شماره ۱۹۷۵ | ۱۳۹۹ سه شنبه ۳۰ ارديبهشت
صفحه را ببند
ربیعی در نشست خبری مطرح کرد:
هیچ کشوری ملزم به رعایت تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا نیست

علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خبری روز گذشته خود با اشاره به حرکت نفتکش ایرانی به سمت ونزوئلا درباره هرگونه اقدام آمریکا علیه این نفتکش هشدار داد و گفت: «هیچ کشوری ملزم به رعایت تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا نیست و ما هم مایل به داشتن رابطه تجاری و مبادله نفت با ونزوئلا هستیم. ما می‌خواهیم از عدم راهزنی دولت آمریکا که مسبوق به سابقه است، مطمئن شویم و امیدواریم جامعه جهانی هم در این زمینه کارهای لازم را انجام دهد.»
او افزود: «امیدواریم آمریکا دچار چنین خطایی نشود و البته ما در صورت هرگونه اقدامی در این زمینه، تمام گزینه‌ها را برای خود محفوظ می‌دانیم و به فراخور آن واکنش نشان خواهیم داد.»
ربیعی همچنین با اشاره به وضع شیوع کرونا تأکید کرد: «مناطق سفید به ۲۸۰ شهرستان افزایش پیدا کرده است و در روند بهبود و درمان بیماران مبتلا به کرونا پس از کشور چین و سوییس در رتبه سوم جهانی قرار داریم. میانگین بهبود ما بسیار خوب است، به‌طوری که تقریبا ۹۴‌درصد افرادی که مراجعه کردند، بهبود یافته‌اند، درحالی ‌که میانگین جهانی آن ۸۴‌درصد است.» سخنگوی دولت تصریح کرد: «گزارش‌ها در ستاد ملی نشان می‌داد که از مرحله مدیریت و کنترل بیماری عبور کرده‌ایم و امروز کادر وزارت بهداشت و درمان و تمام دستگاه‌های همراه وارد فاز مهار بیماری شده‌اند که به‌طور قطع نیازمند تداوم همکاری بالای ۸۳‌درصدی که تا امروز داشتیم، با پروتکل‌های بهداشتی است.»
سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که علت استفاده از برخی نمایندگان فعلی مجلس پس از پایان مسئولیت در دولت چیست؟ گفت: «در فضای مجازی اظهاراتی در این زمینه شد که متأسفانه قلب واقعیت است و آنچه بیان شده غیر از این است. ما در دوران تحریم، که زندگی روزمره مردم نیاز به کنترل بازار و تأمین مایحتاج آنان داشت، وقتی قصد کردیم وزارت بازرگانی را ایجاد کنیم، گفتند به دنبال ایجاد وزارت رانت هستند.»
 ربیعی با تأکید بر اینکه امسال واقعا در شرایط بد صنعتی به ‌سر می‌بریم، گفت: «اما سیاست پیشی‌گرفتن مزد به تورم را فراموش نکردیم. همچنین خوشحال هستم که امروز نمایندگان کارگری ما آزادانه در جلسات مشارکت می‌کنند و امضا نمی‌کنند. این موضوع را باید ارج بنهیم و بدانیم این موضوع کمتر در گذشته که «به فرموده می‌آوردند و می‌بردند» اتفاق افتاده است.»
او در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا دولت دنبال افزایش قیمت ارز تا ۲۵‌هزار تومان است، گفت: «نه‌تنها در هیچ جلسه دولت بلکه در هیچ کمیته و ستادهای اقتصادی دولت بحث افزایش قیمت ارز مطرح نشده است. نباید بدون اطلاعات و حتی با اطلاعات غلط گفته شود که دولت بنا دارد قیمت ارز را گران کند. در تمام جلسات دولت از ‌سال ۱۳۹۳ تا امروز بنای دولت ثابت نگه داشتن قیمت ارز بوده است. حتی بعضی‌ دیدگاه رئیس‌جمهوری را نقد می‌کردند که  شما چرا این‌قدر می‌خواهید قیمت ارز را ثابت نگه دارید.»
ربیعی یادآور شد: «بسیاری از اقتصاددانان به رئیس‌جمهوری نامه زدند که شما قیمت ارز را رها کنید و این‌قدر سرکوب نکنید. بنای دولت همیشه بر آن بوده که قیمت ارز افزایش پیدا نکند، اما علت واگذاری سهام شرکت‌ها در بورس این بود که به بازار سرمایه عمق بدهیم و شاداب نگه داریم. در این زمینه علاوه بر وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و همه دستگاه‌ها کمک کردند و وزارتخانه‌هایی که تولیدی داشتند و می‌توانستند سهم بفروشند، کمک کردند.»
سخنگوی دولت تأکید کرد: «نظر ما این بود که نقدینگی در اینجا جمع شود و به سمت خودرو، مسکن و ارز حرکت نکند، اما باز می‌بینیم توأمان به  قیمت ارز و بورس حمله می‌کنند. البته روند بورس را باید منطقی کنیم، چرا که همیشه قرار نیست بورس با زاویه‌ای رو به بالا باشد و افت و خیز هم دارد.»
او با بیان اینکه کسری بودجه دولت با واگذاری سهام ساتا یا شستا ارتباطی ندارد، گفت: «رقمی که دولت اوراق بفروشد مشخص است و بر اساس همان هم می‌تواند بفروشد و ارتباطی به دستگاه‌های دیگر ندارد. ما حتی بخش خصوصی را هم تشویق می‌کنیم که سهام خود را به بورس عرضه کند، ولی نه با این هدفی که گفته شده است.» 


تعداد بازدید :  278