شماره ۱۹۷۵ | ۱۳۹۹ سه شنبه ۳۰ ارديبهشت
صفحه را ببند
اخبار روز

معرفی نامزدهای ۵ وزارت‌ خالی عراق به الکاظمی
یک نماینده عراقی از فراکسیون الفتح به رهبری‌ هادی العامری اعلام کرد که فهرست اسامی نامزدهای پنج وزارتخانه بدون وزیر به دست نخست‌وزیر عراق رسیده است، اما اختلافات در مورد وزرای دو وزارتخانه خارجه و نفت ادامه دارد.به گزارش ایسنا، فاضل الفتلاوی از نمایندگان ائتلاف الفتح گفت: «برای هر پنج وزارتخانه‌ بدون وزیر که عبارتند از وزارت تجارت، کشاورزی، دادگستری، فرهنگ و مهاجرت، سه نامزد معرفی‌شده‌اند و این اسامی درحال حاضر به دست مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق رسیده است.» او عنوان داشت:  «نمی‌توان اسامی نامزدها برای پنج وزارت باقی‌مانده را مطرح کرد، چراکه اسامی ممکن است در لحظات آخر تغییر کند.»جلسه رأی اعتماد به وزارتخانه‌های باقی‌مانده نیز بعد از عید برگزار می‌شود. الفتلاوی تصریح کرد: «اختلافات و دیدگاه‌های مختلفی درباره نامزدهای دو وزارت خارجه و نفت وجود دارد. حزب دموکرات کردستان نیز همچنان برای تعیین نامزد خود، فواد حسین برای تصدی وزارت خارجه اصرار دارد. پارلمان چهارشنبه شب ششم می جاری به برنامه وزارتی دولت الکاظمی و ۱۵ وزیر در کابینه او رأی اعتماد داد، اما پنج نامزد وزارت تجارت، کشاورزی، فرهنگ، مهاجرت و دادگستری به رأی اعتماد دست پیدا نکردند. پارلمان رأی‌گیری درباره نامزدهای وزارت خارجه و نفت را به زمانی دیگر موکول کرد، چراکه در مورد تعیین نامزدها توافق نشده است. از سوی دیگر، شیروان میرزا، از نمایندگان اتحادیه میهنی کردستان عراق در مصاحبه با المعلومه گفت که تا قبل از عید فطر تنها یک هفته فرصت در مقابل الکاظمی باقی‌مانده است تا تکلیف کابینه خود را مشخص کند و اسامی نامزدها را به پارلمان ارایه دهد تا در مورد آنها رأی‌گیری شود. تصویب یا عدم تصویب آنها نیز در گرو اظهارات الکاظمی و فراکسیون‌های سیاسی است.میرزا تصریح کرد که با وجود مذاکرات، کردها فواد حسین را به صورت نهایی برای وزارت خارجه و خالد شوانی را برای وزارت دادگستری معرفی کرده‌اند. او عنوان داشت که حتی اگر نامزدهای کردها نیز رد شوند، اتحادیه میهنی کردستان مانعی در مقابل تصویب سایر کابینه در صورت معرفی آنها به پارلمان نخواهد شد.


جنبش عدم تعهد، طرح صهیونیستی الحاق کرانه باختری را محکوم کرد
دفتر هماهنگی جنبش عدم تعهد با صدور بیانیه‌ای تصمیم غیرقانونی رژیم صهیونیستی درباره الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری و قدس شرقی را رد و محکوم کرد. روزنامه الشرق الاوسط نوشت که دفتر هماهنگی این جنبش پیش از این در نیویورک با هیأت ترویکا به ریاست سفیر اردن پیرامون تحولات فلسطین ازجمله قدس شرقی نشستی برگزار کرد و به بررسی اقدامات رژیم صهیونیستی ازجمله طرح الحاق پرداخت که راهکار «تشکیل دو کشوری» در مرزهای ۱۹۶۷ را از بین برده است و ضمن نقض حقوق بشر فعالیت‌های شهرک‌سازی را تشدید می‌کند. در بیانیه این جنبش آمده است که جنبش عدم تعهد طرح‌های رژیم صهیونیستی برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری ازجمله غور اردن و منطقه‌ای که شهرک‌سازی کرده است، محکوم می‌کند. این طرح‌ها نقض قوانین بین‌المللی و در رأس آن کنوانسیون چهارم ژنو و دیگر قطعنامه‌های ذی‌ربط شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل است.


پمپئو از موضعش درباره منشأ کرونا کوتاه آمد
به نظر می‌رسد مایک پمپئو درحال کنار کشیدن از دیدگاه مشترکش با دونالد ترامپ مبنی بر «ساخته‌شدن ویروس کرونا جدید در آزمایشگاهی در ووهان» چین است. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگویی اظهار کرد: «ما می‌دانیم که این بیماری در ووهان آغاز شده است، اما نمی‌دانیم از کجا یا از چه کسی و اینها سوالات مهمی هستند.» به گزارش شبکه «سی‌ان‌ان» او افزود: «ما بارها خواستار تشکیل تیم‌هایی برای کمک به آنان در شناسایی منشأ این ویروس شده‌ایم.» او در این گفت‌وگو تأکید کرد که پی بردن به جایی که این ویروس از آن شروع به انتشار کرده، «کلیدی» برای دانشمندانی است که  روی واکسن این بیماری کار می‌کنند. او همچنین چین را به دلیل «تلاش برای تضعیف شفافیتی که عمل به آن وظیفه همه کشورهاست»، مقصر دانست. وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد که این کشور قصد دارد چین را به علت شیوع جهانی این ویروس مجازات کند، اما خاطرنشان کرد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا باید سازوکار این اقدام را تعیین کند.


تعداد بازدید :  418