شماره ۱۹۷۴ | ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۹ ارديبهشت
صفحه را ببند
چطور استدلال کنیم؟

حسام حیدری طـــنــزنـویــس

در زندگی همه ما پیش می‌آید که گاهی لازم است با کسانی بحث کنیم یا نظر خود را در چشم آنها فرو کنیم. امروز قصد داریم به صورت خلاصه شما را با روش‌های بحث منطقی آشنا کنیم.

اولین قدم برای بیان استدلال این است که به فرد مقابل خود فحش بدهید. فحش از آنجایی که برای لحظاتی فرد را با خود عریان واقعی‌اش روبه‌رو می‌کند، خاصیتی شوک‌کننده دارد و برای شروع سخن بهترین روش است. به‌عنوان مثال شما می‌توانید استدلال خود را این‌طور شروع کنید: «تو که بی‌شعورتر از این حرف‌هایی ولی برای ثبت در تاریخ می‌گم که...»
 در دومین مرحله شما باید مدعای خود را چندین‌بار و با عباراتی شبیه به «خیلی واضحه که...»، «واقعا بدیهی است که...»، «شکی در آن نیست که...» بیان کنید. دقت کنید که تکرارکردن مدعا با عبارت‌ها و جمله‌بندی‌های مختلف، بهترین روش برای اثبات آن است و مخاطب را عصبی و مستأصل می‌کند. توجه داشته باشید که در این‌جور مواقع، هدف از بحث‌کردن مطلقا رسیدن به حقیقت نیست و فقط پیروزشدن و مالیدن پوزه دیگران بر خاک مهم است. پس واضح و مبرهن است که حقیقت دقیقا همان چیزی است که شما می‌گویید.
 در سومین مرحله که مبحثی کاملا حرفه‌ای و خلاقانه است، شما باید متناسب با نوع مدعای خود، همان‌هایی را که بلدید کمی بالا و پایین کرده و نظر خود را نسبت به او اعلام کنید؛ موفق باشید.
این روش تئوری خاصی ندارد و به تجربه اراجیف‌گفتن و هنر تفت‌دادن شما بستگی دارد. چیزی که اهمیت دارد این است که در این مرحله باید بدون وقفه حرف بزنید و تا جایی که امکان دارد، جملات بی‌سروته و بدون فعل و فاعل بسازید تا طرف مقابل خود را گیج کنید. استفاده از لغات تخصصی و خارجی می‌تواند باعث ترسیدن رقیب بحث شما شود و او را به عقب براند. پوزیتیوسم، متافیزیک، اپیستومولوژیک، اگزیستانسیالیسم، کاپیتالیسم و حتی اگر لازم شد، فمینیسم از مهم‌ترین عباراتی هستند که شما می‌توانید از آنها استفاده کنید. جمله‌بندی‌های ترکیبی با این لغت‌ها و استفاده از عبارت «من در این قضیه با تو همدل نیستم» شما را مغز متفکر و فیلسوفی بی‌بدیل نشان خواهد داد.
در مرحله چهارم شما به خاطر انرژی زیادی که برای حرف‌زدن در قسمت قبل استفاده کرده‌اید، خسته‌اید. به این دلیل طرف مقابل شما شروع به حرف‌زدن می‌کند. پریدن بین حرف‌های او، خندیدن‌های الکی، شلوغ‌کاری، پرت‌کردن دمپایی، وررفتن الکی با گوشی و... ازجمله کارهایی است که در این مرحله می‌توانید انجام داده و برای شروع خطابه جدید خود نفس بگیرید.
 مرحله پنجم و نهایی فحش‌دادن مجدد است. وقتی که همه مسیرهای استدلالی را رفته‌اید ولی طرف مقابل شما نمی‌خواهد قبول کند که حق با شماست، ناچارید مجدداً به او فحش بدهید. برای این کار احتیاج به آموزش خاصی ندارید. همان‌هایی که بلدید را با کمی بالا و پایین و پیچیده‌سازی، نظر خود را نسبت به او اعلام کنید. موفق باشید.

 


تعداد بازدید :  326