شماره ۱۹۷۱ | ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۵ ارديبهشت
صفحه را ببند
پرونده‌های مهم همچنان خاک می‌خورند
موتور کمیته ‌اخلاق با حکم‌ عجیب روشن شد

[شهروند] بعد از استعفای مرتضی تورک از ریاست کمیته اخلاق مدت‌ها بود هیچ خبری از فعالیت‌های این رکن قضائی فدراسیون در رسانه‌ها نشنیده بودیم. انگار نه انگار کمیته اخلاقی وجود دارد که باید به بی‌انضباطی و فسادهای فوتبال رسیدگی کند. بعد از چندماه سکوت اما انتصاب سرپرست جدید برای این نهاد باعث شد دوباره کمیته اخلاق در فوتبال ایران خبرساز شود.
ابتدا در ماجرای افشاگری باشگاه تراکتور علیه معاون سابقه باشگاه استقلال شاهد ورود کمیته اخلاق بودیم. البته چند روزی دعوا و افشاگری رسانه‌ای سروصدای زیادی به راه انداخت و پس از آن خطیر و تراکتور از هم شکایت کردند تا درباره یکی از مهم‌ترین پرونده‌ها با محوریت شبکه دلالی برای پرونده‌های بین‌المللی  رسیدگی آغاز شود. علی خطیر هم البته برای ادای توضیحات اخیرا در این کمیته حاضر شده است.
البته بد نیست بدانید در ۴۸ساعت گذشته اقدامات سیستم مدیریتی جدید کمیته اخلاق جنجال بزرگی در فوتبال ایران به راه انداخت. ابتدا تعدادی از روسای هیأت فوتبال استانی به خاطر نگارش نامه جمعی برای اصلاحات اساسنامه به این رکن قضائی به صورت تلفنی احضار شدند. این فشار مدیران فدراسیون فوتبال برای ساکت‌کردن اعضای مجمع نه‌تنها رسانه‌ای شد بلکه با واکنش تند کارشناسان و چندنفر از روسای هیأت فوتبال که به کمیته اخلاق احضار شده‌اند، همراه شد.
این تقابل اعضای مجمع با مدیران فدراسیون فوتبال قطعا حاشیه‌های زیاد دیگری به دنبال دارد. دلیلش هم این است که نفرات احضارشده به کمیته اخلاق در نامه رسمی به مهدی محمدنبی دبیرکل فدراسیون تأکید کرده‌اند اگر قرار به احضار آنهاست، این کار باید با ارسال نامه رسمی و ذکر دلیل صورت بگیرد، در غیراین صورت امکان ندارد در جلسه حاضر شوند. درصورتی هم که فدراسیون نامه احضاریه برای این اعضای مجمع ارسال کند، گزارش این کار به فیفا می‌تواند جنجالی بزرگ در فوتبال کشور به دنبال داشته باشد. درچنین شرایطی که تمام جامعه فوتبال نسبت به اقدام مسئولان کمیته اخلاق برای ساکت‌کردن اعضای منتقد مجمع در شوک بودند، این نهاد با ممنوع‌الفعالیت‌کردن امیدرضا روانخواه تا اطلاع ثانوی دوباره خبرساز  شد!
ابتدا شایعه شد که روانخواه به خاطر ارتباط با علی خطیر در عقد قرارداد بازیکنان آکادمی استقلال این حکم برایش صادر شده اما خودش ضمن تکذیب خبر داستان محرومیتش را این‌گونه توضیح داد: «یک‌بار درمصاحبه‌ای تأیید کردم که شرط‌بندی در لیگ‌های رده پایین وجود دارد. بعد از این اتفاق، کمیته اخلاق به دلیل تشویش اذهان عمومی من را 20‌میلیون تومان جریمه کرد که من به این رأی اعتراض کردم و بعد از آن رأی من به 10‌میلیون کاهش پیدا کرد. چند روز بعد از اعلام رأی ثانویه از فدراسیون به من زنگ زدند که این 10‌میلیون را بده تا ماجرا را برایت جمع کنیم. من گفتم حرف حق زده‌ام، به جای اینکه بروید دنبال صحت آن، جریمه‌ام می‌کنید؟ گفتم یک‌میلیون هم نمی‌دهم، به آنها گفتم 10‌میلیون هزینه سه‌ماه زندگی من است. بعد از آن بود که نامه‌ای آمد که تا اطلاع ثانوی محروم شده‌ام. واقعا این رأی انصاف است؟   تمام این اتفاقات غیرقابل باور در حول و محور کمیته اخلاق درشرایطی رخ داده که مسئولان این کمیته به ماجرای قرارداد فاجعه‌بار ویلموتس، ابهامات قراردادهای تبلیغات محیطی سازمان لیگ، پرونده مالیاتی، بررسی مدارک تحصیلی مدیران شاغل در فوتبال، هزینه‌های ارزی فدراسیون و عدم شفافیت در عملکرد مالی، پرونده اشتباه تاریخی در عقد قرارداد ۶ماهه با کارلوس کی‌روش و بسیاری پرونده دیگر هیچ واکنشی نشان نداده‌اند! کمیته اخلاقی که فیفا تأکید دارد، مدیرانش باید افراد منتخب مجمع عمومی باشند، نه مدیران فدراسیون فوتبال! به این ترتیب درباره قانونی‌بودن تشکیلات فعلی کمیته اخلاق هم ابهامات زیادی وجود دارد که مدیران قطعا شفاف‌سازی قانع‌کننده‌ای برای آن نخواهند داشت. منتهی سوال اصلی اینجاست که اگر کمیته اخلاق وظایف خود را به درستی انجام می‌داد، فوتبال ایران هیچ‌وقت با این‌همه فساد و مشکلات مدیریتی و بی‌انضباطی روبه‌رو نبود.


تعداد بازدید :  499