شماره ۱۹۷۲ | ۱۳۹۹ شنبه ۲۷ ارديبهشت
صفحه را ببند
روایتی از اشک‌ها و نیایش‌های مومنانه مردم در روز جهانی دعا
یارب بلا بگردان
دو موسسه الازهر و واتیکان هم با انتشار فراخوانی جهانی از پیروان ادیان مختلف جهان خواستند برای رفع بلای کرونا و نجات جهان از آن، دست به دعا بردارند

‏  [حسام خراسانی]  همزمان با شب بیست‌ویکم ماه رمضان دو موسسه الازهر و واتیکان با انتشار فراخوانی جهانی از پیروان ادیان مختلف جهان درخواست کردند، برای رفع بلای کرونا و نجات جهان از آن دست به دعا بردارند. در این روز که در بسیاری از کشورهای جهان به عنوان روز دعا نام‌گذاری شد، مردم مومن شهرهای مختلف ایران نیز چه در خلوت خانه‌ها و چه در عبادتگاه‌ها به سنت شب‌های قدر با حفظ فاصله اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی  برای ریشه‌کنی این بیماری دست به دعا برداشتند. در بسیاری از نقاط کشور مراسم معنوی و عبادی احیای شب‌های قدر و شهادت امام علی(ع) در اماکن مذهبی و امامزاده‌ها به علت شیوع بیماری کرونا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد. بسیاری از مردم مومن هم  به دلیل شرایط کرونایی ترجیح دادند با در خانه ماندن از ظرفیت فضای ‌مجازی و صداوسیما  برای بهره‌بردن از اعمال دینی استفاده کنند یا در عزلت و تنهایی با پروردگار خود به راز و نیاز و نیایش بپردازند.

شیوع کرونا در جهان محدودیت‌های بسیاری را برای انجام ارتباطات اجتماعی ایجاد کرده است. این مسأله موجب شده تا برگزاری مناسک دینی در دنیا با چالش‌های بسیاری روبه‌رو شود. چالش‌هایی که باعث شده است انسان حس تنهایی و نیاز بیشتری را تجربه کند. بی‌شک در طول تاریخ بشر کمتر دوره‌ای اتفاق افتاده است که آحاد بشری در همه جای جهان به این میزان احساس نیاز و تنهایی را تجربه کرده باشند. با توجه به این مسأله و همچنین افزایش مبتلایان و فوتی‌های کرونا دو موسسه الازهر و واتیکان با انتشار فراخوانی جهانی از پیروان ادیان مختلف جهان خواستند برای رفع بلای کرونا و نجات جهان از آن، دست به دعا بردارند. این برنامه‌ با هدف تقویت روحیه معنوی مردم جهان و همچنین رفع این بلا اجرا شد. به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، کمیته عالی سند «برادری انسانی» که میان الازهر و واتیکان برای توسعه، همزیستی و برادری به امضا رسید، در فراخوانی جهانی از همه مردم با زبان‌ها، نژادها و باورهای دینی مختلف خواست برای رفع بیماری کرونا و نجات جهان از این بیماری دست به دعا بردارند و هر فردی در سکونتگاه خود بر اساس دین و باورش نماز بخواند، روزه بگیرد و دعا کند تا دارویی برای از بین بردن این بیماری کشف شود و جهان از پیامدهای بهداشتی، اقتصادی و انسانی آن نجات یابد. درپی این توافق (چهاردهم می) یعنی پنجشنبه بیست‌وپنجم اردیبهشت ماه شهروندان شهرهای مختلف دنیا به دعا و نیایش پرداختند و یک‌صدا از پروردگار حفظ بشریت و نابودی این ویروس را طلب کردند تا جهان پس از نابودی این ویروس انسانی‌تر و برادرانه‌تر از گذشته شود.

دل در گرو یار
در کشور ما نیز هر ساله مردم مومن در شب‌های قدر در اماکن مذهبی حاضر می‌شوند و با پروردگار خود به راز و نیاز و نیایش می‌پردازند، اما امسال کمی این حضور عارفانه فرق می‌کرد. با وجود اینکه انتظار می‌رفت شیوع جهانی ویروس کرونا مراسم عزاداری مسلمانان را  دچار چالش کند، اما مومنان همچنان با عشق و علاقه به این ایام به صورت حضوری با حفظ پروتکل‌های بهداشتی و مجازی شرکت کردند. با توصیه رهبر معظم انقلاب به اهمیت مراسم احیا در شب‌های قدر و بررسی ستاد مقابله با کرونا پس از حدود دو ماه از تعطیلی مساجد، در شب نوزدهم ماه رمضان مصادف با نخستین شب قدر و همچنین شب ضربت خوردن امیرالمومنین(ع) در‌های برخی مساجد و هیأت‌ها‌ با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به روی مردم باز شد. اما بسیاری از مردم مومن هم  به دلیل شرایط کرونایی ترجیح دادند با در خانه ماندن از ظرفیت فضای‌مجازی و صداوسیما برای بهره‌بردن از اعمال دینی استفاده کنند یا در عزلت و تنهایی با پروردگار خود به راز و نیاز و نیایش بپردازند. مردم در این مراسم‌ با قرائت جوشن کبیر و قرآن به سر حاجات خود را با خداوند نجوا می‌کردند. بسیاری از شهروندان در پشت درهای بسته ‌امامزاده‌ها و مکان‌های دینی مراسم احیا را برگزار کردند. برخی هم اطراف امامزاده‌ها و خودروهای شخصی خود ایستادند و به راز و نیاز با خدا پرداختند.  برخی هم  در  خلوت خود  با چشمانی اشک‌بار، دست‌هایشان را بالا بردند  و زیر لب «العفو، العفو......» گفتند.
دلدادگان و روزه‌داران حریم حق در برخی مکان‌های مذهبی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی دست به دعا برداشتند و قرآن‌ها را بر سر نهادند. در این شب عرفانی که به دلیل شیوع بیماری کرونا مراسم در محدوده زمانی مشخص در اماکن از قبل تعیین‌شده برگزار شد، مردم با رعایت تمامی موازین درخواستی وزارت بهداشت در همه اماکن مذهبی، در زمان‌های مشخص حضور پیدا کردند و شب متفاوتی را تجربه کردند. بیمارستان‌ها و مراکز درمانی یکی دیگر از مکان‌هایی بود که با حس‌وحالی متفاوت این آیین دینی در آنها برگزار شد. آنان این مراسم معنوی را در زیر سایه سنگین کرونا و کنار و همراه با پرستاران سپیدپوش تجربه کردند. اما اوج مراسم، احیای متفاوت در پشت‌بام خانه‌ها بود، مردم مومنانه اشک می‌ریختند و خدا را به 14 معصوم قسم می‌دادند. نیایش‌هایی که صحنه‌ای تماشایی از عشق و بندگی را رقم زد.

یک چک سفید امضا
اکنون که جامعه جهانی درگیر مبارزه با ویروس کروناست و روزهای  سختی را می‌گذراند، بشر هرچه بیشتر به گفت‌وگو با خدا روی آورده است و در این مسیر از دعاها و مناجات‌خوانی‌ها استفاده می‌کند. مسأله‌ای که حجت‌الاسلام هاشم فروزش نیز به آن اشاره دارد. حجت‌الاسلام هاشم فروزش، کارشناس مسائل دینی معتقد است شب قدر، شبی باعظمت است که به فراخور این بزرگی خواسته‌های ما را عظیم می‌کند. به نگاه این کارشناس دینی خداوند در این شب چک سفید امضایی به بشر داده است که باید از آن بهره برد. فروزش ادامه می‌دهد: «اتفاقی که در شب قدر رخ می‌دهد  این است که ملائکه اسما خداوند را از آسمان به زمین می‌آورند. گاهی یک حقیقتی می‌خواهیم و آرزویی داریم، خداوند می‌فرماید در شب قدر خلق آن آرزو را به انسان می‌سپرد.» به اعتقاد این کارشناس دینی ویروس کرونا یک ویژگی مثبت داشت و آن هم این بود که دل‌ها را متوجه ذات اقدس الهی کرد، کسی چه می‌داند شاید شاه‌کلید برون‌رفت از این وانفسا همین دل‌های شکسته است.

 دعا راه ارتباطی بنده و پروردگار
یکی از وسایل ارتباط بندگان با خداوند متعال، دعا و نیایش است. دعا علاوه بر موضوعیت آثار روانی، آثار اجتماعی و معنوی دارد، همچنین دعا یک نوع عبادت و خضوع و بندگی است که  اثر تربیتی نیز دارد، بنابراین در شرایط فعلی و شیوع بیماری کرونا باید ضمن عمل به دستورات و راهنمایی‌های مسئولان مربوطه با خوانش ادعیه و توسلات امدادهای غیبی و آرامش درونی را طلب کرد، مسأله‌ای که در طرح روز جهانی دعا نیز به آن اشاره شد. در این روز  مراسم دعا به صورت آنلاین و با اعمال مدیریت واحد و هماهنگ از ساعت 10 صبح با برنامه رسمی دعای اسقف کاتولیک مانیل آغاز شد و تا غروب که وقت اذان و افطار مسلمانان است، ادامه یافت و با دعای رهبران مسلمان برنامه ختم شد که در این فاصله زمانی سایر رهبران دینی و مذهبی نظیر بودیسم و فرقه‌های مختلف مسیحیت و شیعیان هم مراسم دعای خود را برگزار کردند.


تعداد بازدید :  298