شماره ۱۹۷۶ | ۱۳۹۹ چهارشنبه ۳۱ ارديبهشت
صفحه را ببند
با وجود افزایش تعداد چهره‌های فوتبالی مجمع فدراسیون
ستاره‌ها بازهم نمی‌توانند رئیس باشند

[شهروند] مدیران فدراسیون فوتبال یک هفته‌ای می‌شود که پیش‌نویس اساسنامه جدید این مجموعه را پس از نگارش برای فیفا ارسال کرده‌اند. انتقاد بسیار جدی درباره جزئیات اساسنامه فوتبال ایران در سال‌های اخیر این بود که مدیران قوانینی نوشته‌اند که حقوق فوتبالی‌ها در آن نادیده گرفته شده است. فوتبالی‌ها کمترین حق را در مجمع عمومی داشتند و قوانین هم به شکلی نوشته شده است که اکثریت آنها به علت نداشتن سابقه مدیریت شانس حضور در انتخابات ریاست فدراسیون و عضویت هیأت رئیسه را ندارند. درواقع بحث اصلی اینجا بود که مدیران در نگارش قوانین به اساسی‌ترین جنبه این ورزش یعنی در نظر گرفتن جایگاهی خاص برای فوتبالی‌ها در سطوح تصمیم‌گیری بی‌توجه بودند. درواقع کت‌وشلوارپوش‌ها که حتی بسیاری از آنها اصلا سابقه فوتبالی ندارند، فقط با داشتن مدرک تحصیلی و سوابق مدیریتی غیرفوتبالی می‌توانند وارد انتخابات شوند و برای فوتبال تصمیم بگیرند. حالا سوال اصلی اینجاست که مسئولان فدراسیون فوتبال فکری به حال حقوق فوتبالی‌ها و جایگاه آنها در مجمع عمومی در اساسنامه جدید کرده‌اند؟

افزایش تعداد باشگاه‌ها و نمایندگان فوتبال بانوان
پیگیری‌های «شهروند» به دریافت برخی اطلاعات مهم از مفاد اساسنامه جدید فدراسیون ختم شد که نشان می‌دهد مدیران سعی کرده‌اند تا حدودی تغییرات مثبت را در ساختار مجمع داشته باشند که البته کامل نیست، اما باید دید فیفا و اعضای مجمع درنهایت چه تصمیمی درباره این اساسنامه نگارش‌شده خواهند گرفت. فدراسیون در نخستین قدم سهمیه لیگ فوتبال زنان را در مجمع عمومی بیشتر کرده‌ است. تعداد باشگاه‌های عضو مجمع هم بیشتر شده است و به نوعی می‌توان گفت که با این کار قدرت تصمیم‌گیری و نفوذ باشگاه‌ها در مجمع نسبت به سال‌های اخیر افزایش یافته است. البته تعداد اعضای مجمع از 75 به حدود 90 نفر رسیده است و این نکته را نباید فراموش کرد که تغییرات باعث دگرگونی اساسی در ساختار مجمع عمومی نشده است.

اضافه شدن چند سرمربی و کاپیتان
یکی از اتفاقات بسیار مهم برای رعایت حقوق فوتبالی‌ها در مجمع عمومی عضویت کاپیتان‌ و سرمربیان تیم‌های ملی رده سنی بزرگسالان بود. هرچند این شائبه به وجود می‌آید که کاپیتان‌های تیم‌های ملی و سرمربیانی که منصوب مدیران فدراسیون هستند درنهایت به نفع آنها در تصمیم‌گیری‌ها شرکت داشته باشند، اما همین دیده شدن حقوق فوتبالی‌ها هم می‌تواند اقدام رو به جلو و خوبی باشد. پیش از این فقط سرمربی و کاپیتان تیم‌ملی فوتبال بزرگسالان حق حضور در مجمع عمومی را داشتند. حالا کاپیتان تیم‌ملی فوتبال ساحلی و فوتسال در بخش آقایان و زنان هم به مجمع اضافه شده‌اند. البته باز هم تأکید می‌شود که در روند مذاکرات فدراسیون با فیفا ممکن است این اصلاحات دوباره دستخوش تغییرات شود. همچنین اعضای مجمع عمومی هم ممکن است در جلسه بررسی مفاد اساسنامه برای تصویب پیشنهادات جدیدی برای عضویت نفرات تازه به مجمع ارایه بدهند.

دایی، کریمی، مهدوی‌کیا و نکونام همچنان دور از مجمع
یکی از پیشنهادهای بسیار مهمی که جامعه فوتبال به دنبال اجرایی‌شدن آن در اساسنامه جدید بود، عضویت چهره‌های فوتبالی که بیش از 100 بازی ملی در کارنامه دارند، در مجمع عمومی بود. علی دایی، علی کریمی، مهدی مهدوی‌کیا، ‌آندرانیک تیموریان، جواد نکونام، سیدجلال حسینی و احسان حاج صفی هفت بازیکن باشگاه صدتایی‌های تیم‌ملی هستند. البته چند بازیکن مانند کریم انصاری‌فرد هم در آستانه پیوستن به این فهرست هستند. با این وجود، طبق اعلام منابع موثق خبری این اتفاق منتفی شده‌ است و در اساسنامه ارسالی برای فیفا بازیکنانی که بیش از 100 بازی ملی دارند، جایگاهی در مجمع ندارند.

فوتبالیست‌ها بازهم نمی‌توانند رئیس شوند
درباره سیستم انتخابات ریاست و اعضای هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال هم هر چند مدت سوابق مدیریتی برای رئیس فدراسیون و اعضای هیأت رئیسه کاهش داشته و به 5‌سال رسیده است، اما با این وجود باز هم چهره‌های فوتبالی تحصیلکرده شانسی برای شرکت در انتخابات ندارند. مگر اینکه در زمان دوران فوتبالی خود در شرکتی سابقه مدیرعاملی یا ریاست هیأت‌مدیره را داشته باشند. واضح‌ترین مثال برای این مشکل نیز ابراهیم شکوری است که 18 ماه سرپرست دبیرکلی فدراسیون و چند ماه معاون محمدرضا ساکت، دبیرکل سابق بود که اجازه شرکت در انتخابات با مدرک دکترای مدیریت ورزشی را ندارد. شکوری سابقه بازی در تیم‌های سایپا و پرسپولیس و قهرمانی لیگ و بیش از 300 بازی در لیگ برتر را هم در کارنامه دارد، اما طبق اساسنامه نگارش‌شده با این کارنامه نمی‌تواند در انتخابات شرکت داشته باشد. البته فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا ممکن است با اصلاحیه‌‌هایی که روی اساسنامه خواهند داشت، راه را برای حضور فوتبالی‌ها با در نظر گرفتن ماده‌ و تبصره‌های جدید باز کنند.


تعداد بازدید :  402