[شهروند] در شرایطی که اعلام شده موج بازگشایی سینماها در روزها و هفتههای آتی در راه است و کشورهای مختلف دنیا اعلام کردهاند که در تاریخهای نهچندان دور شروع به بازگشایی سینماها خواهند کرد، اخبار موجود درباره شرایط اقتصادی دنیای فرهنگ و هنر نشان از آسیبهای نگرانکننده و ماندگار تعطیلیهای کرونا بر پیکره اقتصادی فرهنگ دارد. موضوعی که با مرور اخبار اقتصادی مهم دنیای هنر و سرگرمی به آسانی اثبات میشود.
موج بازگشایی
هالیوود ریپورتر خبر داده که آلمان سینماهای استانهای بزرگ خود را بعد از دوره انتقال از تعطیلی به دلیل شیوع ویروس کرونا بازگشایی میکند. تاریخ این اقدام در آلمان آخر ماه می اعلام شده است. ورایتی نیز خبر داده که انگلستان نیز تصمیم گرفته از یکم ماه جولای (یازدهم تیرماه) سالنهای سینما و دیگر اماکن عمومی را بازگشایی کند. کشورهای هنگکنگ، جمهوری چک و نروژ نیز این روند را آغاز کردهاند. همچنان که صنعت فیلم ایتالیا نیز اعلام کرده که قرار است از روز دوشنبه بازگشایی شود، اما این امر تحت شرایط شدید ایمنی صورت خواهد گرفت. ایتالیا درحال ورود به فاز دوم قرنطینه ویروس کروناست تا با اقدامات سخت بهتدریج تا پایان سال همه چیز عادی شود. این اخبار در کنار افزایش روزبهروز درایوین سینماها در آمریکا و کانادا نشان از آمادگی سینما برای پاتکزدن به کرونا دارد که آسیبهای دیرپایی به اقتصادش وارد آورده است.
سینما درایو یا همان سینما ماشین در آمریکای شمالی آرام آرام از جمعه با 200 سالن راهاندازی شده است، ورایتی گفته که سه زنجیره سینمایی اصلی این کشور یعنی AMC و REGAL و CINEMARK تا اواسط تابستان تعطیل خواهند بود وبرنامهریزی هالیوود این است که اولین فیلم اکرانی سینماهای کشورش در 17 جولای فیلم TENET کریستوفر نولان باشد تا با اکران این فیلم حماسی و پرفروش بتواند شوکی به سینما وارد کند و مخاطبان را بعد از چند ماه دوری از سینما به سالنهای سینما برگرداند.
یک مثال
آسیبها شدید و تکاندهندهاند. اما بنیه مالی شرکتهای بزرگ شاید از پس این ماجرا برآید و به احتمال زیاد آسیب اصلی به شرکتهای کوچک و کمبنیه خواهد خورد. شركت سونى اعلام كرده كه در سال مالى ٢٠٢٠-٢٠١٩ و تا پايان ماه مارس گذشته، درآمد شركت با ٥درصد كاهش به ٧٥/٧ ميليارد دلار و سود خالص آن نيز با ٣٦درصد كاهش به ٥/٣٤ ميليارد دلار رسيده است. اما بخش سينما و تلويزيون سونى درآمدى معادل ٩/٣٢ ميليارد دلار و سود ٦٢٨ ميليون دلارى داشته است كه نسبت به سال قبل افزايش نشان مىدهد. بخش موسيقى سونى ٥درصد افزايش درآمد داشته و بخش بازى با كاهش درآمد روبهرو شده است. پلىاستيشن ٤ كاهش فروش داشته كه بنابر تحليلها به علت اقبال بيشتر علاقهمندان به پلىاستيشن پلاس است كه تعداد مشتركان آن به ٤١/٥ ميليون نفر رسيده است. سونى همچنین اعلام کرده که درحال تكميل و آمادهسازى پلىاستيشن٥ است كه بر بخش بازى اين شركت تأثير مثبت خواهد گذاشت.
روی دیگر سکه
از آنسو آمارهای ارایهشده نشان میدهد که عدهای از شرکتها توانستهاند از اوضاع کرونایی هنر به نفع خود بهرهبرداری کنند. فدراسيون بينالمللى صنعت فونوگرافيك اعلام كرده كه درآمد كل صنعت موسيقى ضبطشده در سال ٢٠١٩ در جهان به ٢٠/٢ميليارد دلار رسيده كه نشانگر ٨/٢درصد افزايش نسبت به سال قبل است. بخش فروش آنلاين موسيقى ضبطشده در سال٢٠١٩ هم ١١/٤ ميليارد دلار بوده كه ٢٢/٩درصد افزايش نسبت به سال قبل داشته است و ٥٦درصد كل درآمد را تشكيل مىدهد. فروش فيزيكال موسيقى ضبطشده همچون سالهاى قبل رو به افول بوده و در سال ٢٠١٩ هم ٥/٣درصد كاهش نسبت به سال قبلتر داشته است. اين رشد فروش به واسطه ٢٤/١درصد افزايش تعداد كل مشتركان سامانههاى پخش آنلاين در سراسر جهان بوده كه به ٣٤١ ميليون نفر رسيدهاند. تيلور سوئيفت هم پرفروشترين هنرمند موسيقى ضبطشده جهان در سال ٢٠١٩ بوده است. كمپانى يونيور سال ميوزيك هم باارزشترين شركت دنياى موسيقى با ارزش ٣٣ ميليارد دلار بوده است. منطقه آمريكاى لاتين هم براى پنجمين سال متوالى بيشترين رشد را در ميان بازارهاى مختلف جهان براى موسيقى ضبطشده داشته است. همچنین اعلام شده که شيوع ويروس كرونا و خانهنشينى سينمادوستان عامل اصلى افزايش قيمت سهم سامانههاى پخش آنلاين محتواست، به گونهاى كه ارزش نتفليكس از استوديو والت ديزنى بالاتر رفته است. ارزش هر سهم نتفليكس با ٣/٢درصد افزايش به ٤٢٦/٧٥ دلار و ارزش كلى نتفليكس به ١٨٧/٣ ميليارد دلار رسيد و از ارزش كل ديزنى به ميزان ١٨٦/٦ ميليارد دلار عبور كرد. ماه مارس امسال نيز آمريكايىها ١٠٩درصد نسبت به ماه مارس ٢٠١٩ بيشتر از سامانههاى آنلاين پخش محتوا ديدن كردند.