شماره ۱۹۳۸ | ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۷ فروردين
صفحه را ببند
تشریح فعالیت‌های سازمان امدادونجات در تعطیلات نوروزی در گفت‌وگو با «مرتضی سلیمی»
اسکان اضطراری 5هزار نفر در سیل و آبگرفتگی اخیر
اجرای طرح غربالگری و تب‌سنجی در 851 پست موقت بهره‌مندی بیش از 21‌میلیون نفر در طرح سنجش و غربالگری سازمان امدادونجات

[شهروند] در هفته‌های گذشته و در کشاکش حوادث و اخبار ناگوار شیوع ویروس کرونا در سطح کشور، چندین استان نیز درگیر سیل و آبگرفتگی‌های شدید شده‌اند، به نحوی که برخی از استان‌ها هنوز هم درحال دست‌وپنجه نرم‌کردن با مشکلات هستند. «شهروند» به همین منظور با مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر گفت‌وگویی داشته است. سلیمی در این گفت‌وگو با ارایه آمارهایی از خدمات انجام‌شده درخصوص امدادرسانی در سیل اخیر، به ارایه توضیحاتی در مورد فعالیت‌های این سازمان در مواجهه با ویروس کرونا نیز پرداخت که در ادامه می‌آید:  
 در آغاز در مورد اقدامات صورت‌گرفته جهت مواجهه با شرایط جوی پیش‌بینی‌شده درکشور صحبت کنیم. سازمان امدادونجات در این زمینه چه فعالیت‌هایی داشته است؟
در مرحله اول یعنی پیشگیری: اعلام وضع نارنجی و آماده‌باش تمام نیروهای عملیاتی، آماده‌باش به مراکز امدادونجات هوایی در سطح کشور، تبادل اطلاعات با مرکز پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور تقویت و شارژ انبارها و در مرحله دوم پاسخگویی اسکان اضطراری و توزیع اقلام مورد نیاز میان آسیب‌دیدگان در دستور کار قرار گرفت.
 در طول این مدت چه تعداد خدمات امدادی ارایه شده است؟
سازمان امدادونجات به بیش از 28‌هزار نفر خدمات امدادی ارایه کرده است.
 در مورد خدمات ا‌نجام شده، آماری ارایه می‌دهید؟
اسکان اضطراری چندهزار نفر در سیل و آبگرفتگی اخیر، نجات و انتقال 139نفر به مناطق امن به صورت هوایی و زمینی و تخلیه آب از 231 منزل مسکونی 231 واحد بخشی از خدمات ارایه شده است.
 کدام استان‌ها درگیر سیل و آبگرفتگی شده‌اند؟
25 استان کشور متأثر از این شرایط ‌آب‌وهوایی بوده‌اند؛ به جز استان‌های همدان، کردستان، زنجان، ایلام و البرز تقریبا تمام کشور با این شرایط آب‌وهوایی روبه‌رو بوده‌اند. امدادرسانی در بخش‌هایی از استان کرمان، هرمزگان و سیستان‌وبلوچستان هنوز ادامه دارد. سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر تا رفع کامل نیازهایشان کنار مردم آسیب‌دیده می‌ماند.
 در مورد اقدامات سازمان امدادونجات در طرح‌ پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در سطح کشور برایمان بگویید.
با توجه به شرایط حساس و تردد مردم و مسافران به شهرهای شمالی کشور اجرای طرح غربالگری و تب‌سنجی را در کشور در روزهای پایانی ‌سال98 آغاز کردیم. در این طرح نیروهای‌ عملیاتی هلال‌احمر براساس وضع استان‌ها در بیش از 851 پست موقت در ورودی وخروجی شهرها، ایستگاه‌های قطار و فرودگاه‌ها برای کنترل مسافران و افراد مشکوک فعالیت داشته‌اند.
 این طرح دقیقا از چه روزی عملیاتی شد؟
این طرح از 27 اسفندماه با همت امدادگران و جوانان آموزش‌دیده و با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی، نیروی انتظامی، پلیس راهور، راهداری و  ضابطین قوه‌قضائیه آغاز شد.
 چه تعداد افراد از این طرح بهره‌مند شده‌اند؟
بیش از 21‌میلیون نفر در این طرح مورد غربالگری، کنترل و سنجش قرار گرفته‌اند. هفتم فروردین‌ماه پرکارترین روز کاری در این طرح به شمار می‌آید. بیش از یک‌میلیون و 600‌هزار نفر در این روز مورد کنترل و سنجش قرار گرفته‌اند و از این طرح سرنشینان نزدیک به هشت‌میلیون خودرو بهره‌مند شده‌اند.
 چه تعداد از نیروهای جمعیت هلال‌احمر در این طرح مشارکت‌ داشته‌اند؟
چهارهزارو930نفر در هر روز. این افراد شامل نجاتگران، جوانان و داوطلبان هستند. درحوادث و سوانح ٤٠سال گذشته این جمع حضور فعالی داشته است. هلال‌احمر یک سازمان داوطلب‌محور است که مکلف به استفاده از ظرفیت عظیم خیرخواهی و بشردوستی انسان‌ها در فعالیت‌های خود است و در مقابله با ویروس کرونا نیز ما با بهره‌گیری از همین ظرفیت فعال خواهیم بود.
 چه تعداد از افراد به مراکز درمانی ارجاع شده‌اند؟
نزدیک به 14‌هزار نفر، روز سوم فروردین‌ماه با 1690نفر بیشترین ارجاع روزانه را داشته‌ایم.
 در پایان اگر نکته خاصی باقی مانده، بفرمایید؟
در جهت مقابله با کرونا، ما توان لازم برای آموزش و اطلاع‌رسانی و پیشگیری را در جمعیت هلال‌احمر داریم؛ فعالیت‌های صحیحی شروع شده و باید با جدیت آن را ادامه دهیم.


تعداد بازدید :  144