شماره ۱۹۷۰ | ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت
صفحه را ببند
میز خبر

شروط مجلس برای استفاده محیط‌بانان و جنگلبانان از سلاح
[شهروند] نمایندگان مجلس برای تأمین نظر شورای نگهبان شروطی را برای استفاده محیط‌بانان و جنگلبانان از سلاح تعیین کردند.
نمایندگان در جلسه علنی دیروز (سه‌شنبه) ایرادات شورای نگهبان در لایحه حمایت قضائی و بیمه‌ای از مأموران یگان حفاظت محیط‌زیست را رفع و تصویب کردند که بر اساس یکی از ماده‌های آن پرداخت دیه با رعايت و احراز شرایط بر عهده سازمان حفاظت محیط‌زیست یا سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری خواهد بود.
بر این اساس ماده 1 اصلاح شد و شماره تبصره آن به تبصره 2 تغییر کرد و یک تبصره به عنوان تبصره 1 به آن الحاق شد. بر اساس این تبصره، مأموران یگان حفاظت محیط‌زیست و جنگلبانی که در قالب دستورالعمل تشکیل یگان‌های حفاظت در دستگاه‌های اجرایی تسلیح و ضابط خاص قضائی محسوب می‌شوند، صرفا در خصوص بندهای 1، 2 و 3 ماده 3 قانون بکارگیری سلاح توسط مأموران نیروهای مسلح در موارد ضروری حق بکارگیری سلاح در انجام وظایف و مأموریت‌های سازمانی خود را دارند. بنابراین ماموران از حیث تکالیف، وظایف و مسئولیت‌های کیفری و مدنی ناشی از به کارگیری سلاح در موارد مذکور مشمول این قانون هستند. همچنین در تبصره یک اشاره شده است که بکارگیری سلاح در خصوص بند 4 ماده 3 قانون بکارگیری سلاح توسط مأموران نیروهای مسلح در موارد ضروری درصورتی مجاز است که ضمن رعایت تمام ضوابط مقرر از هیچ طریق دیگری مانند بکارگیری سلاح غیرکشنده امکان دستگیری و متوقف‌کردن مرتکبان وجود نداشته باشد.


معاون میراث‌فرهنگی بوشهر خبر داد: آغاز نقشه‌برداری تاریخ بندر سیراف
[شهروند] معاون میراث‌فرهنگی بوشهر از آغاز عملیات نقشه‌برداری آثار تاریخی بندر سیراف خبر داد. این کار درحالی انجام می‌شود که هیچ‌یک از آثار تاریخی این بندر، سند رسمی میراث فرهنگی ندارند.نصرالله ابراهیمی با اعلام این خبر گفت: «ساختمان پایگاه ملی میراث‌فرهنگی سیراف با دیگر آثار موجود در این بندر از حیث قدمت و تاریخ بسیار ارزشمند بوده که برای جلوگیری از تجاوز به عرصه و اعیان و حریم آثار، اقدامات نقشه‌برداری و اخذ سند برای آنها آغاز شده است.» او اضافه کرد: «با توجه به اینکه هیچ‌کدام از آثار تاریخی این بندر از سند رسمی به نام میراث‌فرهنگی برخوردار نیستند، برای جلوگیری از تعدی و تفریط در آثار، این کار انجام خواهد شد که فعلا در مرحله نقشه‌برداری از مختصات آنها هستیم.»


رئیس سازمان حج: برگزاری حج به نظر عربستان وابسته است
[شهروند] رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه عربستان هنوز به صورت رسمی تکلیف یا محدودیت‌های حج آینده را مشخص نکرده، گفت: «برگزاری حج به اعلام موضع این کشور منوط است.»به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی حج، علیرضا رشیدیان گفت: «فرصت زیادی تا اعزام زائران باقی نمانده است. براساس تفاهم‌نامه حج کارهای اجرایی ازجمله معاینات حجاج طبق برنامه‌ای که تدوین شده، درحال انجام است.»


شهرک «پیکان‌شهر» غیرباغ اعلام شد
[شهروند] جلسه فوق‌العاده روز گذشته شورای شهر تهران برای بررسی پرونده‌هایی که برای تشخیص «باغ» و «غیرباغ»بودن به شورا ارسال شده بودند، برگزار شد و اعضای شورا به غیرباغ‌شدن پیکان‌شهر رأی دادند.در این جلسه به بررسی ۱۴ پرونده پرداخته شد و پرونده شهرک «پیکان‌شهر» به مساحت ۲۲۰‌هزار و ۵۱۲ مترمربع یکی از آنها بود. این شهرک که برای کارگران قدیمی ایران‌خودرو ساخته شده بود، اکنون تراکم بالایی دارد و حفظ آن به‌عنوان باغ با مشکلات زیادی مواجه است. مواردی از این دست سبب شد درنهایت اعضای شورای شهر تهران، پیکان‌شهر را به شرط حفظ فضای سبز آن غیرباغ اعلام کنند. علاوه بر این شهرک، املاک دیگری نیز مورد بررسی قرار گرفته و تعدادی از آنها به‌عنوان باغ شناخته شدند.محسن ‌هاشمی در واکنش به برخی رأی‌های صادره گفت: «ما به املاک رأی «باغ» می‌دهیم و در دوره بعد، آنها به دیوان عدالت اداری شکایت کرده و شورای بعدی به ملک رأی غیرباغ می‌دهد و ملک ساخته می‌شود و درآمدش برای دوره بعد خواهد بود».


تعداد بازدید :  357