شماره ۱۹۷۱ | ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۵ ارديبهشت
صفحه را ببند
برای ترامپ، مرگ افراد در اثر کرونا اهمیت ندارد

[فِریدا گیتث/ سی‌ان‌ان] با وجود اینکه شمار تلفات در آمریکا روزانه ۲هزار نفر است و می‌تواند به ۳هزار نفر در روز نیز برسد، اما ترامپ همچنان به انتخابات نوامبر (آبان ماه) ۲۰۲۰ تمرکز دارد. اکنون این مسأله تماما در مورد پیروزی در انتخابات است و تنها نیاز دارد آمریکایی‌ها متقاعد شوند که اقدامات‌ برای کرونا به پایان رسیده‌ است.
همزمان که ترامپ ادعا می‌کند عملکرد فوق‌العاده‌ای در دوره کرونا داشته است، همدستان او در رسانه‌های راست‌گرای آمریکا کار‌زاری را به راه‌ انداخته‌اند تا آمار‌های مرگ‌ومیر را بی‌اعتبار جلوه دهند و این نظریه را پیش‌ ببرند که آمار تلفات ناشی از بیماری کرونا، نقشه‌ای علیه رئیس‌جمهوری آمریکاست.
یکی از منابع خبری مهمی که کار‌گروه کرونا در کاخ سفید برای پیش‌بینی استفاده می‌کند، آمار تلفات ناشی از این ویروس را تا ماه آگوست بیش از ۱۳۰‌هزار نفر پیش‌بینی کرده است. ترامپ بر این باور است که میزان بیکاری ناشی از رکود اقتصادی در آمریکا می‌تواند در انتخابات به ضررش باشد، بنابراین اصرار بر باز‌گشایی اقتصاد در این کشور دارد و در این درحالی است که ابزار‌های لازم برای تست کرونا در کشور آمریکا وجود ندارد و دستور‌العمل‌های لازم از سوی مرکز کنترل و پیشگیری بیماری برای انجام این کار صادر نشده است.
ترامپ در جملات خود درباره بیماری کرونا از زمان گذشته استفاده می‌کند. زمانی که از او سوال شد منظورش از «ما موفق شدیم» چه بوده است. او با توجه به ۸۰‌هزار مورد کشته شده بر اثر ابتلا به این بیماری ادعا کرد که به تست کرونا اشاره داشته است و برخلاف تمام شواهدی که وجود دارد، گفت که عملکرد فوق‌العاده‌ای در این زمینه داشته‌ است. این دروغ‌ها حتی قبل از کنفرانس خبری او در روز دوشنبه آغاز شده بود. بر بنر‌هایی که پشت سر او نصب شده بود، به اشتباه نوشته بود «آمریکا در امر تست کرونا در جهان اول است.»
آمریکا ممکن است تست کرونای زیادی انجام داده باشد، اما براساس جمعیتی که این کشور دارد، آمار تست‌گیری آن به رتبه اول نمی‌رسد. براساس گزارش وبگاه Worldometers کشور آمریکا در امر تست کرونا حتی پایین‌تر از ده‌ها کشور دیگر قرار دارد و اقدامات این کشور در این زمینه حتی از روسیه، کانادا، اسپانیا، ایتالیا، اسلوونی و بلاروس بد‌تر بوده است.
ترامپ همچنین ادعا کرده که آمریکا و آلمان کمترین میزان تلفات بر اثر ویروس کرونا را داشته است. این ادعا غلط است. میزان مرگ‌ومیر در آمریکا در هر یک‌میلیون نفر از جمعیت این کشور ۲۴۷ نفر بوده است که این میزان بالا‌ترین رقم در میان دیگر کشور‌ها را نشان می‌دهد. براساس گزارش Worldometers، میزان تلفات آلمان در هر یک‌میلیون نفر از جمعیت این کشور ۹۱ نفر بوده است.
ترامپ همچنین ادعا کرده است کسانی که می‌خواهند تست کرونا شوند، اکنون می‌توانند این کار را انجام دهند که البته این ادعا نیز غلط بود. اما بلافاصله بعد از آن گفت تنها افرادی که علایم این بیماری را دارند، باید تست شوند.
کاخ سفید در حال دور شدن از این حقیقت است که ترامپ آمریکایی‌ها را مجبور کرده است، زندگی‌شان را به خطر‌ بیندازند، با وجود اینکه ابزار‌های تست کرونا به اندازه کافی در این کشور وجود ندارد، او در کاخ سفید همه را مجبور کرده است که تست کرونا را به‌طور منظم انجام دهند. ترامپ تنها از دیگران می‌خواهد خطر را بپذیرند و این مسأله تماما در مورد انتخابات ۲۰۲۰ است. ترامپ حتی خود از ماسک‌زدن نیز خودداری می‌کند، زیرا فکر می‌کند روی صورت او خوب به نظر نمی‌رسد، در صورتی که به تمام افراد اطراف خود دستور داده است که از ماسک استفاده کنند. هر اقدامی که ترامپ هم‌اکنون انجام می‌دهد، برای پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ است، حتی عدم‌گسترش بیماری کرونا نیز برای او اهمیتی ندارد. 


تعداد بازدید :  241