شماره ۱۹۷۳ | ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۸ ارديبهشت
صفحه را ببند
در نشست ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح شد:
راهپیمایی خودرویی روز قدس
روحانی: در ۲۱۸ شهرستانی که در مناطق سفید قرار دارند، می‌توان نماز جمعه برگزار کرد. در آنها نیز می‌توان مراسم روز قدس را با مراعات همه چارچوب‌ها و پروتکل‌های بهداشتی برگزار کرد؛ البته مراسم روز قدس، نه به‌عنوان راهپیمایی بلکه به شکل اجتماع در مکان نماز جمعه در مناطق سفید برگزار می‌شود

رئیس‌جمهوری روز گذشته در نشست ستاد ملی مقابله با کرونا از برگزاری نماز عید فطر به شرط رعایت اصول بهداشتی در مساجد و  برگزاری نمادین راهپیمایی روز قدس خبر داد.
حسن روحانی با بیان اینکه تمام مساجد می‌توانند با مراعات اصول بهداشتی نماز عید فطر را برگزار کنند، گفت: «در شهرهای دارای وضع سفید، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اجتماع روز قدس برگزار می‌شود، اما در شهر تهران راهپیمایی خودرویی به شکل نمادین با مسئولیت سپاه برگزار می‌شود.»
رئیس‌جمهوری تأکید کرد: «قرار است مسئولیت این مراسم را سپاه برعهده بگیرد و از یک مبدأ تا انتهایی از طریق خودرو حضور داشته‌باشیم که حرکتی تبلیغاتی است.»روحانی درباره تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا برای برگزاری مراسم روز قدس گفت: «در ۲۱۸ شهرستانی که در مناطق سفید قرار دارند، می‌توان نماز جمعه برگزار کرد. در آنها نیز می‌توان مراسم روز قدس را با مراعات همه چارچوب‌ها و پروتکل‌های بهداشتی برگزار کرد؛ البته مراسم روز قدس، نه به‌عنوان راهپیمایی بلکه به شکل اجتماع در مکان نماز جمعه در مناطق سفید برگزار می‌شود.»
او در مورد برگزاری راهپیمایی روز قدس در تهران هم اظهار داشت: «در مورد شهر تهران دستورالعمل دیگری مد نظر داریم، چون شرایط قرمز است و نماز جمعه هم نداریم، اما تهران پایتخت است و نمی‌شود کاری نکرد. قرار است مسئولیت را سپاه برعهده بگیرد و از یک مبدأ تا انتهایی از طریق خودرو حضور داشته باشیم که حرکتی تبلیغاتی است.» رئیس‌جمهوری اضافه کرد: «در خودرو هم سرود خوانده می‌شود و هم می‌توان پرچم در دست داشت. درواقع مراسمی نمادین
از طریق خودروها انجام می‌شود و سپاه مسئولیت آن را برعهده گرفته‌است.»

نماز عید فطر هفته بعد برگزار می‌شود
روحانی در مورد برگزاری نماز عید فطر هم تصریح کرد: «در مورد روز عید فطر که هفته بعد خواهد بود، بنا شد در سراسر کشور نماز عید فطر باشد، اما در مکان‌هایی مثل مصلی‌ها که با اجتماع بزرگ برگزار می‌شود، برای رعایت مسائل بهداشتی انجام نشود، اما مساجد، محلات و حسینیه‌ها نماز را با رعایت پروتکل‌ها بخوانند. می‌توان این نماز را در خانه‌ها هم به شکل جمعی یا فردی خواند.»
رئیس‌جمهوری درباره بازگشایی اماکن مذهبی و متبرکه ازجمله حرم رضوی، حرم حضرت معصومه(س)، شاه‌چراغ(ع)، شاه عبدالعظیم حسنی(ع) و دیگر اماکن متبرکه خاطرنشان کرد: «قرار شد بعد از ماه رمضان اماکن متبرکه و مذهبی در چارچوب دستورالعمل‌هایی که وزارت بهداشت به آنها داده، حرم‌ها و صحن‌هایشان باز شود، اما رواق‌ها بسته است.»او افزود: «سه ساعت صبح و سه ساعت عصر صحن‌ها باز می‌شود، توقف‌ها زیاد نباشد، کوتاه باشد و زیارت انجام شود. رستوران‌ها هم در چارچوب پروتکل‌ها بعد از ماه رمضان باز می‌شود. کنکور دانشگاه در قالب پروتکلی که برای اجرا ابلاغ خواهد شد، انجام می‌شود.» روحانی در ادامه با اشاره به تلاش برخی برای ایجاد یأس، اضطراب و دلهره در جامعه، به‌طوری که مردم احساس ‌کنند گرفتار شرایط بسیار سخت بدون راه حل در زندگی شده‌اند، اضافه کرد: «این شرایط در مردم آثار روانی  و تبعات در تصمیم‌گیری اقتصادی در آینده دارد. مسئولان اجتماعی، اقتصادی و سیاسی برای مردم روشن توضیح دهند که دوران سختی نگذشته، دوران ویروس تمام نشده است و همچنان با ویروسی خطرناک روبه‌رو هستیم، اما با این حال شرایط ما از دیروز بهتر شده است.»رئیس‌جمهوری ادامه داد: «ما از این مسائل عبور کرده‌ایم. البته شرایط فردای ما بدتر از امروز ما در زمینه مقابله با این ویروس نیست؛ مگر آنکه بگویند این ویروس در چند ماه دیگر جهش پیدا می‌کند.»رئیس دولت تدبیر و امید با تأکید بر اینکه فکر نکنیم همه چیز تمام شده است، خاطرنشان کرد: «در اجتماع قرار گرفتن و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکردن موجب شیوع ویروس می‌شود، چرا که پنج نفر می‌توانند موجب ابتلای ۵۰ نفر شوند و این ۵۰ نفر، ۵۰۰ نفر دیگر را مبتلا می‌کنند و آن وقت با مشکل روبه‌رو می‌شویم.»روحانی با بیان اینکه باید حالت وسطی برای مردم ترسیم شود، ابراز داشت: «اضطراب و دلهره درست نکنیم. بی‌تفاوتی هم ایجاد نکنیم. صداوسیما و پزشکان ما برای مردم این مسأله را توضیح دهند. در کشور ما مسأله جان و دین، نان و جان نداریم. دین، جان و نان ما در کنار همدیگر است. هم شب‌های قدر را داشتیم، هم جاهای سفید را که نماز جمعه در آنها برگزار شده است.»

دستورالعمل‌های پزشکان یکسان‌سازی و ابلاغ شود
روحانی با اشاره به ناهماهنگی در شیوه و معیار آزمایش کرونا گفت: «یکی معیار را سی‌تی‌اسکن، دیگری آزمایش خون و بزاق یا پی‌سی‌آر و دیگری آزمایش سرولوژی می‌داند و دیگری آن را باطل می‌داند. این ناهماهنگی نه در خیابان بلکه در میان پزشکان دیده می‌شود. فرد به پزشک مراجعه می‌کند؛ به او می‌گویند روش‌های دیگر را کنار بگذار، ریه‌ات سالم است، مبتلا نیستی.»
رئیس‌جمهوری تأکید کرد: «ما باید دستورالعمل‌های روشن و قاطع به تمام پرشکان ابلاغ کنیم. همان‌طور که سازمان جهانی بهداشت (WHO) دستورالعمل‌هایی صادر می‌کند. وزارت بهداشت و درمان این همه تلاش می‌کند و دستورالعمل‌های مختلف برای تمام مشاغل به شکل جزئی صادر می‌کند که در مرحله اول باید برای کادر پزشکی و بیمارستان‌ها ابلاغ کند و دستورالعمل‌ها، علایم و ویژگی‌های این بیماری را یکسان‌سازی کنیم.» روحانی گفت: «آموزش مردم در زمینه کرونا کافی نیست و باید افزایش یابد. خود متخصصان باید در این زمینه اقدام کنند و از طرفی افراد مبتلا باید قرنطینه شوند که یک اصل است. اگر این افراد در جامعه برای خود می‌چرخند، اقدامات ما بی‌فایده می‌شود و  از بین می‌رود.»
رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه باید مردم را برای زندگی با کرونا آماده کرد، گفت: «مردم را باید برای حداقل چندماه زندگی با کرونا آماده کنیم. وقتی مناطق سفید، زرد و قرمز را اعلام می‌کنیم نباید این‌گونه تلقی شود که اگر سفید است پس همه‌جا و همیشه سفید است؛ این‌گونه نیست بلکه ممکن است در یک لحظه تغییر کند و دوباره مناطق تغییر رنگ دهد و زرد و حتی قرمز شود که به عملکرد خود ما بستگی دارد و باید به خوبی در جامعه همکاری کنیم.»


تعداد بازدید :  438