شماره ۱۹۳۶ | ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۷ اسفند
صفحه را ببند
درس‌هایی از بارش بادمجون

 آرزو درزی

حتما شما هم فیلم منتشرشده از بارش بادمجان در فضای مجازی را دیده‌اید. بالاخره هم مشخص شد که این فیلم ساختگی و حاصل تفریحات یک فرد در قرنطینه است؛ اما این موضوع به ما درس‌های مهمی داد.
مثلا متوجه شدیم که مسئولیت یک خبرگزاری معتبر و اسم و رسم‌دار، انتشار هر چیزی است که دستش می‌دهند.  اصلا مهم نیست که فیلم، خبر فوت هنرمند محبوب، عکس یا نقل قولی که به دستش رسیده واقعی باشد بلکه مهم انتشار زودتر آن از بقیه کانال‌های خبری است. به هر حال یک خبرگزاری حرفه‌ای باید بتواند همه چیز را پوشش دهد. اول پوشش می‌دهد بعد که تکذیب یا رد شد، با استفاده از قابلیت‌های ادیت یا دیلیت تلگرام، مسأله را رفع و رجوع می‌کند.
البته شانس با همه ما یار بود که ساختگی‌بودن این ویدیو زودتر مشخص شد. معلوم نبود که اگر آن بزرگوار سازنده صفحه اینستاگرامش را می‌بست حقیقت تا کی نهفته می‌ماند. احتمالا در آن شرایط مسئولان هم یکی یکی مصاحبه می‌کردند، توضیح می‌دادند که با تلاش شبانه‌روزی متخصصان داخلی و مدیریت اثربخش مسئولان امر، توانسته‌اند رفاه را به زندگی مردم برگردانند تا به لطف خدا در روزهای پایانی سال شاهد بارش بادمجان برای مردم شریف تهران باشیم.  بعد هم می‌گفتند ما بهترین مردم دنیا را داریم و حق این مردم خیلی بیشتر از اینهاست؛ و وعده می‌دادند که در برنامه بعدی توسعه قرار است این بارش‌ها به استان‌های دیگر هم برسد و ان‌شاءالله در آینده‌ای نزدیک می‌توانیم بارش موز و آووکادو را هم در دستور کار قرار دهیم.
بعد هم یک مزرعه‌دار باتجربه را در برنامه تلویزیونی دعوت می‌کردند تا از تجربیاتش در باراندن بادمجان بگوید و توضیح دهد که از نظر علمی بارش صیفی‌جات امکان‌پذیر است و او با سال‌ها تجربه در این زمینه این موضوع را تأیید می‌کند.
اما خوشبختانه حقیقت زود برملا شد و مسئولان هم زیاد برای یافتن دلیل و نوشتن سناریو به زحمت نیفتادند. از همان ابتدا مسئولیت اصلی‌شان را انجام دادند و فرد منتشرکننده ویدیو را برای ارایه پاره‌ای توضیحات احضار کردند. فرد هم همان‌طور که انتظار می‌رفت گفت خطایی رخ داده و از مردم شریف ایران عذرخواهی کرد.
اما این اتفاق درس‌های دیگری هم داشت؛ مثلا اینکه از این به بعد هر چیزی که دیدیم منتشر نکنیم؛ می‌خواهد بادمجان باشد یا می‌خواهد یک فایل صوتی محرمانه از بیمارستانی در گیلان باشد. بهتر است با واقعیت مواجه شویم، حتی اگر نصف مطالبی که منتشر می‌کنیم هم حقیقت داشته باشد، باز هم تأثیر مثبتش در حد استفاده از برف‌پا‌کن در بارش بادمجان است.

دیدگاه‌های دیگران

|
مخالف 0 - 0 موافق
ولی تو اوضاع استرس ونگرانی،تنها چیز خنده داری بود که باعث شادی دلمون شد،چرا بیچاره هارو گرفتید،شما،صدا سیما،...که باعث خوشحالیه مردم نمیشید،حالا یکی که باعث خنده اونم از ته دل میشه رو میگیرید،جالبتر از اون مردمی که باور کردن هست.واقعا چرا باور کردید از آسمون بادمجون میباره؟؟؟ممکنه از آسمون سنگ بباره ولی بادمجون غیر ممکنه،ولی دمتون گرم کلی آدمها سر جریان بادمجون خندیدن اونم از ته دل،خدا دلتونو شاد کنه وهمیشه شاد باشید که باعث شادیه مردم میشید.گرفتن اونها از طرف پلیس به نظر من اشتباه بود.خداکنه آزاد بشن.اخبار ۸ونیم مزخرفترین اخباره.وباعث دردسر خیلی آدمها شده...

تعداد بازدید :  1031