شماره ۱۹۷۰ | ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت
صفحه را ببند
گزارش کوتاه

وزیر خارجه آمریکا: اسراییلی‌ها درباره الحاق کرانه باختری حرف آخر را می‌زنند
وزیر خارجه آمریکا در آستانه سفرش به اراضی اشغالی اعلام کرد که در این سفر با مسئولان رژیم صهیونیستی طرح الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری را بررسی می‌کند، اما درنهایت رژیم صهیونیستی در این‌باره تصمیم‌گیری خواهد کرد. به گزارش ایسنا، مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با روزنامه اسراییل الیوم گفت: «مطمئنا با مسئولان اسراییلی درباره طرح‌ها و دیدگاه‌های خود پیرامون طرح الحاق مذاکره خواهیم کرد. این یکی از موضوعات مورد بررسی خواهد بود.» پیش از این پامپئو در پاسخ به این سوال که آیا با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و بنی گانتس، رئیس کنست پیرامون طرح‌های دولت ائتلافی درباره الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری گفت‌وگو خواهد کرد یا خیر، گفته بود: «قبلا هم گفتم این تصمیمی است که خود اسراییلی‌ها خواهند گرفت. من تنها می‌خواهم بدانم که رهبری و دولت جدید راجع به این موضوع چه فکری دارد.» او ضمن اشاره به طرح معامله قرن افزود: «درنهایت این تصمیم اسراییل است، اما مطمئنا ما پیرامون بهترین راه اجرای این طرح که نتانیاهو با آن موافقت کرده است، دیدگاه خود را به اشتراک خواهیم گذاشت و مفصل راجع به این موضوع گفت‌وگو و مذاکره خواهیم کرد.» پامپئو پیرامون مخالفت فلسطین با طرح معامله قرن گفت: «امیدواریم بتوانیم رهبری فلسطین را درباره ضرورت تعامل با اسراییلی‌ها براساس طرح معامله قرن قانع کنیم.» پیش از این نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرده که غور اردن و شهرک‌های یهودی‌نشین کرانه باختری را به حاکمیت این رژیم ملحق خواهد کرد.


اشرف غنی با عبدالله به توافق رسید
رئیس‌جمهوری افغانستان و رقیب او برای تشکیل دولت وحدت به توافق رسیدند. به گزارش ایسنا، یکی از منابع کاخ ریاست‌جمهوری افغانستان گفت: «عبدالله عبدالله، مدیر سابق اجرایی دولت افغانستان دیگر تصمیمات مقام‌های افغانستان را به چالش نمی‌کشد و وتو نمی‌کند و اشرف غنی، رئیس‌جمهوری از سوی او به رسمیت شناخته می‌شود.» به گفته این منبع مطلع، عبدالله در روند صلح نقش رهبری خواهد داشت و نقش او در داخل دولت نیز بعدا اعلام می‌شود. هم اشرف غنی و هم عبدالله عبدالله پس از انتخابات ریاست‌جمهوری مورد مناقشه سپتامبر گذشته میلادی خود را رئیس‌جمهوری افغانستان می‌دانستند. اشرف غنی مجبور شد تا با عبدالله که اکنون مسئول نیمی از پست‌ها در کابینه وزرا خواهد بود، موافقت کند. این منبع مطلع در کاخ ریاست‌جمهوری افغانستان همچنین گفت که دو طرف قرار است در روزهای آتی توافق اشتراک قدرت را امضا کنند.


جورج سوروس: کرونا می‌تواند پایان اتحادیه اروپا باشد
جورج سوروس پیش‌بینی کرده است که ویروس کرونا می‌تواند پایان اتحادیه اروپا باشد. به نوشته روزنامه دیلی‌میل، جورج سوروس، میلیاردر سرشناس آمریکایی-مجارستانی که در عین حال او را پایه‌گذار ایده انقلاب‌های مخملی نیز می‌دانند، تردیدهای خود را نسبت به احیای اتحادیه اروپا که به گفته او یک «اتحادیه ناقص» است، ابراز کرد و گفت: «ریاست آلمان بر بانک مرکزی اروپا یکی از علت‌های این نگرانی است.» او در مصاحبه‌ای با روزنامه ایندیپندنت گفت: «من به شدت نسبت به احیای اتحادیه اروپا نگران هستم، چراکه این بلوک یک اتحادیه ناقص است.» به گفته سوروس «این امر اروپا را در مقایسه با آمریکا آسیب‌پذیرتر می‌کند، نه‌تنها به علت اینکه یک اتحادیه ناقص است، بلکه به این علت که این اتحادیه برمبنای اجرای قانون قرار گرفته است.» او افزود: «چرخ عدالت بسیار کُند حرکت‌می‌کند، درحالی‌که تهدیداتی چون ویروس کرونا به سرعت درحال حرکت است. این مشکلی جدی برای اتحادیه اروپا به وجود می‌آورد.» این میلیاردر سرشناس توضیح می‌دهد که چرا ریاست «ناامیدانه» آلمان بر بانک مرکزی اروپا بسیار جدی است. دادگاه قانون اساسی آلمان هفته گذشته به بانک مرکزی اروپا سه ماه فرصت داد تا تناسب خرید اوراق بهادار خود را توضیح دهد یا با خطر از دست دادن «بوندس بانک» آلمان یکی از 19 بانک مرکزی که جزو اعضای بانک مرکزی اروپاست، مواجه شود.


تعداد بازدید :  357