شماره ۱۹۳۸ | ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۷ فروردين
صفحه را ببند
علم بهتر‌ است یا ثروت؟

شهرام شهیدی طـــنــزنـویــس

واضح و مبرهن است که چون این انشا را پدرم جای من نوشته، لحن آن امروزی نباشد و واژه‎ها به سبک آیین نگارش دهه پنجاهی‎ها با هم چفت و بست شده باشند. حالا چرا پدرم جای من انشا نوشته؟ این را به حساب تنبلی یا زرنگی زیاد من نگذارید. چون پدرم در قرنطینه‎ خانگی نوروزی، حسابی حوصله‎اش سر رفته بود، تصمیم گرفت برای گذراندن وقت تکلیف‎های نوروزی من را انجام دهد و هرچه مقاومت کردم، ایشان زیرِ بار نرفت.

و اما انشای من:  
من معتقدم همه چیز گذراست و هروقت کسی نظرم را در مورد چیزی پرسید در جواب باید از او بپرسم الان یا همین الان؟ درست مثل نرخ ارز که هرثانیه یا می‎کشد بالا که عمه‎مان خوشحال می‎شود یا چنان ناگهانی می‎کشد پایین که همه‎ مردان خانواده گل از گلشان می‎شکفد.
برای همین اگر این انشا را در روزهای پایانی ‌سال می‎نوشتم حتما با قطعیت می‎گفتم ثروت بهتر است. و بعد از این اعلام نظر پستی در اینستاگرامم می‎گذاشتم و در آن به همه کسانی که دنبال جیفه‎ دنیا هستند، می‎توپیدم.
اما با گسترش ویروس کرونا در جهان پی به اهمیت مایع دستشویی، الکل و وایتکس بردم و در روزهای نخست نوروز، ضمن دعا برای شادی روح جناب زکریای رازی اعلام کردم هرکس در جواب «علم بهتر است یا ثروت»، بنویسد ثروت، خر است.
همان‌طور که عرض شد «نظر آدم سالم، ثابت نمی‎ماند» (خدا را شکر لیگ فوتبال تعطیل است و هواداران افراطی تیم‎ها نمی‎توانند مرا به خاطر گفتن این جمله متهم به خریت و نادانی کنند و بگویند به ما بابت ثابت قدمی‎مان در طرفداری از یک تیم فوتبال توهین کرده‎ای.) و من روزهای پایانی نوروز، به این نتیجه رسیدم که در جواب پرسش بنیادین این انشا باید بنویسم نه علم و نه ثروت، بلکه تندرستی و سلامتی از هردوی اینها بهتر است. به من حق می‎دهید  که در تعطیلات رمانتیک شده باشم و از روی احساس این انشا را نوشته باشم.
و چون انشا در روزهای پایانی نوروز تمام نشد و قرار شد روز جمعه نهایی‎اش کنم، دوباره در تصمیم من تغییر ایجاد شد. شما دیگر به روی من نیاورید که میزان تغییر موضع یک آفتاب‌پرست از من کمتر است. بله اما من طرف حق هستم و درست دیروز که فهمیدم صاحبخانه، تعطیلی مغازه و کاسبی‌نکردن در روزهای قرنطینه، تو کَتَش نمی‎رود و سرِ ماه اجاره‌اش را می‎خواهد و بچه‌ها هم دهان‌شان را مثل جوجه‌ها باز می‎کنند که لقمه‎ای بگذارم دهانشان، پی بردم باید مثل آن شعار «دوپا خوب، چهارپا بهتر» این انشا را به پایان ببرم که «علم خوب است. تندرستی هم. ثروت اما خوب‎تر است.»
شما هم چپ‎چپ نگاهم نکنید. وقتی رفتید سوپرمارکت و فهمیدید قیمت اجناس در همین روزهای قرنطینه چندبرابر شده، کاغذ قلم می‎دهم خدمت‌تان.


تعداد بازدید :  304