شماره ۱۹۳۴ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۵ اسفند
صفحه را ببند
چرا عبرت نمی‌گیریم

سردار «علیرضا لطفی»  رئیس پلیس آگاهی پایتخت

نگاهی به پرونده‌های متشكله در پلیس آگاهی نشان می دهد كه چطور یك لحظه لذت شنیدن و دیدن انفجار یك نارنجك یا بمب دست‌ساز فرد را در جایگاه قاتل قرار داده یا سبب نابینایی، معلولیت و قطع عضو شده است.
با اینكه آمارهای اعلام‌شده از سوی رئیس اورژانس كشور در 16 فروردین 98 به كاهش 72درصدی مصدومان حوادث چهارشنبه‌سوری 97 اشاره داشت و خبر از ارتقای سطح آگاهی شهروندان و همراهی و همدلی آنان با نیروی انتظامی و سایر سازمان‌های امدادرسان در پیشگیری از بروز حوادث ناگوار در شب چهارشنبه‌سوری می دهد، ولی زمانی می‌توان از شرایط حاكم بر جامعه احساس رضایت کرد كه حتی شاهد یك مورد فوت، سوختگی یا آسیب چشم و قطع عضو به دلیل صدمات ناشی از بكارگیری و ساخت مواد محترقه نباشیم.
یكی از ویژگی‌های انسان سالم، عبرت‌آموزی است و باعث شگفتی است كه با وجود سال‌ها آموزش همگانی، مستندسازی از حوادث چهارشنبه‌سوری، مشاهده و لمس اتفاقات تلخ فوت و قطع عضو در بین شهروندان، باز هم عده زیادی در پی تجربه هیجان پرمخاطره چهارشنبه‌سوری هستند. شبی كه تبعات هیجان‌طلبی در آن نه یك روز و یك‌سال كه یك عمر گریبان فرد و اطرافیانش را می‌گیرد‌. انفجار در ساختمان‌های محل انباشت مواد محترقه نیز نه‌تنها خود فرد كه گریبانگیر خانواده و همسایگان نیز می‌شود و شادی آغاز ‌سال نو در تاریكی سایه صدمات جسمی و روحی و اقتصادی رنگ می‌بازد.
نكته قابل توجه دیگر، بی‌توجهی این افراد نسبت به سلامت جسمی و روحی خود است؛ زیرا حتی حرفه‌ای‌ترین مجرمان و اراذل و اوباش آسیب و خطرات ارتكاب جرم‌شان متوجه دیگران می‌شود و به‌شدت روی سلامت جسمی خود و نزدیكان‌شان حساسند ولی افراد هنجارشكن در شب چهارشنبه‌سوری حتی برای سلامت خود نیز ارزشی قایل نیستند و به قیمت یك لذت چندساعته كه آمیخته‌ای از صداهای ناهنجار و انفجارهای مهیب است، در گام نخست سلامت و حیات خود را به خطر می‌اندازند. این افراد حتی به آنچه آداب خاص این شب در نگاه مردم كوچه و بازار است نیز، پایبند نبوده و با رفتارهای آسیب‌زننده باعث رنگ‌باختن جنبه فرهنگی و تفریحی این شب ازجمله تجمع افراد و تفریح و شادی دسته‌جمعی شهروندان شده، به‌طوری كه بسیاری از شهروندان از ساعات اولیه شب چهارشنبه‌سوری برای حفظ سلامت خود و اعضای خانواده‌شان از خروج از منازل‌شان خودداری می‌کنند. امسال با توجه به مشكلات و معضلات ناشی از وجود ویروس كرونا انتظار می‌رود شهروندان علاوه بر رعایت نكات ایمنی و قانونی مربوط به شب چهارشنبه‌سوری به منظور پیشگیری از انتشار و انتقال این ویروس نیز، از حضور در خیابان‌ها و تجمعات خودداری کنند و مانع افزایش هزینه‌های بیشتر برای خود و نظام درمانی كشور شوند. در پایان ضمن دعوت از شهروندان به حضورنداشتن در تجمعات در شب چهارشنبه‌سوری چند نكته هشداری به منظور ارتقای سطح دانش و آگاهی افراد برای كاهش آمار صدمه‌دیدگان در شب چهارشنبه‌سوری اعلام می‌شود:
 در جایگاه یك پدر یا مادر مسئول، فرزندان خویش را نسبت به عواقب خطرناك بازی با مواد منفجره و آتش‌زا آگاه كنیم.
 درصورت مشاهده افرادی كه اقدام به نگهداری یا خریدوفروش مواد محترقه می‌کنند، به منظور حفظ جان و سلامت خود و سایر شهروندان به واحدهای گشتی نیروی انتظامی یا پلیس110 اطلاع دهیم.
 از نگهداری مواد محترقه و تهیه و ساخت وسایل آتش‌بازی دستی توسط فرزندان‌تان خودداری کنید.
 با توجه به خطرات انتشار و انتقال ویروس كرونا از تجمع و برافروختن آتش و ایجاد راهبندان در معابر بپرهیزید.
 با توجه به اینكه قربانیان اصلی چهارشنبه‌سوری تنها استفاده‌كنندگان مواد محترقه نیستند و این آسیب‌ها متوجه تماشاچیان نیز است، از حضور در خیابان‌ها و تماشای رفتارهای پرخطر سایرین خودداری کنید.


تعداد بازدید :  220