شماره ۱۹۷۳ | ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۸ ارديبهشت
صفحه را ببند
تحقیق در مورد پمپئو دلیل برکناری بازرس کل وزارت امور خارجه آمریکا

یک قانون‌گذار دموکرات آمریکایی اعلام کرد که «استیو لینیک» بازرس کل وزارت امور خارجه آمریکا که به‌طور ناگهانی به فرمان رئیس‌جمهوری اخراج شد، در مورد «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه این کشور تحقیق می‌کرده است.
به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه آمریکا شامگاه جمعه خبر اخراج لینیک را تأیید کرد بدون آنکه دلیلی برای اخراج او ارایه دهد، اما  «الیوت اینگل» که ریاست کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا را برعهده دارد، گفت که مطلع شده لینیک تحقیقات در مورد پمپئو را آغاز کرده است.این عضو کنگره افزود: «اخراج لینیک در میانه تحقیقاتی (در مورد پمپئو) نشان از اقدام غیرقانونی تلافی‌جویانه دارد.» یک دستیار دموکرات کنگره که خواست نامش فاش نشود نیز گفت: «لینیک روی شکایت‌هایی تحقیق می‌کرد مبنی بر اینکه پمپئو از یک گماشته سیاسی برای انجام وظایف شخصی خود و همسرش سوءاستفاده کرده است.»
سفرهای دیپلمات ارشد واشنگتن و همسرش به سراسر جهان با هواپیمای دولتی نارضایتی‌هایی را موجب شده است. همسر پمپئو درحالی او را با هواپیمای دولتی در این مسافرت‌ها همراهی می‌کند که هیچ نقش رسمی در دولت ندارد. «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «لینیک به دلیل انجام افتخارآمیز وظیفه‌اش در محافظت از قانون اساسی و امنیت ملی کشور مجازات شد.» او افزود: «رئیس‌جمهوری باید الگوی انتقام و انتقام‌جویی خود علیه مأموران دولتی را که برای حفظ امنیت آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند، به‌ویژه در این وضع اضطرار جهانی متوقف کند.»
لینیک ‌سال ۲۰۱۳ از سوی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا به این سمت منصوب شد. یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «قرار است «استفان آکارد» به‌عنوان بازرس کل وزارت امور خارجه منصوب شود. آکارد دستیار پیشین مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا از ایالت ایندیاناست. آکارد تا‌ سال گذشته به‌عنوان رئیس دفتر مأموریت‌های خارجی وزارت امور خارجه آمریکا خدمت می‌کرد؛ دفتری که مناسبات با دیپلمات در ایالات متحده را مدیریت می‌کند.»
ترامپ هجدهم فروردین «گلن آلن فاین» بازرس کل وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) را که او نیز از سوی اوباما در این سمت منصوب شده بود، اخراج کرد. شمار مقام‌هایی که در همه وزارتخانه‌ها و سمت‌های مختلف کاخ سفید از ابتدای ریاست‌جمهوری ترامپ اخراج شده‌اند، در تاریخ ریاست‌جمهوری آمریکا بی‌سابقه بوده است؛ کارشناسان و ناظران سیاسی آن را به «بی‌ثباتی دولت ترامپ» تفسیر کرده‌اند.
تاکنون مقام‌های پیشین همچون «رکس تیلرسون» در مسند وزیر امور خارجه، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی، «جیمز متیس» وزیر دفاع، «جف سشنز» وزیر دادگستری و «جان کلی» وزیر امنیت ملی آمریکا هر یک بر اثر فشارهای ترامپ با عنوان استعفا از سمت‌های خود برکنار شدند.  اکنون نیز برخی خبرها از قصد ترامپ مبنی بر برکناری پمپئو به گوش می‌رسد. روزنامه واشنگتن پست دیروز (شنبه بیست‌وششم اردیبهشت) در خبری نوشت: «دونالد ترامپ به تازگی مایک پمپئو را برای ترک وزارت امور خارجه آمریکا و حضور در انتخابات مجلس سنا تشویق کرده ‌است.» براساس اعلام واشنگتن پست به نقل از منابع آگاه، پمپئو درخواست ترامپ برای حضور در انتخابات مجلس سنا را رد کرده است.


تعداد بازدید :  353