شماره ۱۹۷۴ | ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۹ ارديبهشت
صفحه را ببند
اخبار روز

جسد سفیر چین در اسراییل پیدا شد
رسانه‌های عبری‌زبان گزارش دادند، جسد سفیر چین در سرزمین‌های اشغالی صبح دیروز در منزلش در شهر هرتزلیا، واقع در شمال منطقه تل‌آویو پیدا شد. براساس گزارش روزنامه عبری‌زبان معاریو، وزارت خارجه رژیم صهیونیستی با تأیید خبر پیداشدن جسد «دو وی» گفت: «جنازه این دیپلمات ۵۸ساله در آپارتمان خودش پیدا شد و تحقیقات پلیس درباره این حادثه به جریان افتاده است. سفارت چین هنوز این خبر را تأیید نکرده است. خانواده این دیپلمات ساکن سرزمین‌های اشغالی نبودند» او ماه ژانویه برای پست سفیری وارد اسراییل شد و پیش از آن سفیر چین در اوکراین بود. »


رایزنی کشورهای اتحادیه اروپا برای بازگشایی تدریجی مرزها
کشورهای عضو اتحادیه اروپا با وجود گسترش ویروس افسارگسیخته کرونا در قاره سبز، در تلاشی مشترک با موضوع بازگشایی مرزها به صورت تدریجی و هماهنگ تشکیل جلسه خواهند داد. «آرانچا گونزالس لایا» وزیر امور خارجه اسپانیا از برگزاری نشستی مشترک به ریاست آلمان و با حضور ۱۰ کشور دیگر عضو اتحادیه اروپا خبر داد. او هدف از این نشست را «بازگشایی تدریجی» مرزها با همکاری مشترک کشورهای عضو اتحادیه پس از پشت‌سرگذاشتن بحران بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ اعلام کرد.  گونزالس لایا همچنین افزود: «کشورهای حاضر در جلسه روز دوشنبه، در زمره مقاصد گردشگری آلمان محسوب می‌شوند. به این ترتیب نتایج مذاکرات، دستورالعمل واحدی برای کاهش محدودیت‌های مقابله با گسترش ویروس کرونا به صورت تدریجی و هماهنگ خواهد بود.»  
«هایکو ماس» وزیرخارجه آلمان اعلام کرد، در نشست روز دوشنبه که به صورت مجازی برگزار خواهد شد، علاوه بر حضور کشورهای یادشده عضو اتحادیه اروپا به ویژه اسپانیا و ایتالیا، نمایندگان کشورهای کرواسی، مالت، یونان و اتریش نیز حضور خواهند یافت.  «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان نیز اعلام کرد، درصورت ادامه روند مطلوب بیماری همه‌گیر کووید-۱۹، محدودیت‌های مرزی در منطقه شینگن از ۱۵ ژوئن (۲۶ خرداد) به‌طور کامل برطرف خواهد شد؛ به این ترتیب دولت آلمان برای نخستین‌بار از زمان شیوع ویروس کرونا در چارچوب تدابیرکاهشی ممنوعیت تردد در مرزها، از شامگاه جمعه (۲۶ اردیبهشت) به شهروندان خارجی مقیم آلمان مجوز تردد در مرزهای این کشور را با هدف دیدارهای خانوادگی صادر کرد.


شیوع گسترده کرونا در یمن
سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که از اوایل‌ سال ۲۰۲۰ تقریبا ۱۱۳‌هزار نفر در یمن را که احتمالا مبتلا به ویروس کرونا هستند، رصد کرده است. دفتر این سازمان در یمن شنبه‌شب در صفحه کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: «از ژانویه گذشته شمار موارد مشکوک مبتلا در یمن به ۱۱۲‌هزار و ۸۵۱ نفر رسید.» دفتر مزبور افزود: «در میان موارد یادشده آزمایش‌های کرونایی مبتلابودن ۵۶ تن از آنان را به ثبت رسانده است و در همین رابطه ۲۹ تن از بیماران جان خود را از دست دادند.» سازمان بهداشت جهانی خاطرنشان کرد: «در همین راستا، از مجموع ۳۳۳ منطقه مسکونی در یمن ۲۰۰ منطقه مسکونی مورد ارزیابی قرار گرفتند.» توییت یادشده ادامه داد: «به همین منظور ۱۳۸ مرکز معالجه اسهال و ۵۸ مرکز مبارزه با خشکسالی که اکثرشان در مناطق مبتلا به ویروس کرونا قرار داشتند، به سازمان بهداشت جهانی در همین خصوص کمک کردند. یمن به دلیل تحمیل جنگ پنج‌ساله از سوی ائتلاف سعودی علیه یمن و در نتیجه آن بسته‌شدن نیمی از مراکز پزشکی این کشور از وخامت شدید اوضاع در بخش بهداشت خود رنج می‌برد و همین امر بسیاری از مردم را در معرض بیماری‌های واگیردار و میکروبی قرار داده است. حملات هوایی بی‌امان جنگنده‌های سعودی ظرف پنج‌سال گذشته یمن را با بدترین بحران انسانی در جهان مواجه کرده است، به‌گونه‌ای که ۸۰‌درصد از ساکنان این کشور هم‌اکنون نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند و میلیون‌ها تن از مردم این کشور در آستانه گرسنگی قرار گرفته‌اند.»


تعداد بازدید :  397