شماره ۱۹۷۴ | ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۹ ارديبهشت
صفحه را ببند
افسانه 3310

[شهروند] نوکیا 3310 نخستین تلفن‌همراه خیلی‌هاست. از اصلی‌ترین خاطرات دوران جوانی میلیون‌ها نفر در سراسر جهان!
1- اگر بخواهیم با گوشی‌های امروزی مقایسه کنیم، باتری نوکیا 3310 به معنای واقعی کلمه، اعجاب‌انگیز است. گوشی‌های امروزی به ضرب و زور یک روز کامل بدون شارژ روشن می‌مانند. تازه اگر شب قبلش کاملا شارژ شده باشند! نوکیا قابلیت 55ساعت تماس تلفنی را داشت! یعنی بیش از دو روز! این گوشی می‌توانست 245 ساعت (چیزی حدود 10 روز) کار کند! اسمارت‌فون‌ها باید جلوی پای پیشکسوت‌شان لُنگ بیندازند.
2- از حالت خاموشی تا آماده به کار شدنِ گوشی‌های هوشمند امروزی چیزی حدود 20 ثانیه طول می‌کشد، اما در نوکیا بازکردن پیام‌رسان یا برنامه‌ تبدیل واحد پول، فقط و فقط
 8 ثانیه وقت می‌گیرد!
3- در فنلاند به نوکیا 3310 لقب «خراب‌نشدنی» را داده‌اند. این گوشی به بهترین شکل ممکن در فرهنگ‌ این کشور جا افتاده است، تا جایی که از آن به عنوان یک نشان ملی یاد می‌شود.
4- بازی «مار»، تمثال تمام بازی‌های موبایلی دهه‌‌ 1990 و پربازدیدترین و پرطرفدارترین بازی موبایلی در تمام ادوار است که بیش از یک میلیارد نفر کاربر داشت! در سال 2010 رکورد جهانی گینس به اسم این بازی ثبت شد.
5- حتی نوکیا توانسته بود جان یک سرباز مستقر در افغانستان را از مرگ نجات دهد! به این صورت که در جریان یک تیراندازی، گلوله‌ای به سمت قفسه‌ سینه‌ این سرباز شلیک می‌شود، ولی به‌ جای بدن او با نوکیا 3310 برخورد می‌کند، گوشی از بین می‌رود، اما صاحبش سالم می‌ماند!
6- زمانی‌ که نوکیا 3310 به بازار رسید، چهره‌ای جدید از توسعه‌ فناوری به حساب می‌آمد، چون طراحی‌اش از سطح تلفن‌های رقیب خلاقانه‌تر بود. آنتن داخلی، اندازه‌ کوچک‌تر و فناوری‌های پیشرفته آن را به چهره‌ جدید دنیای تجارت تبدیل کرد.
7- یکی از قابلیت‌های نوکیا این بود که با برنامه‌ای داخلی به نام «آهنگساز» امکانی مقدور می‌شد که کاربران کلیدهای شماره‌ را فشار دهند، زنگ دلخواه‌شان را بسازند و در عین حال، کمی هم موسیقی بیاموزند!
8- نسل اول نوکیا 3310 با قیمت 166 دلار به بازار عرضه شد. این رقم ممکن است در حال حاضر عجیب به نظر برسد.
9- نوکیا با یک گام بلند در ساخت قالب‌های پیامکی از تمام رقیبانش پیشی گرفت! این کمپانی با سه برابر کردن تعداد نویسه‌ها در هر پیام، این عدد را به 459 رساند! این درحالی ا‌ست که استاندارد آن 160 نویسه در هر پیام بود.
10- حقا که لقب «خراب‌نشدنی» برای نوکیا بجاست! اگر یک اسمارت‌فون از دست شما روی زمین بیفتد، صد تکه می‌شود یا حداقل آسیب جدی می‌بیند. اما نوکیا 3310 پس از رفتن زیر قطار، سقوط از ارتفاع و قرار گرفتن تحت فشار ابزارآلات هم سالم مانده است!
11- نوکیا از نخستین تلفن‌های همراهی بود که قابلیت پیش‌بینی متن را ارایه داد، به این صورت‌ که با فشاردادن یک کلید، گزینه‌های احتمالی پیشنهاد داده می‌شد. این قابلیت به کیفیت و سرعت پیام‌رسانی کمک زیادی می‌کرد.
12- پس از عرضه، آیفون چیزی حدود 25 میلیون دستگاه فروش داشت، درحالی‌که نوکیا 3310 بیش از 400 درصد یعنی حدود 126 میلیون دستگاه فروش داشته است!
13- خیلی از افرادی که نوکیا داشتند، از قاب برای گوشی‌هایشان استفاده می‌کردند. در این میان، شرکت‌هایی مطابق نیاز و سلیقه‌ خریداران قاب می‌ساختند که باعث می‌شد گوشی ظاهر بهتری داشته باشد!
14- سال 2017 روزنامه‌ SUN انگلستان، داستان مردی را منتشرکرد که پس از به بازار آمدن نوکیا 3310 در سال 2000 یکی از این گوشی‌ها را خریده بود و تا 17 سال بعد بدون اعتنا به رنگ و لعاب گوشی‌های هوشمند نسل جدید همچنان از آن استفاده می‌کرد!
15- در سال 2012 نوکیا ناخواسته درگیر شورشی داخلی شد! در تظاهرات قیمت سوخت در کشور اندونزی، یکی از معترضان این گوشی پولادین را به سمت پلیس پرتاب کرد!
16- نوکیا 3310 نخستین تلفن‌همراهی بود که به کاربرانش امکان چت اینترنتی می‌داد، ویژگی‌ای که تقریبا آرزوی تمام نوجوانان بود! این امکان ساده به سرعت در سراسر جهان مورد توجه و استقبال قرار گرفت. طبق این ویژگی، اگر کاربران تنظیمات را رویChat Mode  یا «حالت گپ» قرار می‌دادند، می‌توانستند پیام‌هایشان را با فرمت پیشرفته‌تری نسبت به پیامک ارسال و دریافت کنند.
برگردان از thefactsite – مترجم فاطمه کرمی

 


تعداد بازدید :  422