شماره ۱۹۷۴ | ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۹ ارديبهشت
صفحه را ببند
انتقاد شدید اوباما از نحوه مدیریت ترامپ در بحران کرونا

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا که از زمان ترک‌کردن کاخ سفید کمتر سخن گفته یا مصاحبه سیاسی کرده است، روز گذشته در مراسم جشن فارغ‌التحصیلی دانش‌آموزان یک دبیرستان که به صورت مجازی برگزار شده بود، به‌شدت از عملکرد دولت ترامپ درمواجهه با بحران شیوع ویروس کرونا انتقاد کرد.  این یکی از معدود دفعاتی است که اوباما دولت فعلی آمریکا را خطاب انتقادات خود قرار می‌دهد. اوباما البته در هیچ کجای سخنرانی‌اش از مقامات دولت ترامپ نام نبرد اما سخنانش خطاب به فارغ‌التحصیلان چند دانشگاه و برخی کالج‌هایی که به صورت سنتی متعلق به سیاهپوستان بوده‌اند، گفت: «این همه‌گیری ویروس بیش از هرچیز سرانجام به صورت کامل روی این ایده که بسیاری از افراد مسئول می‌دانند دارند چه کار می‌کنند، خط بطلان کشید.» او ادامه داد: «خیلی از این افراد حتی وانمود هم نمی‌کنند که مسئول هستند.» اوباما بعد از سخنانش در مراسم اول، در یک مراسم دیگر نیز که برای دانش‌آموزان دبیرستان ایراد کرد، موضوعاتی مشابه را مطرح کرده و از دانش‌آموزان خواست هرجایی که رهبران کشورشان کوتاهی می‌کنند، قدم جلو بگذارند. او خاطرنشان کرد: «چنانچه قرار باشد جهان وضع بهتری پیدا کند، این امر به عهده شماست.» اوباما ادامه داد: «این طرز تفکر کودکان است که صرفا کاری را که احساس کنند خوب و مناسب و آسان است، انجام دهند. متأسفانه تعداد زیادی به اصطلاح افراد بالغ درکشور ما ازجمله عده‌ای با عناوین جذاب و شغل‌های مهم همچنان این طرز تفکر را دارند و به همین دلیل وضع امور آن‌قدر گند است.» رئیس‌جمهوری سابق آمریکا خاطرنشان کرد: «من امیدوار هستم به جای این وضع، شما تصمیم بگیرید به سراغ ارزش‌های پایدار همچون صداقت، سختکوشی، مسئولیت‌پذیری، انصاف، سخاوت و احترام به دیگران بروید.» این مراسم از سوی تمامی شبکه‌های تلویزیونی مهم آمریکا پخش شد و در خلال آن سخنرانی‌ها و اجراهای دانش‌آموزان و چهره‌های مشهور ازجمله لبرون جیمز، ستاره لیگ بسکتبال آمریکا و خواننده‌های موسیقی پخش شد.
جیمز در اظهاراتی مشابه با اوباما از دانش‌آموزان خواست تا «نزدیک خانه بمانند» و به بازسازی جوامع آسیب‌دیده از بحران شیوع ویروس و تعطیلی‌ها کمک کنند. فارغ‌التحصیل‌های امسال دانشگاه‌ها و مدارس آمریکا با یک واقعیت ناگوار یعنی رکوردزدن نرخ بیکاری در این کشور در اثر بحران شیوع کرونا مواجه هستند. این دومین‌بار در عرض یک هفته گذشته است که اوباما به مدیریت دولت فعلی در قبال بحران شیوع کرونا حمله می‌کند. او در عرض سه‌سال بعد از کناررفتن از ریاست‌جمهوری عمدتا از انتقاد علنی از ترامپ خودداری کرد، هرچند که خود او بارها از سوی ترامپ مورد حمله قرار گرفت. اوباما تا پیش از این تلاش داشت وارد مجادله نشود. چند روز پیش اظهارات اوباما در یک گفت‌وگوی اینترنتی به رسانه‌ها درز کرد که در آنها پاسخ دولت ترامپ به بحران شیوع کروناویروس را یک «فاجعه پرآشوب تمام‌عیار» توصیف کرده بود.
اوباما در ادامه اظهاراتش خطاب به جشن فراغت تحصیلی مجازی روز شنبه به این اشاره کرد که چطور بحران فعلی برای سلامت عمومی در آمریکا باعث عیان‌شدن نابرابری نژادی در این کشور شده است. اوباما خاطرنشان کرد: «یک بیماری مثل این، نابرابری‌های بنیادین و فشارهای مضاعفی که جوامع سیاهپوست کشور ما به صورت تاریخی با آنها سروکار داشته‌اند را عیان می‌کند.»


تعداد بازدید :  369