شماره ۱۹۷۶ | ۱۳۹۹ چهارشنبه ۳۱ ارديبهشت
صفحه را ببند
رویداد

وزیر میراث فرهنگی خبر داد: بازگشایی مراکز تفریحی رو باز و طبیعت‌گردی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی
[شهروند] وزیر میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی گفت:   «مردم می‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از مراکز تفریحی رو باز، طبیعت‌گردی و کوهنوردی استفاده کنند.» به‌ گزارش اداره کل روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی، علی‌اصغر مونسان گفت: «مراکز تفریحی رو باز، طبیعت‌گردی و کوهنوردی باز است و هیچ‌گونه محدودیتی از نظر این وزارتخانه برای استفاده مردم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی وجود ندارد.» او ادامه داد: «برپایی چادر و کمپ‌های عمومی به ‌قصد اقامت شبانه در بوستان‌های تفریحی در حجم بالا که موجب تجمع بیش از حد گردشگران و مسافران شود، همچنان ممنوع است و بهتر است از مراکز اقامتی رسمی دارای مجوز از این وزارتخانه استفاده شود.»

افزایش نسبی دما در بیشتر مناطق کشور از فردا
[شهروند]  مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی به پیش‌بینی وضع آب و هوایی کشور در چند روز آتی پرداخت و گفت از پنجشنبه، اول خرداد شاهد روند افزایش نسبی دما در بیشتر مناطق کشور خواهیم بود. به گفته صادق ضیاییان، دو روز آینده در مناطقی از شرق و جنوب شرق کشور، به‌ویژه منطقه زابل، وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.

کشف 6 ظرف سفالی 7‌هزار ساله در موشه‌لان تپه
[شهروند]  در جریان اجرای پروژه تعیین عرصه و پیشنهاد حریم موشه‌لان تپه در ساوجبلاغ علاوه بر لایه‌های باستانی، داده‌های سفالی و استخوانی متعلق به هزاره پنجم پیش از میلاد و 6 ظرف سفالی احتمالا متعلق به یک تدفین هزاره پنجمی کشف شد .
به گزارش روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، موشه‌لان تپه یکی از محوطه‌های شاخص هزاره پنجمی حوزه فلات مرکزی است که در استان البرز قرار دارد. سیاوش سراقی، سرپرست هیأت باستان‌شناسی با بیان اینکه موشه‌لان تپه (اسماعیل‌آباد) را برای نخستین‌بار در ‌سال 37-1336ه.ش حاکمی و سپس در ‌سال 1356 معصومه نوایی مورد کاوش قرار دادند، گفت: «با توجه به مطالعات صورت‌گرفته در این محوطه، 10 طبقه معماری، گورها و داده‌های سفالی متعلق به هزاره پنجم و چهارم ق.م شناسایی شده و به‌طور کلی می‌توان گفت ضخامت آثار باستانی موشه‌لان تپه حدود 6/70 متر است». این محوطه باستانی در دهم دی‌ماه ‌سال 56 به شماره1544 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و در سال1387 با پلاک ثبتی 82 اصلی به تملک سازمان میراث فرهنگی درآمده است.

فوت روزانه ۱۲ بیمار در انتظار پیوند عضو
[شهروند]  «روزانه تقریبا ۱۲ نفر به علت نرسیدن عضو پیوندی در فهرست انتظار پیوند فوت می‌کنند.» فرحناز صادق بیگی، مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اعلام این خبر به ایسنا گفت: این در حالی است که اگر به ظرفیت واقعی کشور در زمینه اهدای عضو یعنی شاخص pmp ۴۰ برسیم، این میزان مرگ‌ومیر به کمتر از دو مورد در روز کاهش پیدا می‌کند: «سالانه بین ۶ تا ۸‌هزار مورد مرگ مغزی در داخل کشور رخ می‌دهد که شایع‌ترین علت آن تصادفات جاده‌ای است. از این تعداد مرگ مغزی تقریبا ۵۰‌درصد از نظر علمی قابلیت اهدای عضو دارند، به عبارتی بین ۳ تا ۴‌هزار مورد مرگ مغزی در سال. در حالی ‌که متأسفانه تنها ۲۵‌درصد این ظرفیت یعنی چیزی حدود یک‌چهارم به اهدا می‌رسد و درحال حاضر تقریبا سه‌چهارم اعضایی که قابلیت اهدا دارند، زیر خاک می‌روند و دلیل اصلی آن رضایت نداشتن خانواده‌های اهدا‌کننده است.» به گفته او، در حال حاضر شاخص اهدای عضو در داخل کشور با ۱۵۰ مورد افزایش پیوند نسبت به‌ سال گذشته از عدد ۱۱ در ‌سال ۹۷ به ۱۴ در‌ سال ۹۸ رسیده که هنوز با عدد طلایی اهدای عضو کشور فاصله زیادی دارد.


تعداد بازدید :  374