شماره ۱۹۷۸ | ۱۳۹۹ سه شنبه ۶ خرداد
صفحه را ببند
از تأسیس دانشگاه و تولید نوشابه انرژی‌زا تا افتتاح رستوران و فست‌فود زنجیره‌ای
چرا طرح‌های اقتصادی سرخابی‌ها شکست می‌خورد؟

‏[شهروند] وعده مدیرعامل باشگاه استقلال برای افتتاح رستوران‌های زنجیره‌ای این باشگاه شاید برای برخی ‏تازگی داشته باشد، اما با نگاهی به گذشته متوجه می‌شویم که در چند مقطع مدیران عامل باشگاه‌های سرخابی ‏پایتخت چنین طرح‌هایی داشتند و حتی تا مرحله‌ای آنها را پیش بردند، اما درنهایت اکثر آنها بی‌سرانجام مانده ‏است. ‏

رستوران استقلال مثل پرسپولیس؟
احمد سعادتمند که در یک برنامه تلویزیونی حاضر شده بود، اعلام کرد می‌خواهد برای درآمدزایی بیشتر باشگاه ‏اقدام به افتتاح رستوران‌های زنجیره‌ای در سراسر کشور کند. در نگاه نخست این طرح مناسب و هوشمندانه به نظر ‏می‌آید، اما آیا به درستی اجرا می‌شود؟ قبلا هم در دوره مدیرعاملی محمد رویانیان در پرسپولیس، باشگاه ‏سرخپوش پایتخت در پی اجرای چنین طرحی بود. حتی رویانیان در نشستی خبری از افتتاح چند شعبه در ‏تهران و شیراز خبر داد، اما دیگر هیچ وقت خبری از درآمدزایی باشگاه از طریق این رستوران‌ها به گوش نرسید. ‏

از دانشگاه و هواپیمای پرسپولیس چه خبر؟
از دیگر طرح‌های جدیدی که در دوره مدیریت رویانیان در پرسپولیس رخ داد، افتتاح دانشگاه علمی-کاربردی این ‏باشگاه بود. این دانشگاه که تا چند‌سال دانشجو می‌پذیرفت و بر سر فعالیت‌هایش حرف و حدیث‌های زیادی ‏وجود داشت، مدتی به حالت تعلیق درآمد. از اواسط بهمن‌ماه بار دیگر در دوره مدیریت انصاری‌فرد اعلام شد ‏دانشگاه پرسپولیس دانشجوی جدید می‌پذیرد و کار خود را از سر می‌گیرد، اما این بار ویروس کرونا اجازه چنین ‏کاری را نداد. جدا از این موردی که شاید برای خیلی از علاقه‌مندان به پرسپولیس هم جالب باشد، سرنوشت ‏مبهم هواپیمای پرسپولیس است که در دوره رویانیان با همکاری بابک زنجانی و قشم ایر افتتاح شد و مدتی هم ‏فعالیت می‌کرد، اما دیگر خبری از آن نشد! جالب است که مدیرعامل وقت پرسپولیس وعده داده بود حتی آژانس ‏هواپیمایی پرسپولیس را هم راه‌اندازی می‌کند.‏

نوشابه استقلال به بازار نرسید!‏
در دوره مدیریت علی فتح‌الله‌زاده در استقلال، او تصمیم گرفت نوشابه انرژی‌زا به نام استقلال تولید کند و حتی ‏در نشستی از این نوشیدنی‌ها رونمایی کرد. این طرح درآمدزایی هم مثل دیگر طرح‌های تقریبا شکست خورده ‏سرخابی‌ها، سرانجام خاصی نداشت و حتی می‌توان گفت نوشابه استقلال به بازار هم نرسید. البته در پرسپولیس ‏هم طرح مشابهی اجرا شد و اتفاقا سرنوشت مشابهی داشت. ‏

طرح‌های هزینه‌زا به جای درآمدزا
تاریخ نشان می‌دهد طرح‌های درآمدزایی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس خارج از محیط فوتبال، نتیجه‌ای جز ‏شکست در پی نداشت و دلیل بزرگ آن هم بی‌ثباتی در مدیریت و سلیقه‌ای برخورد کردن مدیران عامل این ‏باشگاه در یک دهه اخیر بوده است. حتی درباره شبکه‌های تلویزیونی اختصاصی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال ‏هم که خیلی به دنبال درآمدزایی نبودند، چند بار سیاست‌ها تغییر کرده و تلویزیون سرخابی‌ها تعطیل و دوباره ‏بازگشایی شده است. دوره مدیریت محمد رویانیان در پرسپولیس و علی فتح‌الله‌زاده در استقلال اوج رونمایی از ‏طرح‌های جدید برای استفاده از بازار در درآمدزایی بود، اما زمان نشان داد نتیجه این اتفاقات چیزی جز به جا ‏گذاشتن بدهی‌های میلیاردی نبوده. شاید پرسپولیسی‌ها شانس آوردند که طرح‌های دیگر همچون فروشگاه‌های ‏زنجیره‌ای، شرکت بیمه و... که جزو برنامه‌های رویانیان بود، به مرحله راه‌اندازی نرسید. ‏

 


تعداد بازدید :  358