شماره ۱۹۷۱ | ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۵ ارديبهشت
صفحه را ببند
آغاز اختلاف اصولگرایان برای ریاست مجلس
جبهه پایداری از تشکیل کمیته‌ای برای تعیین ریاست مجلس خبر داد که قالیباف در آن عضویت ندارد

[شهروند] روز گذشته علی خضریان، چهره نزدیک به جبهه پایداری در مجلس یازدهم از تشکیل کمیته‌ای هفت‌نفره برای رسیدگی به موضوع انتخاب هیأت‌رئیسه مجلس آینده و حضور نداشتن قالیباف در آن خبر داد. علی خضریان در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «به برکت ماه رمضان در جلسه وفاق که با حضور جمعی از منتخبان مجلس یازدهم برگزار شد، با توافق میان آقایان سید مصطفی میرسلیم، حمیدرضا حاجی بابایی، علی نیکزاد و سیدشمس‌الدین حسینی کمیته‌ای هفت‌نفره با سازوکار مشخص جهت کمک به وحدت جریان انقلاب برای ریاست مجلس آینده تشکیل شد.»
او همچنین با اشاره به اینکه افراد نام‌برده شده عضو این کمیته نیستند، اما سازوکار آن را پذیرفته‌اند، تأکید کرد: «جناب قالیباف نیز جهت حضور در این پروسه دعوت شده بود تا بر اساس سنجش شاخص‌ها و ارایه برنامه و نقد و بررسی آن و درنهایت توافق روی نحوه کمک به وحدت جریان انقلاب حضور یابند و ایشان خودشان نپذیرفتند. » هرچند محسن پیرهادی از افراد نزدیک به قالیباف در مجلس یازدهم در گفت‌وگو با «شهروند» از این مسأله ابراز بی‌اطلاعی کرد.
روز گذشته هم مصطفی میرسلیم گفته بود: «نامزد ریاست مجلس نباید هدفش ریاست‌جمهوری باشد و نخواهد مجلس را سکو قرار دهد، زیرا اصلا بالاتر از مجلس نداریم و این تفکر اشتباهی است.» اشاره‌ای که شاید مخاطبش محمدباقر قالیباف باشد که سه دوره نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شده است و حالا نیز گزینه اصلی برای ریاست مجلس یازدهم است. براساس روایت پژمان‌فر از جلسات وفاق هم این موضوع «اولین مسأله‌ای بود» که در جلسات مورد بحث قرار گرفت. پژمان‌فر گفته بود: «كسانی كه در این جلسه می‌آیند و خود در معرض انتخاب قرار می‌گیرند نسبت به انتخابات ۱۴۰۰ تعیین تكلیف بكنند.»
نصرالله پژمان‌فر، دیگر چهره نزدیک به جبهه پایداری همچنین روایت بیشتری از ماجرای جلسات سی نفره وفاق بیان کرد. پژمان‌فر که با سایت جبهه پایداری گفت‌وگو کرده است، درباره تشکیل این جلسات گفت:  «ابتدا این جلسه كار خود را با برخی افراد مثل آقایان زاكانی، حاجی بابایی و بعد هم آقایان نیكزاد و میرسلیم شروع كرد. در گزارشی كه یكی از دوستان در جلسه ارایه كرد، اظهار تمایل آقای قالیباف نسبت به اینكه در جلسه وفاق حضور پیدا كند، اعلام شد. بنده به‌عنوان دبیر جلسه با ایشان صحبت كردم و شرایط جلسه مبنی بر اینكه در فرآیند جلسات وفاق، به هر كسی كه برای ریاست مجلس رسیدیم، دیگران باید نسبت به او تعهد داشته باشند، اعلام شد و ایشان هم در جلسه‌ای كه مصوب همین جلسه بود و با حضور مدعیان ریاست مجلس بود، حضور پیدا كرد.»
آن‌گونه که پژمان‌فر گفته روز دوشنبه، بیست‌ودوم اردیبهشت حاضران در جلسه برای تشکیل کمیته هفت نفره برای تعیین ریاست مجلس به توافق رسیده‌اند، اما جلسه بدون حضور قالیباف برگزار شده است. در همین حال،  الیاس نادران در توییتی به جلسات وفاق اشاره کرد و با انتقاد از رویکرد آن نوشت: «در جلسه اول به دوستانی که توسط جناب پژمان‌فر دعوت و توسط آقای محصولی اداره می‌شدند، عرض کردم که راه‌اندازی یک جمع فقط با هدف «نه به قالیباف» عملی ضد وحدت است.
هرچند که دلیلی هم برای دعوت نکردن از قالیباف نداشتند.» صحبت‌های نادران نشان می‌دهد که اختلافات جبهه پایداری و قالیباف همچنان پابرجاست. اختلافی که پیش از انتخابات هم وجود داشت و باعث شد لیست نهایی اصولگرایان در تهران با نام «وحدت» تنها یک شب مانده به انتخابات نهایی شود. باید دید با توجه به زمان باقی‌مانده به آغاز مجلس یازدهم، وفاق اصولگرایان تا چه حد می‌تواند موثر واقع شود.


تعداد بازدید :  260