شماره ۱۹۳۴ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۵ اسفند
صفحه را ببند
اخبار روز

آمریکا سفیر چین را احضار کرد
دستگاه دیپلماسی آمریکا دیروز سفیر پکن در واشنگتن را در ارتباط با اظهارات مطرح‌شده از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه چین احضار کرد. به گزارش ایسنا، وزارت امور خارجه آمریکا به موضع‌گیری طرف چینی که اعلام کرده بود احتمالا ارتش ایالات متحده ویروس کرونا را به شهر ووهان برده است، واکنش نشان داد. واشنگتن در واکنش به اظهاراتی که از سوی پکن مطرح شده است، سفیر چین را احضار کرد. یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد که سفیر چین با توجه به اظهاراتی که سخنگوی وزارت خارجه کشورش درباره کرونا مطرح کرده بود، احضار شد.


هیأت سازمان ملل خواهان توقف فوری تنش‌ها در عراق شد
هیأت سازمان ملل در عراق (یونامی) خواستار توقف فوری تنش در این کشور شد. هیأت سازمان ملل در عراق (یونامی) در بیانیه‌ای اعلام کرد: «حملات و واکنش‌های آن ازجمله حملات مکرر علیه نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضد داعش تحت امر واشنگتن در عراق، در خدمت منافع عمومی عراق نیست. یونامی ضمن محکوم‌کردن تداوم تلفات جانی از تمامی طرف‌ها خواست تا حداکثر خویشتنداری را مطابق با قوانین بین‌المللی داشته باشند.» هیأت سازمان ملل در عراق اعلام کرد: «همکاری و شراکت و نیز رایزنی تنها راه برای ایجاد عراقی قدرتمند و ممانعت از بازگشت داعش است. امکان ندارد عراق و ملت آن به‌عنوان صحنه‌ای برای رقابت بین گروه‌های مختلف و درگیری‌ها استفاده شوند. عراقی‌ها سزاوار ثبات و صلح هستند.»
ارتش عراق اعلام کرد که در حملات هوایی آمریکا به پنج مقر وابسته به حشد شعبی و نیروهای ارتش و پلیس در بابل و نیز فرودگاه بین‌المللی کربلا سه نظامی، دو نیروی پلیس و یک غیرنظامی کشته شد. پیشتر آمریکا اعلام کرده بود که حمله هوایی دقیقی را در عراق علیه گروهی انجام داده که چهارشنبه در  حمله‌ای موشکی به اردوگاه «التاجی» باعث کشته‌شدن دو سرباز آمریکایی و یک نظامی انگلیسی شد. وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز اعلام کرد که این حملات مناطق مشخصی را هدف گرفته و شامل پنج انبار سلاح گردان‌های حزب‌الله عراق ازجمله انبار سلاحی بود که در حملات علیه نیروهای ائتلاف آمریکا استفاده می‌شد.


ترکیه گزارش حقوق بشری آمریکا را محکوم کرد
ترکیه گزارش حقوق بشری اخیر آمریکا را محکوم و تأکید کرد که این گزارش حاوی ادعاهای مبهم و اتهامات بی‌پایه و اساس است. وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که بخش مربوط به ترکیه در گزارش حقوق بشری سالانه وزارت امور خارجه آمریکا با انگیزه‌های سیاسی آماده و تهیه شده و بسیار دور از واقعیت است.
گزارش حقوق بشری سالانه وزارت امور خارجه آمریکا شامل ۱۹۰ بخش مربوط به ۱۹۰ کشور جهان است و گزارش مربوط به ‌سال ۲۰۱۹ میلادی در تاریخ یازدهم مارس‌ سال جاری میلادی منتشر شد. وزارت امور خارجه ترکیه در این بیانیه اعلام کرد: «این گزارش به گروه تروریستی فتح‌الله گولن به‌عنوان جنبش گولن اشاره کرده و عاملان کودتای نافرجام ۲۰۱۶ میلادی به‌عنوان یک ساختار غیرنظامی بی‌گناه توصیف شده است.»
ترکیه سازمان فتح‌الله گولن را به انجام یک کمپین دیرینه برای سرنگونی دولت از طریق نفوذ به نهادهای دولتی ترکیه به‌ویژه ارتش، پلیس و قوه قضائیه متهم می‌کند. در ادامه این بیانیه آمده است که نادیده‌گرفتن مدارک متعدد علیه گروه تروریستی فتح‌الله گولن نشان می‌دهد که این گزارش بر مبنای دشمنی با ترکیه تهیه و آماده شده است. وزارت امور خارجه ترکیه افزود: «این ادعاها که عملیات بهار صلح ترکیه در سوریه غیرنظامیان را هدف گرفته هیچ ارتباطی با واقعیت ندارد. هیچ توضیحی برای مطرح‌کردن چنین ادعاهایی که به وسیله نهادهای مستقل و معتبر مطرح نشده‌اند، وجود ندارد.»


تعداد بازدید :  204