شماره ۱۹۷۱ | ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۵ ارديبهشت
صفحه را ببند
صلح و سازش دو طایفه مینابی بعد از 7سال
از آغاز درگیری‌ها تا کنون 4 نفر از این دو طایفه به قتل رسیدند

[شهروند]دو طایفه بزرگ در میناب پس از هفت‌سال با هم صلح کردند. این صلح و سازش درحالی بین این دو طایفه برقرار شد که پیش از این به دنبال درگیری‌های دنباله‌دار چهارنفر از هر دوطرف به قتل رسیده بودند.
درگیری‌های خونین این دو طایفه میرزایی و شهدوستی از‌ سال 92 آغاز شد. درگیری دو جوان از این دو طایفه براساس اختلافات مالی بود. درنهایت هم یکی از آنها به قتل رسید و این سرآغازی شد برای یک سلسله درگیری‌های
 دامنه‌دار بین این دو طایفه. اما این کینه چندساله با پیگیری دادستان عمومی و انقلاب شهرستان میناب، میانجیگری شورای حل اختلاف استان هرمزگان و جمعی از معتمدان محلی، در شرق استان هرمزگان پایان یافت.
علی صالحی، رئیس کل دادگستری استان هرمزگان روز چهارشنبه با اعلام این خبر گفت: «متأسفانه طی این سال‌ها و در نتیجه اختلافات و درگیری‌های موجود بین طرفین، چهارنفر کشته و چندین مورد نزاع منتهی به صدمات بدنی عمدی به وقوع پیوست که سرانجام با عنایت خداوند متعال و همزمان با ایام پرفضیلت ماه مبارک رمضان طی مراسمی در راستای احیای سنت حسنه صلح و سازش اختلافات بین این دو طایفه خاتمه یافت.» آن طور که او می‌گوید پس از ارجاع پرونده درگیری این دو طایفه به شورای حل اختلاف استان هرمزگان به منظور ایجاد مصالحه، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان میناب، اعضای شورای حل اختلاف و ریش‌سفیدان و معتمدان محلی وارد عمل شدند و پس از برگزاری چندین جلسه و ارایه توصیه‌های لازم به اصحاب دعوی با میانجیگری بین سران طوایف، صلح و سازش را برقرار کردند و طرفین پرونده نیز با اعلام گذشت، هم‌قسم شدند که از این به بعد در کنار یکدیگر با صلح و صفا زندگی کنند و کینه و کدورت‌های پیش‌آمده را از بین ببرند.
به گفته این مقام قضائی نگاه ویژه ریاست قوه‌قضائیه مبنی بر لزوم بسط و گسترش فرهنگ صلح و سازش در جامعه و تأکید درخصوص استفاده از ظرفیت شورا‌های حل اختلاف در فصل خصومات و اصلاح ذات‌البین، دستگاه قضائی استان هرمزگان با جدیت و ملاحظه ظرفیت‌های قانونی این موضوع را در دستور کار ویژه خود قرار داده است: «به همین دلیل هم گذشت این دو طایفه اقدامی درخور تحسین و در تأسی از سیره حضرات معصومین (علیهم‌السلام) است. همچنین تلاش و کوشش دادستان عمومی و انقلاب شهرستان میناب، مسئولان و اعضای شورای حل اختلاف و همچنین معتمدان و ریش‌سفیدان محلی در برقراری صلح و سازش قابل ستایش و قدردانی است.»

 


تعداد بازدید :  692