شماره ۱۹۷۱ | ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۵ ارديبهشت
صفحه را ببند
راهکارهای غلبه بر کم‌تحرکی در دوران کرونا

 [مریم ملکی ورکی- پزشک] بدون شک یکی از پیامدهای مهم قرنطینه تغییر سبک زندگی است که شامل کاهش فعالیت‌های جسمی و رژیم غذایی ناسالم است. بیماری‌های قلبی-‌عروقی جزء شایع‌ترین، جدی‌ترین و کشنده‌ترین بیماری‌هایی است که انسان امروز با آن مواجه است و شرایط قرنطینه و محدودشدن فعالیت‌های بدنی، تعطیلی باشگاه‌ها و مکان‌های عمومی ورزشی، افزایش استرس و اضطراب باعث افزایش خطر بیماری‌های قلبی-عروقی شده است.  
مهم‌ترین عوامل خطرساز بیماری‌های قلبی-عروقی شامل سیگار‌کشیدن، دیابت، چاقی، فشار خون بالا و چربی خون بالاست که بی‌تحرکی و محدودیت فعالیت‌های بدنی زمینه‌ساز افزایش خطر برای تمام مشکلات فوق است. همچنین شرایط قرنطینه باعث تغییرات فیزیولوژیکی چون استرس، عصبانیت و گیجی در افراد می‌شود که نداشتن تدارکات لازم منبعی برای پریشانی همراه با استرس و عصبانیت بیشتر در این چند ماه خواهد بود. بسیاری از افراد در شرایط استرس غذای بیشتر، شیرینی‌جات و خوراکی‌های بدون ارزش غذایی بیشتری استفاده می‌کنند. این تغییر سبک زندگی و قرنطینه می‌تواند آثار مخرب بلندمدتی بر سلامت قلب و عروق ما داشته باشد؛ پس توجه ویژه به توصیه‌های پیشگیرانه باید مورد توجه همه افراد قرار بگیرد. در چنین شرایطی، فعالیت فیزیکی منظم برای حفظ سلامت و کاهش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی الزامی است. در مطالعات علمی صورت‌گرفته نقش پیشگیرانه ورزش هوازی متوسط به مدت 150 دقیقه در هفته یا ورزش هوازی شدید به مدت 75 دقیقه در هفته (یا ترکیبی از فعالیت‌های هوازی متوسط و شدید) به اثبات رسیده است. توصیه‌های ورزشی « WHO» در زمان قرنطینه شامل ثبت نام در کلاس‌های آنلاین ورزشی، ایستادن بیشتر در زمان انجام کارها در منزل (به عنوان مثال می‌توان پشت یک میز بلند ایستاد و هر 30 دقیقه نشست)، قدم‌زدن در داخل منزل است.   همچنین « WHO» به صورت خاص به انجام حرکاتی نظیر اسکات و پلانک اشاره کرده است.
به علاوه توصیه‌های تغذیه‌ای «WHO» برای این ایام شامل محدودیت مصرف نمک‌ها، شیرینی‌ها و چربی‌ها، دریافت کافی فیبر (مثل سبزی‌ها، میوه‌ها پاستا نان کامل و...)، مصرف بیشتر آب و مایعات (البته از مصرف بیش از حد چای، قهوه و نوشیدنی‌های انرژی‌زا به شدت خودداری شود) و ننوشیدن الکل است. همچنین مصرف بیشتر میوه و سبزی‌ها به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان‌ها به‌شدت توصیه می‌شود.


تعداد بازدید :  401