شماره ۱۹۳۳ | ۱۳۹۸ شنبه ۲۴ اسفند
صفحه را ببند
با حکم رئیس‌جمهوری؛ سرپرست جمعیت هلال‌احمر منصوب شد
کریم همتی سرپرست جدید جمعیت هلال احمر
دکتر همتی در اردیبهشت‌ماه به عنوان معاون حقوقی و امور مجلس در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منصوب شده بود و پیش از آن سابقه فعالیت در هلال احمر از جمله ریاست جمعیت هلال احمر ایلام را در پرونده دارد

[شهروند] جمعیت هلال‌احمر که بعد از استعفای رئیس سابقش  چندین هفته توسط دبیرکل اداره می‌شد، درنهایت با حکم روز پنجشنبه رئیس‌جمهوری سکاندار جدید خود را شناخت. دکتر کریم همتی که پیش از این هم سابقه هلال‌احمری در کارنامه خود داشت و در ایلام یکی از روسای این نهاد بود، حالا به‌عنوان سکاندار اصلی این نهاد بشردوستانه در ایران انتخاب شده است. او روز گذشته نخستین جلسه شورای معاونان را در ساختمان صلح برگزار کرد و کارش در روزهایی که هلال‌احمری‌ها حسابی درگیر بیماری همه‌گیر این روزها یعنی کرونا هستند، رسما آغاز شده است.
داستان از اینجا آغاز شد که ریاست دکتر علی‌اصغر پیوندی بر جمعیت هلال‌احمر در آخرین ماه پاییز امسال به پایان رسید. روابط عمومی جمعیت هلال‌احمر ۱۲ آذرماه با اعلام این خبر که علی‌اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال‌احمر، برای حفظ سرمایه اجتماعی این نهاد و ایجاد فضایی مناسب‌تر برای کار موثر، استعفای خود را به رئیس‌جمهوری تقدیم کرده است، اعلام کرد:   «درصورت پذیرش استعفای او، ادامه مسیر قانونی از سوی شورای‌عالی هلال‌احمر دنبال خواهد شد.» همان زمان پس از این اعلام شورای‌عالی جمعیت هلال‌ احمر دو گزینه برای ریاست این نهاد به رئیس‌جمهوری معرفی کرد که بنا بر اشکال قانونی که از سوی نهاد ریاست‌جمهوری به انتخاب این دو گزینه وارد شد، روال انتخاب رئیس جمعیت هلال‌احمر تا روز پنجشنبه 22 اسفندماه به تعویق افتاد.
جلسه فوق‌العاده شورای‌عالی هلال‌احمر ساعت ۱۹ سه‌شنبه ۲۰ اسفندماه برگزار شد و دکتر کریم همتی و دکتر پیرحسین کولیوند به ترتیب با ۱۱ و ۸ رأی مأخوذه به‌عنوان گزینه‌های پیشنهادی به رئیس‌جمهوری انتخاب و معرفی شدند و درنهایت رئیس‌جمهوری دکتر کریم همتی را به‌عنوان سرپرست جمعیت هلال‌احمر منصوب کرد. دکتر همتی که پیش از این رئیس جمعیت هلال‌احمر ایلام بوده، در اردیبهشت‌ماه به‌عنوان معاون حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منصوب شده بود.
فریدون نوری، یکی از اعضای شورای‌عالی جمعیت هلال‌احمر در رابطه با نحوه تعیین کاندیداهای ریاست این نهاد به «شهروند» می‌گوید: «تعیین و معرفی دونفر مدیر شایسته از افراد واجدالشرایط به ریاست محترم جمهوری جهت انتخاب یک‌نفر از آنان به‌عنوان رئیس جمعیت از وظایف و اختیارات شورای‌عالی است. در بحث شرایط اختصاصی‌داشتن سابقه مدیریت در هلال‌احمر و شناخت ساختار سازمانی جمعیت از شرایط مصوب شورای‌عالی بود که دراین خصوص آقای دکترهمتی از بدنه خدمتی و از مدیران عامل درجمعیت هلال‌احمر بوده‌اند، همچنین آقای دکتر کولیوند نیز رئیس سابق سازمان امدادونجات جمعیت و مسئولیت سازمان اورژانس کشور را عهده‌دار بوده است.»
او با بیان اینکه شورای‌عالی به‌عنوان بالاترین مرجع تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری درجمعیت هلال‌احمر حسب وظایف مندرج در بند(ب) اساسنامه قانونی انجام وظیفه خواهد کرد، در رابطه با سرپرست جدید این نهاد ادامه داد: «دکتر همتی چند‌سال مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان ایلام بوده‌اند. دوره دکترای پزشکی عمومی را در دانشگاه علوم پزشکی تهران، برد تخصصی بیهوشی و فلوشیپ(فوق تخصصی) اینترونشنال در دانشگاه علوم پزشکی ایران گذرانده و عضو هیأت‌علمی رسمی دانشکده پزشکی بوده‌اند. ایشان همچنین پیش از انتصاب جدید در هلال‌احمر معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را عهده‌دار بوده‌اند.

فرآیند انتخاب رئیس جمعیت هلال‌احمر در شورای‌عالی
شورای‌عالی جمعیت هلال‌احمر هر چهارسال یک‌بار یا درصورت استعفای ریاست هلال‌احمر موظف به معرفی دونفر از نامزدهای تصدی ریاست جمعیت به رئیس‌جمهوری است. در ادامه رئیس‌جمهوری هم یک‌نفر را انتخاب و حکم را ابلاغ می‌کند. جمعیت هلال‌احمر یک نهاد مردم‌نهاد و متشکل از ارکانی است که با انتخابات برگزیده می‌شود. اعضا به‌عنوان شورای اجرایی در شهرستان‌ها فعالیت می‌کنند و با انتخابات متعددی که انجام می‌شود، مسئولان به ترتیب از طریق اعضای فعال، شورای اجرایی شهرستان انتخاب و توسط مجمع استان، هیأت‌مدیره استان و هم‌زمان اعضای مجمع عمومی برگزیده می‌شوند. در واقع‌ سال ٨٢ بود که نحوه انتخاب رئيس جمعيت هلال‌احمر تغيير كرد. با تصويب اصلاحيه اساسنامه هلال در مجلس و با تأييد شورای نگهبان، قرار شد رئيس جمعيت هلال‌احمر را یک مجمع عمومی متشكل از اعضا و داوطلبان فعال جمعيت هلال‌احمر در استان‌ها به مدت چهارسال انتخاب کنند. اعضای مجمع عمومی از نمايندگان معرفی‌شده از مجامع استان‌ها و اعضای مجمع استان از نمايندگان مجامع شهرستان‌ها و شعب تابعه تشكيل می‌شوند.

متن حکم انتصاب دکتر کریم همتی به‌عنوان رئیس‌ جمعیت هلال‌احمر
متن حکم انتصاب دکتر کریم همتی به‌عنوان رئیس ‌جمعیت هلال‌احمر از سوی حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حسن روحانی به این شرح است:  
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای دکتر کریم همتی
با عنایت به مراتب علمی، تخصصی و سابقه اجرایی، به موجب این ابلاغ به‌عنوان «سرپرست جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران» منصوب می‌گردید.انتظار دارد در شرایط کنونی و با اولویت، همه امکانات جمعیت هلال‌احمر در تعامل با ستاد ملی مدیریت کرونا در خدمت به مردم عزیزمان در جهت مبارزه جدی با شیوع ویروس کرونا قرار گیرد.امید است با اتکال به عنایات الهی و تعامل با شورای‌عالی و با بهره‌گیری از توان و تجربه مجموعه کارکنان خدوم جمعیت، در انجام وظایف محوله موفق و موید باشید.
حسن روحانی - رئیس‌جمهوری اسلامی ایران

سوابق اجرایی و مدیریتی دکتر کریم همتی پیش از انتخاب به‌عنوان سرپرست جمعیت هلال‌احمر:   
 معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت
 رياست دانشگاه علوم پزشکی ايلام
 مديرعامل جمعيت هلال‌احمر استان ايلام
 معاون بهداشتی دانشگاه و رئيس مرکز بهداشت استان ايلام
 رياست شبکه بهداشت و درمان شهرستان دره‌شهر  
 رياست بيمارستان ولی‌عصر(عج) شهرستان دره‌شهر  
معاونت بهداشتی و رئيس مرکز بهداشت شهرستان آبدانان  
نمايندگی هيأت پزشکی حج کشور در استان ايلام
عضو هيأت مميزه دانشگاه علوم پزشکی ايلام
 مسئول کارگروه امدادونجات استانداری ايلام  
 عضو شورای فنی تخصصی اداره کل خدمات‌درمانی استان ایلام

اختیارات رئیس جمعیت هلال‌احمر
فردی که با معرفی شورای‌عالی و انتخاب رئیس‌جمهوری به‌عنوان رئیس جمعیت هلال‌احمر انتخاب می‌شود، وظایف و اختیاراتی دارد که در ماده ٩ اساسنامه هلال به آن اشاره شده است:      
انتخاب و نصب یا عزل دبیرکل و خزانه‌دار کل و نظارت مستقیم و مستمر برکار آنان
تشکیل و اداره جلسات شورای‌عالی
تمهید مقدمات تشکیل کنفرانس‌های بین‌المللی و منطقه‌ای مربوط به جمعیت هلال‌احمر و صلیب‌سرخ بین‌المللی در ایران
برقراری ارتباط با مقامات جمهوری اسلامی ایران
نظارت مستقیم و مستمر بر امور بین‌المللی جمعیت
دستور ارسال کمک‌ها و عوامل امدادی به سایر کشورها
مراقبت بر حسن اجرای اساسنامه و نظارت بر اجرای مقررات بین‌المللی انسانی
مراقبت برحسن اجرای مصوبات شورای‌عالی و سایر مقررات ناظر برکار جمعیت
اعطای نشان‌های درجه اول مخصوص جمعیت


تعداد بازدید :  485