شماره ۱۹۷۴ | ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۹ ارديبهشت
صفحه را ببند
گزارش اختصاصی «شهروند» از سرپیچی مدیران فدراسیون از دستور فیفا
حق رأی وزیر از اساسنامه فوتبال حذف نشد

حسین قهار| فدراسیون فوتبال چهار روز است که پیش‌نویس نگارش‌شده اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال را برای فیفا ارسال کرده و مدیران منتظر تأیید آن از سوی فدراسیون جهانی هستند. سوال مهمی که جامعه فوتبال به دنبال رسیدن به جواب آن هستند، البته این است که آیا فیفا بدون هیچ انتقاد و ایرادی اساسنامه را تأیید خواهد کرد؟ اگر فکر می‌کنید این اتفاق رخ خواهد داد، سخت در اشتباه هستید؛ چون شنیده می‌شود مدیریت فدراسیون، مهم‌ترین توصیه فیفا برای اصلاحات اساسنامه درباره حذف مقامات دولتی حاضر در مجمع مثل وزیر ورزش را باز هم نادیده گرفته‌اند. به همین ترتیب تمام جزئیات اساسنامه تأیید نخواهد شد و این پیش‌نویس برای اصلاح دوباره به ایران برگشت می‌خورد.

بند جنجالی و مورد انتقاد فیفا
یکی از موارد بسیار مهم در اساسنامه جدید فوتبال ایران که جنجال زیادی هم برای آن درست شد، حذف وزیر ورزش و جوانان و معاون ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش از مجمع عمومی فدراسیون فوتبال بود. به هرصورت از خرداد‌ سال قبل که نمایندگان فیفا برای اصلاح اساسنامه به ایران سفر کردند، وزیر و معاونش در اساسنامه نگارش‌شده از مجمع حذف شده بودند. منتهی به خاطر تنش‌هایی که بین مدیران فدراسیون و وزارت ورزش وجود داشت،‌ پروسه ارایه اساسنامه به مجمع عمومی برای تصویب از سوی فدراسیون انجام نشد. به‌هرحال سیاست مهدی تاج و سایر مقامات فدراسیون این بود که اگر در آن مقطع اساسنامه را به تصویب برسانند، این ذهنیت به وجود می‌آمد که آنها به دنبال حذف وزیر از اساسنامه هستند و این اتفاق اصلا به صلاح فوتبال ایران نخواهد بود. به همین ترتیب با مصلحت‌اندیشی اساسنامه نگارش‌شده را در کشوی خود نگه داشتند که نتیجه‌اش چیزی بود که به آن اشاره شد. فیفا در دل دو نامه‌ تهدید‌آمیزی که برای فدراسیون فوتبال در جهت دستور برای لغو انتخابات فرستاده بود هم، به ماجرای غیرقانونی‌بودن حضور وزیر ورزش و معاونش در مجمع عمومی و داشتن حق رأی آنها واکنش نشان داده بود. در نامه اول فیفا نوشته شده بود: «در این مورد باید تأکید کنیم که نسخه فعلی اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران دربردارنده چندین ماده مشکل‌ساز نظیر ماده ۲۲.۱ و ۲۲.۲ است که پیش‌بینی کرده است وزیر ورزش و جوانان به‌عنوان عضو مجمع عمومی فدراسیون حق نظر و رأی‌دادن دارد، بدون آنکه انتخاب شود. البته معاون قهرمانی وزارت ورزش و جوانان هم به‌عنوان عضو مجمع عمومی حق نظر و رأی‌دادن بدون انتخاب‌شدن را دارد. باید یادآور شویم که عضویت مستقیم مقامات دولتی با حق رأی در مجامع فدراسیون‌های ورزشی مغایر با اصول اساسی استقلال ورزش که در منشور المپیک تنظیم شده و همچنین بر خلاف الزاماتی است که برعهده فدراسیون‌های عضو فیفا مطابق ماده ١٤ و ١٩ اساسنامه فیفا گذاشته شده است.» فیفا در نامه دوم هم با اشاره دوباره به عضویت مقامات دولتی در مجمع برای فدراسیون نوشت: «همه اعضای مجمع موظف هستند به‌طور مستقل و بدون هیچ تأثیر بی‌موردی از سوی اشخاص ثالث امور خودشان را اداره کنند و شما این قوانین و توصیه‌ها را رعایت نکرده‌اید.»

فقط حق رأی معاون وزیر حذف شد
بعد از این‌ نامه‌های فیفا همه بر این باور بودند که در اساسنامه جدید مدیران فدراسیون اقدام به حذف وزیر ورزش و معاون او از ترکیب مجمع عمومی فدراسیون فوتبال می‌کنند. منتهی حالا چند روز بعد از ارسال پیش‌نویس اساسنامه برای فیفا مشخص شده که مسئولان فوتبال ایران فقط معاون ورزش و قهرمانی وزارت ورزش را از ترکیب مجمع حذف کرده‌اند و وزیر ورزش همچنان یکی از اعضای مجمع خواهد بود. این درحالی است که برخی شنیده‌های دیگر حکایت از این مسأله دارد که نماینده کمیته ملی المپیک هم به عضویت مجمع درآمده است. به ‌هرحال با توجه به ساختار دولتی فوتبال ایران و نقش بسیار مهم وزارت ورزش و کمک‌های متولی ورزش کشور به فوتبال،‌ مدیران فدراسیون تصمیم گرفتند از حضور وزیر در مجمع حمایت کنند و با فیفا برای این مسأله رایزنی کنند؛ منتهی با توجه به تأکید رسمی فیفا در چندین نامه برای حذف وزیر و معاونش خیلی بعید است که آنها از مواضع خود کوتاه بیایند و به همین ترتیب احتمالا دوباره با رد اساسنامه ارسالی، دستور حذف وزیر ورزش از ترکیب مجمع را به فدراسیون خواهند داد.

فیفا قبول می‌کند؟
به نظر می‌رسد که مدیران فدراسیون فوتبال نهایت تلاش خود را برای ماندگاری وزیر ورزش درترکیب مجمع انجام داده‌اند اما تصمیم‌گیری نهایی را برعهده فیفا گذاشته‌اند تا متهم به حذف نفر اول ورزش کشور از مجمع عمومی نشوند. پروسه اصلاح اساسنامه هم در این مدت بدون هیچ‌گونه شفاف‌سازی از سوی مدیران فدراسیون انجام شده و حالا باید منتظر ماند و دید واکنش رسمی فیفا به اقدامات فدراسیون برای ارسال پیش‌نویس اساسنامه چه خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود که پاسخ فیفا به فدراسیون فوتبال با توجه به توضیحات شفافی که در نامه‌های قبلی داشتند، تند و حتی تهدیدآمیز باشد.


تعداد بازدید :  483