شماره ۱۹۷۳ | ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۸ ارديبهشت
صفحه را ببند
ضدعفونی‌کردن معابر مردم را برای رعایت بهداشت ترغیب می‌کند

سیدمهدی عیسی‌زاده داوطلب جمعیت هلال‌احمر و شهردار گتاب بابل

چندماهی از شیوع بیماری کرونا در ایران می‌گذرد و با وجود آنکه کمی از پیک و شیوع آن در ایران کاسته شده است، اما باز هم بحث رعایت فاصله اجتماعی در این روزها به صورت جدی مورد بحث کارشناسان قرار دارد. شاه بیت نظم در شرایط کنونی نیز رعایت نکات ایمنی و بهداشتی و جلوگیری از اجتماعات بزرگ به حساب می‌آید و این شرایط تا زمانی که کرونا ادامه دارد یا اینکه دارویی برای درمان قطعی آن به وجود نیامده است، ادامه پیدا خواهد کرد. این درحالی است که پزشکان معتقدند درحالت خوشبینانه چندماه و درحالت بدبینانه این شرایط ممکن است تا ماه‌ها ادامه پیدا کند. پس بنابراین بهتر است بدون آنکه به خود امید واهی بدهیم، این فرض را بپذیریم که این شرایط تا آینده‌ای نامعلوم ادامه دارد و ما نیز ناچاریم بدون اینکه به خودمان امید واهی بدهیم، این فرض را بپذیریم که قرار است از این پس تا آینده‌ای نامعلوم با ویروس کرونا زندگی کنیم و سعی کنیم به آن مبتلا نشویم و اگر شدیم، آن را به دیگری انتقال ندهیم؛ کاری دشوار اما شدنی است.
برای آنکه بتوانیم همزیستی مسالمت‌آمیزی با کرونا داشته باشیم، باید مو به مو به توصیه‌های مسئولان بهداشتی گوش دهیم تا شرایط را برای خودمان بدتر نکنیم. استفاده از ماسک را جدی بگیریم و ماسک‌های خودمان را دور نریزیم و همیشه چند ماسک در کمد داشته باشیم و هربار که از منزل خارج می‌شویم، از آن استفاده کنیم. اما مهم‌تر از استفاده از ماسک، بحث ضد‌عفونی‌کردن سطوحی است که از آن استفاده می‌کنیم. ضدعفونی‌کردن این سطوح اهمیت بالایی دارد، زیرا ضعف سیستم ایمنی بدن انسان یکی از عوامل تشدید‌کننده این بیماری به حساب می‌آید و این ویروس هم که به دلیل سنگینی نمی‌تواند در هوا معلق بماند، روی سطوح باقی می‌ماند و همین باعث انتقال سریع آن به دیگران می‌شود. انجام ضدعفونی‌کننده معابر، منازل و مکان‌های عمومی پرتردد از نظر جسمی و روانی بسیار نقش مهمی ایفا می‌کند. از یک طرف پاک‌کردن این سطوح از وجود این ویروس می‌تواند آمار ابتلا به آن را به میزان قابل ملاحظه‌ای کم کند. این ضدعفونی‌کردن سطوح در بخش‌های مختلف قابل اجراست. از پاک‌کردن سطوح در خانه‌ها تا پاک‌کردن معابر و خیابان‌ها طبقه‌بندی می‌شود.
اما نکته‌ای که در این میان قابل بحث است، ضدعفونی‌کردن معابر توسط نهادها و ارگان‌های مختلف است. وقتی مردم شاهد باشند که همه ارگان‌ها دست به دست هم داده‌اند و تلاش می‌کنند با گندزدایی سلامت مردم را حفظ کنند، باعث افزایش اعتماد‌به‌نفس آنها  شده و سبب اعتمادسازی بین مردم و مسئولان می‌شود. این موضوع که سلامت آنها در اولویت کارها قرار دارد، برایشان محرز شده و از سوی دیگر با گندزدایی و ضدعفونی‌کردن معابر از ابتلای مردم به این بیماری جلوگیری می‌شود. موضوع گندزدایی و ضدعفونی‌کردن خانه‌ها و معابر پرتردد در برخی شهر‌ها به اندازه‌ای اهمیت پیدا کرده که این موضوع سبب کاهش آمار فوتی‌های ناشی از این ویروس در این شهر‌ها شده است.
وقتی مردم می‌بینند مدام همه جا توسط مردانی که لباس‌های فرد و مخصوص به تن دارند ضدعفونی می‌شود، برای گندزایی در خانه‌ها نیز بیشتر ترغیب می‌شوند و این موضوع کمک می‌کند تا آمار بیماری به‌شدت کاهش پیدا کند.
باید این را به یاد داشت که مادامی که کرونا هست و واکسن و درمانی خاص هم ندارد، اوضاع دنیا عادی نیست. این همان هشداری است که مدام از سوی سازمان بهداشت جهانی و مقامات بهداشتی کشورها درحال تکرار است. کلا بهتر است کمی احساس نگرانی داشته باشیم و خیلی زود شرایط را عادی ندانیم.


تعداد بازدید :  151