارستان ممکن است به جای بهبود و سلامتی برایمان بیماری به دنبال داشته باشد. توصیه‌های عمومی این روزها می‌گویند تا جایی که می‌توانیم به بیمارستان مراجعه نکنیم، یعنی اگر یک بیماری داریم که لزومی به درمان سریع آن نیست، تا جای ممکن صبر کنیم و به بیمارستان نرویم. این توصیه از دو نظر مهم است؛ نخست اینکه این روزها بیماران زیادی به دلیل ابتلا به COVID 19  در بیمارستان‌ها به سر می‌برند و ممکن است افراد سالم را هم به این بیماری مبتلا کنند. دوم اینکه امکانات و فضای بیمارستان‌ها محدود است و با وجود این تعداد بیمار مبتلا به کرونا که وضعیت وخیمی دارند، برای مشکلات جزئی بهتر است فعلا سراغ آن نرویم. ممکن است یک درمانگاه کوچک محلی که رفت‌وآمد کمی دارد، بتواند مشکل‌مان را حل کند. اگر هم تردید دارید که مبتلا به کرونا شده‌اید، لازم نیست سریعا به بیمارستان مراجعه کنید. وزارت بهداشت سامانه‌ای راه‌اندازی کرده است که می‌توانید به صورت آنلاین علائم‌ خود را چک کنید و اگر بر اساس دستورالعمل این سامانه لازم بود خودتان را به بیمارستان برسانید. در این سامانه (corona.research.ac.ir) اطلاع‌رسانی عمومی، پرسش و پاسخ، خودغربالگری، رجیستری بیماران و پیگیری وضعیت بیماران انجام می‌شود. در قسمت خودارزیابی با پاسخ دادن به سوالاتی احتمال مبتلابودن شما به ویروس کرونا تعیین و توصیه‌های لازم ارایه می‌شود.


تعداد بازدید :  229