شماره ۱۹۳۶ | ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۷ اسفند
صفحه را ببند
خبر سیاسی

فاضل میبدی: سفر رفتن در شرایط کنونی عقلا و شرعا جایز نیست
یک عضو مجمع محققان و مدرسان حوزه علمیه قم گفت: «در شرایط شیوع بیماری کرونا سفر رفتن به لحاظ شرعی و عقلی ‏درست نیست‎.» حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی فاضل میبدی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به ضرورت مقابله کارشناسی با ‏بیماری کرونا اظهار کرد: «در مسائل بهداشتی و طبی همه باید پیرو نظرات کارشناسان و پزشکان باشند. مسئولان نیز باید بازگوکننده نظرات همین کارشناسان باشند. بشر در چنین مسائلی باید دنبال راه‌حل‌های علمی باشد و کسان دیگری که کارشناس نیستند ‏نباید دخالت کنند.»
او همچنین با اشاره به ضرورت همکاری مردم و حاکمیت برای مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: «متاسفانه اعتماد بین مردم و ‏دولت کم شده است و برای مردم این اشکال وجود دارد که چرا زودتر شیوع بیماری اعلام نشد. در این شرایط دولت باید کاری کند ‏که اعتماد مردم بیشتر شود اما شاهدیم که آمار مربوط به این بیماری از چند منبع مختلف و با ارقام مختلف اعلام می‌شود و همین ‏باعث شده که مردم کمتر حرف گوش دهند ولی اینها دلیل نمی‌شود که قواعد پزشکی زیر پا گذاشته شده و افراد هر کاری دل‌شان ‏خواست انجام دهند.» او تأکید کرد: «مسأله قرنطینه باید جدی گرفته شود. مجامع عمومی چه در مکان‌های مقدس و چه غیرمقدس و ‏هر چه هست باید تعطیل شود و براساس نظرات علمی و کارشناسی مسائل دنبال شود‎.» او خاطرنشان کرد: «مردم یا تابع شرع ‏هستند یا عقل یا هردو و عقل و شرع در این شرایط می‌گوید هر کاری که باعث ضرر به انسان دیگری می‌شود نباید انجام گیرد. ‏اگر احتمال این وجود دارد که با سفر به شهر دیگری جان مردم آن شهر به خطر بیفتد، آن سفر حرام است. عقل هم می‌گوید باید ‏کاری کنیم که سلامت جامعه حفظ شود و یکی از راه‌هایی که همه دنیا توصیه می‌کنند ترک سفر در این شرایط است‎.»


مدیر کل امنیتی و انتظامی‌ قوه قضائیه‎: نقض‌کنندگان توصیه‌های پیشگیری از شیوع کرونا تحت تعقیب قرار می‌گیرند
مدیرکل پیشگیری‌های امنیتی و انتظامی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه از تحت تعقیب قرار گرفتن نقض ‏کنندگان توصیه‌های پیشگیری از شیوع کرونا خبر داد‎.
به گزارش ایسنا، مسعودی‌فر گفت: «رعایت نکردن توصیه‌های پیشگیری از شیوع ویروس کرونا به‌عنوان تهدید علیه بهداشت عمومی ‏قابل تعقیب کیفری است.» او افزود: «با توجه به امکان شیوع گسترده این ویروس در تجمعات انسانی چنانچه برگزارکنندگان ‏نمایشگاه‌ها، جشنواره‌های فروش و فروشگاه‌ها تدابیر لازم را برای پیشگیری از انتشار ویروس پیش‌بینی نکنند و به تذکرات ‏وزارت بهداشت توجه نداشته باشند؛ با اعلام وزارت بهداشت یا دانشگاه‌های علوم پزشکی استان به اتهام‌ تهدید علیه بهداشت ‏عمومی و مطابق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی مجازات می‌شوند‎.» مسعودی‌فر تأکید کرد: «مطابق قانون مزبور اقدام علیه بهداشت ‏عمومی تا یک‌سال حبس دارد‎. » مدیرکل پیشگیری‌های امنیتی و انتظامی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه ‏ادامه داد: «همچنین افرادی که با علم و اطلاع از مبتلا بودن به کرونا اقدامات پیشگیرانه مثل قرنطینه یا مراجعه به مراکز درمانی ‏را انجام ندهند و موجب انتشار و ابتلای دیگران شوند نیز ممکن است مشمول مجازات مقرر در قانون عنوان شده قرار گیرند‎.» او‏تصریح کرد: «با توجه به ضرورت حفظ جان شهروندان، انجام اقدامات پیشگیرانه وظیفه همگانی است و افراد نباید تفریح، خرید ‏یا گردش خود را به بهای بیماری دیگران انجام دهند.»


تعداد بازدید :  959