شماره ۱۹۷۲ | ۱۳۹۹ شنبه ۲۷ ارديبهشت
صفحه را ببند
صادر نشدن مجوز فعالیت‌ رشته‌های مهم المپیکی صدای اعتراض ورزشکاران را بلند کرده است
کلافگی مدال‌آوران از تعطیلی‌ طولانی

[شهروند] با وجود سیر صعودی که این روزها تعداد مبتلایان به کرونا گرفته، ستاد کرونا در ورزش قصد دارد به صورت مرحله‌ای فعالیت رشته‌های ورزشی را آزاد اعلام کند. بعد از اینکه چند روز قبل این ستاد برای فعالیت 17 رشته ورزشی فقط در شهرهایی که با وضع سفید مجوز داده بود، روز پنجشنبه در تصمیمی جدید فعالیت 30 رشته ورزشی انفرادی را در سراسر کشور آزاد اعلام کرد. با این حال هنوز هم برخی از رشته‌ها، به‌ویژه رشته‌های مدال‌آور ایران در المپیک در انتظار صدور مجوز هستند.

30 رشته‌ای که مجوز گرفتند
تنیس، تنیس ‌روی ‌میز، وزنه‌برداری، بدمینتون، قایقرانی انفرادی، دوومیدانی، اسکیت، بولینگ، تیراندازی، تیراندازی با کمان، سوارکاری، اتومبیلرانی و موتورسواری، دوچرخه‌سواری، کوهنوردی، گلف، جهت‌یابی، اسکی، پیاده‌روی، بازی‌های فکری، طناب‌زنی، ورزش‌های طبیعی، ماهیگیری ورزشی، فریزبی، یوگا، ورزش تفریحی مهارت فردی، ورزش آمادگی جسمانی فدراسیون ورزش‌های همگانی، غواصی، دارت، پتانگ و شطرنج رشته‌های ورزشی هستند که مجوز فعالیت آنها توسط ستاد مبارزه با کرونا در ورزش صادر شده است. در واقع از همین امروز فدراسیون‌هایی همچون وزنه‌برداری، قایقرانی، تنیس روی میز و... می‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اردوهای تیم‌های ملی را آغاز کنند. البته درباره باشگاه‌های ورزشی عنوان شده که قبل از شروع فعالیت باید در سامانه وزارت بهداشت ثبت‌نام کنند تا نظارت کاملی روی فعالیت آنها صورت بگیرد.

رشته‌های گروهی و مبارزه‌ای همچنان در صف
با وجود صدور مجوز برای فعالیت تعدادی از رشته‌های انفرادی همچنان ورزش‌های مبارزه‌ای جایی در میان این رشته‌ها ندارند. کشتی، کاراته، تکواندو، جودو و... که مسابقات‌شان به صورت انفرادی برگزار می‌شود،‌ اما دو ورزشکار باید با یکدیگر مبارزه کنند و درگیر باشند، همچنان مجوز فعالیت ندارند. جدا از این، رشته‌های گروهی هم که به نظر می‌رسد در رده آخر این صف قرار داشته باشند. شاید رشته‌ای مثل والیبال با توجه به برخورد نداشتن بین بازیکنان بتواند زودتر مجوز فعالیت بگیرد، اما بسکتبال، ‌هندبال و فوتبال همچنان در انتظار خواهند بود.

وضعیت نگران‌کننده المپیکی‌ها
با وجود تعویق یک‌ساله المپیک، تعطیلی تقریبا سه‌ماهه اردوی ورزشکاران المپیکی ایران نگرانی‌های زیادی را برای مربیان و فدراسیون به وجود آورده است. برخی از سرمربیان تیم‌های ملی بارها درخواست دادند شرایط برای ورزشکاران درجه یک به‌ویژه المپیکی‌ها در یک محیط قرنطینه از سوی وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک فراهم شود، اما فعلا که خبری از چنین اقدامی نیست. چندی پیش رئیس کمیته ملی المپیک از تلاش برای انتقال تجهیزات به خانه ورزشکاران و برگزاری اردو درحالت قرنطینه خبر داده بود،‌ اما همچنان ورزشکاران با ورزش در خانه تمرینات خود را پیگیری می‌کنند. فرهادیان، رئیس سازمان تیم‌های ملی تکواندو، نگرانی مربی و ملی‌پوشان این رشته از تعطیلی اردوها را به این شکل بیان می‌کند: «پیش‌بینی ما برگزاری اردوها از نیمه دوم خردادماه بود، اما طبیعتا ما منتظر ابلاغ وزارت ورزش و ستاد ملی مبارزه با کرونا هستیم. البته تلاش می‌کنیم در اولین فرصت با رعایت شرایط لازم اردوها را برگزار کنیم. فکر می‌کنم تعطیلی بیش از این خیلی مطلوب نباشد. در روزهای گذشته با عسکری، سرمربی تیم‌ملی که صحبت کردم، ایشان نیز برگزاری اردوها را ضروری می‌دانست و بچه‌ها نیز این خواسته را دارند که ما بتوانیم با رعایت شرایط اردوها را هرچه زودتر برگزار کنیم.» به نظر می‌رسد اگر همین امروز هم تمرینات ورزشکاران به شکل سابق و درون اردو آغاز شود، بازهم چندماه زمان می‌برد تا ملی‌پوشان بتوانند به آمادگی سابق خود بازگردند. این یک اتفاق نگران‌کننده برای ورزش ایران در‌ سال المپیک به شمار می‌رود.


تعداد بازدید :  307