شماره ۱۹۷۱ | ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۵ ارديبهشت
صفحه را ببند
موسیقی
جزیره قشم، هشت روایت
در صفحه امروز «زیبا شهر» از عشق داریم و به قول گابریل گارسیا مارکز، «دیگر شیاطین». درباره عکسی داریم که هویت ‏سوژه آن هرگز مشخص نشد ولی قدرت تصویر چنان بود که دنیا را تکان داد و هنوز هم در خاطره تاریخی جهان مانده است. ‏در کنار این عکس تکان‌دهنده اما «دوران زیبا» را هم داریم که فیلمی است با طعم عشق و نوستالژی؛ فیلمی که قرار است ‏جوان‌های دیروز را به عهد شباب ببرد و نسل امروز را هم به گذشته‌های نه‌چندان دور بکشاند. در بخش سریال اما قرار نیست ‏همیشه با ملاحت‌های دراماتیک یا ملودرام مواجه باشیم؛ با جهانی پسارستاخیزی روبه‌رو خواهیم بود این بار با کاراکترهایی از ‏خاور دور. برای علاقه‌مندان موسیقی هم از پروژه‌ای یاد کرده‌ایم که 17‌سال پیش کاش ادامه پیدا می‌کرد؛ «جزیره قشم، هشت ‏روایت» از آهنگسازان و نوازندگان مشهور ایرانی.‏

[علی انوری] «جزیره قشم، هشت روایت» داستان نوار ساحلی جنوب ایران با ویژگی‌های موسیقایی این منطقه جغرافیایی است که ‏در‌سال 1382 با همکاری سازمان منطقه آزاد قشم از سوی نشر «هرمس» منتشر شد. هنرمندان این مجموعه 17‌سال پیش قصد ‏داشتند در ادامه این آلبوم با برقراری ارتباط با تمام کشورهایی که ساحل و موسیقی ساحلی هستند، راهی برای مشاهده تأثیر زندگی ‏در کنار دریا بر موسیقی یا وجوه مشترکی که دریا در موسیقی آدم‌هایی از کشورهای مختلف به وجود می‌آورد، بیابند اما هرگز آن ‏پروژه به سرانجام نرسید و این جست‌وجوی موسیقایی جذاب در همین جا متوقف ماند.‏
اما در این آلبوم علی بوستان در چارچوب ردیف با نوازندگی عود و سه تار، محمدرضا علیقلی با  دانش بی‌نظیر ارکستراسیون ‏و رنگ صوتی مخصوص خود، مرحوم پیتر سلیمانی، نوازنده چیره‌دست فلوت و ساکسیفون سوپرانو با نوازندگی فوق‌العاده و ‏نگاهی که به حق می‌توان از آن به‌عنوان موسیقی فیوژن یاد کرد، بار دیگر  قدرت تصویرگری موسیقی را به رخ شنونده می‌کشد.‏
نوار ساحلی جنوب ایران به دلیل گستردگی و همجواری با سرزمین‌هایی با تنوع فرهنگی مختلف از هند تا عراق و از سویی ‏مراوده با سرزمین‌های دوردست که با حضور ملوانان  آفریقایی، پرتغالی و... در بنادر ایران میسر شد ساختار فرهنگی بی‌مانندی دارد. موسیقی در جای‌جای زندگی مردم این سرزمین حضوری به قدمت تاریخ داشته و همواره نقشی پررنگ ‏ایفا می‌کند. جزیره قشم هم به دلیل موقعیت جغرافیای ویژه و دارا بودن بافت طبیعی منحصر به فرد، عصاره این گنجینه فرهنگی ‏را در خود جای داده است. موسیقی کار که برای ایجاد ریتم در پاروزنی و بالاکشیدن تور ماهیگیری است، آوای رمزآلود ‏ردیف‌خوانی که برای به باد سپردن دریانوردان است و موسیقی زار که متأثر از موسیقی آفریقاست و در مراسمی با همین نام ‏برای درمان افسردگی و روان‌پریشی اجرا می‌شود، از ویژگی‌های دیگری است که مخاطب را در این آلبوم همراه می‌کند.‏
علی بوستان، کريستف رضایی، محمدرضا علیقلی، پیتر سلیمانی‌پور، سعید انصاری، فرهاد اسعدیان، رضا عسکرزاده و کارن ‏همایونفر  هشت نوازنده و  آهنگساز مطرح ایرانی در این آلبوم با هشت سبک مختلف، هشت روایت از منظری واحد را به ‏مخاطب ارایه می‌کنند. تنوع در سبک و رنگ‌آمیزی صوتی این  آلبوم کم‌نظیر است‎.‎


تعداد بازدید :  590