شماره ۱۹۳۶ | ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۷ اسفند
صفحه را ببند
تاریخ‌نگار

 ‏نوروز برای ملت ما، امروز عبارت است از اولاً توجه مردم به خدا. اول تحویل ‌سال كه می‏شود، مردم دعا می‏خوانند، یا ‌محول ‌الحول ‌
و ‌الأحوال می‏گویند. آغاز ‌سال را با یاد خدا شروع می‏كنند، توجه خود را به خدا زیاد می‏كنند. این ارزش است. ثانیاً نوروز را بهانه‏ای برای دید و بازدید و رفع كدورت‏ها و كینه‏ها و بهانه محبت به یكدیگر قرار می‏دهند. این همان برادری و عطوفت اسلامی و همان صله‌رحم اسلام است. ضمناً نوروز را بهانه‏ای برای زیارت اعتاب مقدسه قرار می‏دهند، به مشهد مسافرت می‏كنند كه همیشه یكی از پرجمعیت‏ترین اوقات ‌سال در مشهد مقدس، اوقات عید نوروز بوده است. پس می‏بینید كه نوروز را نگه‏ داشتند، محتوای آن را كه غلط بود، به محتوای صحیح و درست تبدیل كردند. این هنر ملت ایران و ذوق و سلیقه ایرانی مسلمان است.
سخنرانی نوروزی - یکم فروردین 1377

 

 ‏در این عید هم که عید ملی است و اسلامی نیست، لکن اسلام هم مخالفتی ندارد، باز می‌بینیم که در روایات وارد شده که از آداب امروز، روزه گرفتن است. از آداب امروز دعا کردن و نماز خواندن است و این به ما می‌فهماند که هر ملتی بخواهد به راه راست برود و بخواهد استقلال خویش را، آزادی خودش را حفظ کند، باید در عیدش و غیرعیدش تذکر داشته باشد. ذکر خدا بکند، برای خدا باشد. حتی در عیدش دستور روزه است، دستور استجابی روزه‌ای که باید انسان منقطع بشود از شهوات خودش و متوجه خدای تبارک و تعالی شود.
صحیفه نور- جلد ۱۷، صفحه ۲۱۵


تعداد بازدید :  972