شماره ۱۹۷۲ | ۱۳۹۹ شنبه ۲۷ ارديبهشت
صفحه را ببند
اخبار روز

تهدید ایتالیا به خروج از اتحادیه اروپا
نخست‌وزیر ایتالیا از طرح گردشگری پیشنهادی اخیر اتحادیه اروپا که اجازه به ایجاد به‌اصطلاح کریدورهای سبز ویژه میان کشورهای این بلوک می‌دهد، انتقاد و تهدید کرد که این طرح ممکن است منجر به خروج کشورش از اتحادیه اروپا بشود. به گزارش سی‌ان‌ان، کریدورهای گردشگری موجود در این طرح پیشنهادی به برخی کشورهای با نرخ ابتلای پایین یا شدیدا رو به نزول بیماری کرونا اجازه پذیرش گردشگر را در چند مقصد معدود گزینش‌شده تا زمان بازگشایی کامل مرزها می‌دهد.
جوزپه کونته، نخست‌وزیر ایتالیا، در کنفرانسی خبری اظهار کرد:   «ما توافقات دوجانبه را در داخل اتحادیه اروپا که منجر به ایجاد مسیرهای توریستی ممتاز شوند، نمی‌پذیریم.» او خاطرنشان کرد:   «نمی‌توانید با توافقات دوجانبه برای گردشگری شرط و شروط بگذارید. در غیر این صورت ما از اتحادیه اروپا خارج خواهیم شد. ما هرگز اجازه این اقدام را نخواهیم داد.»
او به این مسأله اشاره کرد که گردشگری ۱۳‌درصد از تولید ناخالص داخلی ایتالیا را به خود اختصاص می‌دهد. این اظهارات کونته در حالی مطرح شد که اتحادیه اروپا مشغول بحث درباره اجازه‌دادن به ایجاد به‌اصطلاح «کریدورهای سبز» یا «حباب‌های مسافرتی» بین کشورها بر طبق وضع مربوط به شیوع ویروس در آنهاست. کونته ادامه داد که به اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، گفته است که این «کریدورها» به معنی از بین رفتن بازار واحد اتحادیه اروپاست. براساس برآورد یک نهاد ایتالیایی ویروس کرونا ضرر و زیانی معادل ۱۲۰‌میلیارد یورو به بخش گردشگری ایتالیا تا پایان‌ سال جاری میلادی وارد می‌کند.


عفو بین‌الملل:   حمایت‌ آمریکا از طرح الحاق چراغ سبزی برای ادامه جنایات اسراییل است
عفو بین‌الملل موضع آمریکا را در حمایت از طرح رژیم صهیونیستی برای الحاق بخش‌های وسیعی از کرانه باختری  محکوم کرد. هم‌زمان منابع اعلام کردند که اسراییل درصدد مصادره ده‌ها هزار متر مربع از اراضی فلسطینی برای توسعه شهرک‌سازی است. به گزارش ایسنا، سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای اعلام کرد که جانبداری‌های آمریکا از این طرح به مثابه «چراغ سبزی به رژیم صهیونیستی» برای ادامه تجاوزات و جنایات خود است. در این بیانیه آمده که حمایت آمریکا از طرح الحاق کرانه باختری اثباتی برای این مسأله است که واشنگتن و رژیم صهیونیستی خود را فراتر از قانون می‌دانند. عفو بین‌الملل همچنین از جامعه جهانی خواست این طرح را محکوم کرده و شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی را در اراضی فلسطینی غیرقانونی اعلام کنند. از سوی دیگر شورای شهرک‌های صهیونیست‌نشین شمال کرانه باختری اعلام کرد که تصمیم دارد ده‌ها هزار متر مربع از اراضی کشاورزی فلسطینیان را در جنوب غرب شهر جنین واقع در شمال کرانه باختری به منظور توسعه شهرکی صهیونیستی مصادره کند.


احتمال امضای توافق جدید میان بغداد و اربیل بعد از عید فطر
عضو پارلمان اقلیم کردستان عراق احتمال داد که توافق جدید میان بغداد و اربیل بعد از عید فطر امضا شود. عثمان کریم، عضو پارلمان اقلیم کردستان عراق، به بغداد الیوم گفت: «دولت اقلیم کردستان هیچ راهی ندارد جز اینکه منتظر توافق با بغداد بماند که احتمالا بعد از عید فطر امضا می‌شود. قرار است براساس این توافق اقلیم کردستان ۲۵۰‌هزار بشکه نفت را در ازای پرداخت حقوق کارمندان و پیشمرگ‌ها از سوی بغداد تحویل بدهد.» او گفت: «درآمدهای اقتصادی اقلیم کردستان به دلیل کاهش قیمت نفت و نبود فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری و تدابیر قرنطینه که موجب بیکاری‌شده به شکل گسترده‌ای از بین رفته است. کارمندان خواهان حقوق‌شان هستند و دولت اقلیم از ایجاد جایگزین‌ها عاجز است و نمی‌تواند وام بگیرد. ما راهکارهایی داریم ازجمله کاهش هزینه‌ها، کاهش حقوق وزرا، رهبران، مدیران و روسای ادارات و مبارزه با فساد اداری و مالی و تسهیل روند سرمایه‌گذاری که آن را به کار خواهیم گرفت.»


تعداد بازدید :  292