شماره ۱۹۷۶ | ۱۳۹۹ چهارشنبه ۳۱ ارديبهشت
صفحه را ببند
اعتبار لیگ برتر انگلیس در خطر است

حدیثه چنگیز  نامزد جمال خاشقجی

نقشه خرید تیم نیوکاسل به وسیله یک کنسرسیوم تحت کنترل محمدبن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، حرف‌وحدیث‌های فراوانی را در سراسر جهان ایجاد کرده است. گروه‌های حقوق بشری این اقدام پادشاهی عربستان را برای «ورزش‌شوییِ» جنایات حقوق بشری‌اش محکوم کرده‌اند. (ورزش‌شویی واژه جدیدی است به این معنا که یک فرد یا یک کشور میزبان رقابت ورزشی و تیمی می‌شود تا از این طریق اعتبار و آبروی از دست‌رفته خود را که عموما در حوزه حقوق بشری است، بازیابد.)
با این حال اما هنوز برای بلوکه‌کردن این پول که  300‌میلیون پوند است، هیچ کاری از سوی هیچ‌کس صورت نگرفته است.
طی چند ‌سال گذشته ولیعهد عربستان سعودی هزینه زیادی کرده است تا چهره اهل مدرنیته‌ای را از خود به جهان نشان دهد. در‌ سال 2017 او خواهان حمایت جهانی از تبدیل‌شدن پادشاهی به یک جامعه باز شد تا بتواند از این طریق سرمایه‌گذارهای خارجی را جذب کند.
او ظاهرا اصلاحات لیبرالی هم اِعمال کرده؛ مثلا برداشتن ممنوعیت رانندگی زنان و کاهش اختیارات پلیس مذهبی. او همچنین صدها‌میلیون دلار خرج کرده تا از طریق ساختن یک دستگاه پروپاگاندای جهانی چهره خود و کشور تحت امرش را تطهیر کند.
اما بازداشت، شکنجه و قتل هم پشت‌پرده این اصلاحات بوده است. در میان اقدامات این رژیم مواردی در طی جنگ یمن رخ داده که باعث شده تا سازمان ملل تحقیقاتی را در زمینه ادعاهای معتبری در مورد جنایات جنگی آغاز کند.
و نامزد من، جمال خاشقجی روزنامه‌نگار، هم یکی از قربانیان این رژیم در اکتبر 2018 شد. او به وسیله مزدوران دولت عربستان ‌سعودی در کنسولگری این کشور در استانبول سلاخی شد، آن‌ هم در حالی ‌که من بیرون از آن ساختمان منتظر خروج جمال بودم. دولت خیلی تلاش کرد که این قتل را لاپوشانی کند اما شکست خورد. گزارشگران ویژه سازمان سیا و سازمان ملل در حوزه قتل‌های غیرقانونی به این نتیجه رسیده‌اند که ولیعهد عربستان شخصا دستور قتل جمال را داده بود.
کشتار نفرت‌انگیز و عواقب آن به‌شدت اعتبار بن سلمان و عربستان‌ سعودی را لکه‌دار کرد. برای ماه‌ها بسیاری از رهبران کشورهای جهان از روبه‌روشدن با بن سلمان و برخی از تجارت با عربستان خودداری می‌کردند. در هر حال، او حالا برای نجات اعتبارش تلاش می‌کند. شبکه‌ای از شرکت‌ها که بسیاری از آنها در لندن مستقر هستند، به صورت تمام‌وقت تلاش می‌کنند تا توجه‌ها را از حقوق بشری که پادشاهی عربستان نقض کرده، پرت کنند.
فارغ از چهره‌ای که بن سلمان تلاش می‌کند از خود نشان بدهد، او در حقیقت یک فرد بی‌ثبات‌کننده منطقه بوده است. در زمان بحران کرونا، در حالی ‌که سایر کشورها به فکر محافظت از شهروندان‌شان بودند، او در فکر تحکیم قدرتش بوده است. او در ماه مارس 298 نفر از افراد دولتی شامل سه تن از خانواده سلطنتی را به بهانه مبارزه با فساد بازداشت کرد. در حالی ‌که همه دنیا تحت ‌تأثیر شرایط اقتصادی به واسطه کرونا هستند، ماه گذشته صندوق بودجه پادشاهی که او ریاستش را برعهده دارد، سهام یک شرکت 500‌میلیون دلاری در آمریکا را خریداری کرد.
 موفق‌نشدن دولت‌های جهانی در مقابله با بن سلمان در سال‌های اخیر، او را جسورتر کرده است. حالا کار به جایی رسیده که گروه سرمایه‌گذاری او برای تصاحب یکی از باشگاه‌های لیگ برتر انگلیس دندان تیز کرده است. اگر این اتفاق بیفتد، لیگ برتر انگلیس منشور خود را نقض کرده است. قانون آنها این است:   «این منشور مدیریت باشگاه را برای کسی که خارج از بریتانیا رفتارهایی انجام داده که اگر در داخل بریتانیا انجام می‌داد، تخلف به حساب می‌آمد، ممنوع می‌کند.» و من شکی ندارم که طرفداران باشگاه نیوکاسل دل‌شان نمی‌خواهد که این باشگاه را فردی اداره کند که معمار رفتار وحشیانه است. کسی که در رژیم او روزنامه‌نگاران شکنجه، مخالفان ناپدید و اصلاح‌طلبان محکوم به مرگ می‌شوند.
منبع: گاردین


تعداد بازدید :  388