شماره ۱۹۷۰ | ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت
صفحه را ببند
فاجعه فرار نخبه‌ها در راه است...

کاظم اولیایی کارشناس مدیریت ورزش

واقعیت این است جناب آقای زارعی، نماینده آباده و سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولیدملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ گزارش جامعی از وضعیت دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در مجلس خواندند که بسیار جامع و امیدوارکننده بود و جامعه‌ ورزش خصوصا کارشناسان فوتبالی را امیدوار کرد که در مجلس موضوعات کارشناسی و بهترین تصمیمات اتخاذ می‌شود. دوفوریت طرحی که دیروز جمعی از نمایندگان مصوب کردند اما من را به عنوان کارشناسی که بیش از 50سال در حوزه ورزش فعالیت دارم و وابستگی‌ام به نظام و تلاش برای استقرار نظام بر سیاسیون پوشیده نیست، به‌شدت نگران کرد. شخصا هیچ نوع تمایل فکری و اخلاقی به رژیم صهیونیستی نداشته و ندارم اما در ماده 11 طرح مذکور نمایندگان مجلس مطلبی را اظهار کردند که عوارض و خسارت‌های سنگینی در بُعد نیروی انسانی به ورزش کشور وارد می‌کند و ما را به یک انزوا و خودتحریمی می‌برد.

همین حالا نفر اول شطرنج جوانان به دلیل نوع رقابت در این رشته و اینکه رقبای بعدی ورزشکاران مشخص نیست، از کشور ما رفته؛ خانمی که بهترین نتیجه تاریخ ایران در المپیک را کسب کرده، کشور را ترک کرده و رزمی‌کارها و کشتی‌گیران متعددی نیز ایران را ترک کردند که از استعدادهای برجسته ایران بودند و از قضا خیلی هم به ایران علاقه داشتند، در طرح جمعی از نمایندگان مجلس شناخت‌نداشتن از سلسله مراتب ورزش در دنیا کاملا مشهود است؛ آنها احتمالا از اینکه بسیاری از سازمان‌های بالادستی و بین‌المللی با ما میانه‌ای ندارند و منتظر فرصتی هستند تا به ایران ضربه بزنند و ما را در سایه قرار بدهند؛ اطلاع چندانی ندارند. ماده 11 طرح مصوب‌شده دست ابرقدرت‌های ورزش دنیا را باز می‌گذارد تا برای خوش‌رقصی به آمریکا هم شده، مشکلی جدید برای ورزش ایران ایجاد کنند. این درحالی است که ما باید در حوزه ورزش از استعدادهایی که داریم، دفاع کنیم و به دنیا نشان بدهیم که علاوه بر داشتن کشوری سالم، می‌توانیم مدافع حیثیت‌مان و دولت‌مان باشیم، نه اینکه خود تحریمی به وجود بیاوریم.
در چنین شرایطی باید از رئیس محترم مجلس و به‌ویژه فراکسیون ورزش که بزرگ‌ترین فراکسیون مجلس است و اعضای آن همیشه درباره مسائل ورزشی اظهارنظر می‌کنند، درخواست مجدانه داشته باشیم که ماده 11 را از دوفوریت طرح اقدامات خصمانه برای مقابله با رژیم صهیونیستی حذف کنند و با کمک‌گرفتن از کارشناسان و مدیران بادانش حوزه ورزش به این فکر کنند که چه تدبیری می‌توان اندیشید که ورزشکاران ما در آینده دچار مشکل نشوند. قطعا ماده مذکور غیر از راندن چهره‌های شاخص و ورزشکاران خوب ایران از کشور هیچ سودی نخواهد داشت و اگر افرادی در اتاق‌های دربسته به آقایان نماینده مشاوره می‌دهند، باید از متخصصان امر کمک بگیرند و حرف دل فدراسیون‌های درگیر را نیز بشنوند. کارشناسانی که هم منافع ملی را می‌فهمند، هم وابستگی به نظام سرشان می‌شود و هم نمی‌خواهند کشور ما بر اثر افراط ضرر و زیانی بزرگ را متحمل شود.
و در پایان؛ آقای صالحی‌امیری! ریاست محترم کمیته ملی المپیک! شما منتخب فدراسیون‌ها هستید و دفاع به‌موقع شما را انتظار داریم. در غیر این‌صورت تصویب این طرح (ماده ۱۱) فاجعه مهاجرت و فرار نخبه‌های ورزش را به ارمغان می‌آورد.


تعداد بازدید :  525