شماره ۱۹۳۸ | ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۷ فروردين
صفحه را ببند
جنگ ماسک میان آلمان و آمریکا
ترامپ با استفاده از اختیارات شرایط جنگی، محموله ماسک آلمان را به زور به آمریکا برد

با افزایش مبتلایان به كووید-19 به بیش از یك میلیون و 120‌هزار نفر و نزدیك به 60‌هزار كشته در سراسر جهان، حالا سیاستمداران در كشورهای مختلف بیش از هر زمان دیگری نگران شیوع بیشتر این بیماری در كشورشان هستند. این نگرانی‌ها تا جایی افزایش پیدا كرده كه جدالی بر سر خرید محموله‌های ماسك پیش آمده است.
روز گذشته مقام‌های دولت محلی در برلین آلمان ادعا كردند كه محموله 200‌هزار ماسك سفارش‌شده پلیس برلین در بانكوك ضبط و مصادره و به سوی آمریكا ارسال شده است.
این ماسك‌ها را شركت 3ام برای برلین تولید كرده بود، اما ظاهرا دونالد ترامپ با استفاده از قانون كنترل تولید كه در زمان جنگ آمریكا با كره مصوب شده بود، جلوی صادرات این شركت تولیدكننده ماسك را گرفته است. پیشتر نیز روز جمعه رئیس‌جمهوری آمریكا بدون اشاره به هیچ كشور یا شركتی خاص اعلام كرده بود كه از «اختیارات قانونی‌اش» استفاده كرده تا پاسخگوی نیازهای داخلی آمریكا باشد.
فایننشیال تایمز به نقل از روزنامه «تاگشپیگل» آلمان گزارش داده كه دولت محلی برلین 200‌هزار ماسك اف.اف.پی2 و اف.اف.پی3 را سفارش داده است؛ ماسك‌هایی كه به منظور محافظت از كارمندان درمانی از ویروس كرونا استفاده می‌شود. با این حال، آندره‌آس گیزل، وزیر داخلی دولت محلی برلین تایید كرده كه این محموله در بانكوك «مصادره» شده و هیچ‌گاه به برلین نرسیده است.
آقای آندره‌آس گیزل واشنگتن را به «دزدی دریایی مدرن» متهم كرده است. او از دولت ترامپ خواسته تا به قوانین بین‌المللی تجارت احترام بگذارد: «این دزدی دریایی مدرن است. شما نباید با شركای خود در آن طرف اقیانوس اطلس این‌گونه رفتار كنید!»
گرچه شرایط آمریكا بسیار وخیم است و مقامات واشنگتن به شركت 3ام كه یكی از بزرگ‌ترین شركت‌های تولیدكننده ماسك در آمریكاست، به علت صادرات ماسك به خارج از كشور به شدت انتقاد كرده‌اند، اما مقامات این شركت می‌گویند «هیچ مدركی» در دست ندارند كه ادعای مقامات برلین را تایید كند. پس از گفته‌های آندره‌آس گیزل، وزیر داخلی دولت محلی برلین، مقامات شركت 3ام با رد این سخنان اعلام كردند که «پلیس برلین هیچ‌گونه سابقه‌ای برای چنین سفارشی  ندارد.» پس از گفته‌های مقامات شركت 3ام، دیگر هیچ اظهارنظری از مقامات آلمانی منتشر نشده است.
اوضاع شیوع كرونا در آمریكا به هیچ وجه مساعد نیست. در آخرین آماری كه منتشر شده است، بیش از 7‌هزار و 400 نفر جان خود را در آمریكا از دست داده‌اند که بیش از‌ هزار و 300 نفر آنها در 24 ساعت گذشته جان باخته‌اند.


تعداد بازدید :  208