شماره ۱۹۳۲ | ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۲ اسفند
صفحه را ببند
اخبار روز

قطعنامه شورای امنیت در تأیید توافق آمریکا و طالبان
شورای امنیت سازمان ملل به اتفاق آرا قطعنامه‌ای را در حمایت از توافق آمریکا و جنبش طالبان در افغانستان تصویب کرد. به گزارش ایسنا، شورای امنیت سازمان ملل با ۱۵ رأی موافق و بدون هیچ رأی مخالفی پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی واشنگتن با عنوان قطعنامه ۲۵۱۳ را در تأیید توافق آمریکا و گروه طالبان افغانستان تصویب کرد.
شورای امنیت در این قطعنامه از اقدامات انجام‌شده در زمینه پایان جنگ و آغاز گفت‌وگوهای بین افغانی استقبال می‌کند. در این قطعنامه همچنین از دولت افغانستان و طالبان خواسته شده تا اقدامات بیشتری را برای ایجاد اعتماد و فراهم‌کردن شرایط آغاز هر چه سریع‌تر گفت‌وگوهای بین افغانی و موفقیت‌آمیزبودن آن و همچنین برقراری صلح پایدار در افغانستان انجام دهند. شورای امنیت همچنین از تمامی کشورها خواست تا از گفت‌وگوها برای دستیابی به توافق صلح پایدار و پایان جنگ در افغانستان به شکل همه‌جانبه حمایت کنند. شورای امنیت همچنین در این قطعنامه برای تجدید نظر در تحریم‌های اعمال‌شده علیه طالبان در صورت آغاز مذاکرات با این گروه اعلام آمادگی کرده است. مقامات آمریکایی و طالبان سرانجام دهم اسفند در دوحه توافق‌نامه‌ای را برای پایان‌دادن به درگیری‌های نوزده ساله در افغانستان امضا کردند.


شرط پنتاگون برای تجهیز ترکیه به سامانه‌های پاتریوت
پنتاگون اعلام کرد ترکیه تنها زمانی سامانه‌های پاتریوت را دریافت خواهد کرد که سامانه اس۴۰۰ روسیه را پس بدهد. به گزارش ایسنا، بعد از اینکه ترکیه سامانه اس۴۰۰ روسیه را خریداری کرد اختلافاتی میان ترکیه و آمریکا به وجود آمد. واشنگتن می‌گوید این سامانه با سامانه دفاعی ناتو  هماهنگ نیست. در این زمینه وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد ترکیه تنها زمانی سامانه‌های پاتریوت را دریافت خواهد کرد که سامانه اس۴۰۰ را پس بدهد. آمریکا اعلام کرده که ترکیه نمی‌تواند هم سامانه اس۴۰۰ روسیه و هم سامانه پاتریوت آمریکا را داشته باشد. با این حال آنکارا از واشنگتن خواسته موشک‌های پاتریوت را در مرزهایش با سوریه مستقر کند. مسئولان آمریکایی سه‌شنبه اعلام کردند آنکارا اگر می‌خواهد پیشرفتی در زمینه روابط امنیتی دوجانبه با واشنگتن داشته باشد باید موضع خود را درباره سامانه اس۴۰۰ توضیح دهد. جیمز جفری، فرستاده آمریکا به سوریه و دیوید ساترفیلد، سفیر آمریکا در ترکیه اعلام کردند که واشنگتن با ناتو درباره راه‌های حمایت نظامی از ترکیه صحبت می‌کند. جفری گفت درباره راه‌های پاسخ به نقض آتش‌بس در ادلب به وسیله روسیه و دمشق صحبت کرده‌اند. اردوغان هم قبلا گفته بود که ایالات متحده پیشنهاد داده اگر آنکارا قول بدهد که سیستم‌های روسی را نخرد، موشک‌های پاتریوت را به ما می‌فروشد. رئیس‌جمهوری ترکیه این تصمیم را یک تغییر موضع چشمگیر از سوی واشنگتن دانسته است. دو تن از مقام‌های ترکیه‌ای به رویترز گفتند که آنکارا در حال ارزیابی پیشنهاد آمریکاست اما تغییری در برنامه خرید سامانه‌های روسی ندارد؛ چون ماه آتی میلادی آنها را عملیاتی می‌کند.


توافق رهبران سیاسی عراق برای ابقای عبدالمهدی در نخست وزیری
ائتلاف «الفتح» عراق به ریاست ‌هادی العامری اعلام کرد که شماری از رهبران سیاسی عراق درباره ابقای عادل عبدالمهدی در سمت نخست‌وزیری این کشور تا انجام انتخابات زودهنگام پارلمانی توافق کردند. یک منبع در ائتلاف الفتح گفت که ‌هادی العامری، رئیس این ائتلاف و عمار حکیم، رهبر جریان حکمت اسلامی عراق در نشستی با نوری المالکی، رهبر ائتلاف «دولت قانون» در خصوص تشکیل دولت جدید عراق پس از استعفای محمد توفیق علاوی گفت‌وگو کردند. این منبع گفت که در جریان نشست مذکور، حاضران به توافق اولیه درباره ابقای عبدالمهدی به‌عنوان نخست‌وزیر موقت تا زمان برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در پایان ‌سال جاری میلادی دست یافتند. پیشتر محمد توفیق علاوی، نخست‌وزیر مکلف عراق، از تشکیل دولت جدید انصراف داد و این پس از دوبار شکست پارلمان عراق در برگزاری نشست فوق‌العاده برای اعطای رأی اعتماد به دولت پیشنهادی او بود. همچنین عادل عبدالمهدی پیش از این گفته بود که حاضر نیست دیگر در سمت نخست‌وزیری عراق بماند.

 


تعداد بازدید :  360