شماره ۱۹۷۸ | ۱۳۹۹ سه شنبه ۶ خرداد
صفحه را ببند
در روزهای تعطیلات عید فطر هلال‌احمر پرکار بود
کرونا همچنان اولویت جمعیت هلال‌احمر
۹۵۹ کارگاه تولید ماسک و لباس سرهمی بیمارستان توسط داوطلبان خانه‌های هلال برپا شده است

‏  [ملیحه محمودخواه] در چند روز گذشته که مردم تعطیلات عید فطر را پشت‌سر می‌گذاشتند، امدادگران جمعیت هلال‌احمر روزهای پرکاری را سپری می‌کردند. در کهگیلویه‌و‌بویراحمد زلزله آمد و با وجود اینکه این زلزله شدید نبود، چندین تیم امدادونجات برای کمک به مصدومان احتمالی به این منطقه عازم شدند. قطار همدان- مشهد در جاده پرندک و در محدوده پرند- رباط‌کریم از ریل خارج شد و امدادگران پایگاه‌های اطراف روز سختی را برای نجات مصدومان قطار پشت‌سر گذاشتند. با وجود این، بحث کرونا نیز فراموش نشده و همچنان داوطلبان و امدادگرانی که از شروع کرونا در کشور پای‌ کار بودند، باز هم همراه جمعیت هلال‌احمر بودند تا شرایط را برای پیشگیری از شیوع این ویروس آماده کنند.

از همان روزهایی که ویروس کرونا در چین سروصدا راه انداخته بود و همه دنیا نگران ورود این ویروس به کشورشان بودند، جمعیت هلال‌احمر فعالیت خود را برای آشنایی مردم با این ویروس آغاز کرد. کار با توصیه‌ها و راه‌های پیشگیری از این ویروس در این جمعیت کلید خورد اما از زمانی که ویروس خودش را به ایران رساند و شیوع پاندمی این ویروس آغاز شد، فعالیت‌ها در جمعیت هلال‌احمر رنگ و بوی دیگری گرفت و برای حضور پررنگ‌تر این نهاد برای مبارزه با این ویروس داوطلبان نیز پای‌ کار آمدند. در صد روزی که از زمان اعلام رسمی ورود کرونا و فوت دونفر در قم می‌گذرد، خیرین و مردم بیش از 320‌میلیارد ریال کمک نقدی به حساب‌های جمعیت هلال‌احمر واریز کردند و بیش از 606‌میلیارد ریال کمک نقدی نیز توسط این نهاد جمع‌آوری و در اختیار افرادی قرار گرفت که آسیب بیشتری از کرونا دیده بودند.  فعالیت سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر در این روزها پررنگ‌تر شده و یک‌هزار خانه داوطلب هلال‌احمر در سراسر کشور فعال و 72‌هزار و 694 داوطلب به میزان ۹۶۵‌هزار و ۶۸۹ نفر ساعت در فعالیت‌های جمعیت هلال‌احمر حضور پیدا کردند. تهیه پک‌های بهداشتی و تولید ماسک از فعالیت‌هایی بود که در روزهای کرونایی به‌شدت پررنگ بود. به گفته محمد نصیری، سخنگوی جمعیت هلال‌احمر در این مدت بیش از 211‌هزار پک آماده و در اختیار اقشار آسیب‌پذیر در سراسر کشور توزیع و با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۵۰۰‌هزار پک و بسته بهداشتی که از محل مشارکت‌های نقدی مردمی تهیه‌ شده بود، در میان بیماران خاص توزیع شد. این تنها فعالیت جمعیت برای کمک به اقشار آسیب‌پذیر نبود، داوطلبان باز هم آستین همت بالا زدند و بیش از 200‌هزار بسته سبد حمایتی و معیشتی با کمک مردم آماده و این بسته‌ها را میان خانواده‌هایی که کرونا شرایط آنها را سخت‌تر کرده بود، توزیع کردند.

تولید ماسک‌ها در روزهای کرونایی پررنگ‌تر شده است
سخنگوی جمعیت هلال‌احمر درباره فعالیت کارگاه‌های تولید ماسک در سراسر کشور می‌گوید: «۹۵۹ کارگاه تولید ماسک و لباس سرهمی بیمارستان توسط داوطلبان خانه‌های هلال برپا شد و داوطلبان فعال در این کارگاه‌ها موفق شدند یک‌میلیون و ۶۳۶‌هزار و ۴۲۹ عدد ماسک، ۱۴۷‌هزار و ۳۵۴ جفت دستکش و ۸۰‌هزار و ۷۷۱ لباس سرهمی تولید و آن را در اختیار مراکز بهداشتی و درمانی قرار دهند.»اما در کنار این فعالیت‌های تبلیغاتی و آگاه‌سازی مردم برای مشارکت در امور خیریه از سرفصل‌های فعالیت داوطلبان جمعیت هلال‌احمر بود. به گفته نصیری، ۳‌میلیون و ۵۵۳‌هزار پیامک به مردم و خیرین ارسال و ۶۲۸‌هزار و ۷۵۹ بروشور تهیه و برای آگاه‌سازی داوطلبان و عموم مردم برای شرکت در پروژه‌ها و برنامه‌های جمعیت هلال‌احمر بین مردم توزیع شده است.

همراهی داوطلبان در گندزدایی
داوطلبان هلال‌احمری در ضدعفونی و گندزدایی معابر و خیابان‌ها با سازمان‌های درگیر مانند شهرداری نیز همراه شدند. داوطلبان هلال‌احمری ضدعفونی و گندزدایی ۱۷‌هزار و ۲۲۰ معبر و خیابان به مسافت ۹۲‌هزار کیلومتر، ۴۸‌هزار و ۹۹۵ واحد اتوبوس، تاکسی و سواری، اماکن عمومی شامل ۹۶ گرمخانه، ۴۳ زندان، ۳‌هزار و ۵۷۱ مسجد، یک‌هزار و ۹۸ همراه‌سرا و ۵۲‌هزار و ۴۴۰ مورد سایر اماکن را با استفاده از ۵‌میلیون و ۳۶۱‌هزار و ۸۸۱ لیتر مواد ضدعفونی‌کننده و ۲۳‌هزار و ۷۰۸ لیتر الکل اهدایی مردمی برعهده گرفتند. همچنین با توجه به کمبود ذخیره خون در کشور باز هم داوطلبان هلال‌احمر ورود و بیش از ۲۰‌هزار واحد خون در این روزها اهدا کردند.
همه پای کار بودند
پزشکان داوطلب جمعیت هلال‌احمر نیز در این 100 روز فعال‌تر از قبل در کنار این نهاد حضور پیدا کردند. نصیری می‌گوید:   «۵۷۹ پزشک و پیراپزشک داوطلب در ۶۷ نقاهتگاهی که جمعیت هلال‌احمر برپا کرده بود، حضور داشتند و بیش از  ۵۶‌هزار و ۸۹۲ نفر ساعت در این مراکز حاضر شدند. یک‌هزار و ۳۳۴ منطقه حاشیه‌نشین و کم‌برخوردار برای اجرای پروژه‌های داوطلبانه و طرح‌های پیشگیری از کرونا  شناسایی شدند و داوطلبان با حضور در این مراکز تلاش کردند نقشی در کاهش آمار ابتلا به کرونا ایفا کنند. همچنین در کنار داوطلبان کادر پزشکی جمعیت هلال‌احمر،۱۳۰ بنگاه اقتصادی در اجرای طرح‌ها و برنامه‌ها با جمعیت هلال‌احمر همکاری کردند و در این زمینه ۴۶ مجوز برای تشکل‌های مردم‌نهاد، هماهنگی و تعامل برای تأمین خیریه‌ها و تشکل‌های پشتیبان و بیمارستان‌های درگیر با بیماری کرونا صادر شد.»

روز پُرکار جمعیت هلال‌احمر با خروج قطار از ریل
جمعیت هلال‌احمر حادثه خروج قطار از ریل را نیز پشت‌سر گذاشت. قطار مسافربری از همدان به سوی مشهد در حرکت بود اما درحوالی پرندک در ۱۰کیلومتری پرند و ابتدای پل ورودی ایستگاه «جدایش» دچار حادثه شد. در این حادثه دو لکوموتیو و یک سالن قطار به داخل پل سقوط کردند و دو سالن مسافربری نیز حد فاصل پل و خطوط از ریل خارج شدند.
 با وجودی که  این حادثه مصدوم جدی نداشت، چهار تیم امدادی شامل یک تیم آنست و سه تیم عملیاتی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر، که شامل  ۱۵ نجاتگر  بود، به محل حادثه اعزام شدند. تیم‌های هلال‌احمر شهرستان‌های شهریار و ملارد نیز به حالت آماده‌باش درآمدند تا در صورت لزوم وارد عمل شوند. این قطار حامل  ۴۵ مسافر و ۱۵ خدمه بود، اما خوشبختانه پنج مصدوم بیشتر نداشت. یک قطار از شرکت راه آهن برای انتقال مسافران به تهران اعزام شد تا آنان را به مقصد برساند.

زلزله در کهگیلویه و بویراحمد
خبر زلزله در بخش‌هایی از استان کهگیلویه‌ و بویراحمد بامداد روز دوشنبه روی خروجی خبرگزاری‌ها رفت. مرکز این زلزله ۵.۲ ریشتری چرام و عمق آن در 10 کیلومتری  استان کهگیلویه و بویراحمد گزارش شد. به گزارش جمعیت هلال‌احمر، در مناطقی که زلزله در آن رخ داد، ٢۶‌هزار و ٩٣۵ نفر سکونت داشتند که  ٧‌هزار و ٢١۴ خانوار هستند. به همین دلیل  ١٢ تیم شامل چهار تیم از  کهگیلویه و بویراحمد، دو تیم از استان فارس، دو تیم از بوشهر  و چهار تیم از خوزستان  به محل حادثه اعزام شدند.
به گفته ابوالفتح بهنامیان، جانشین مدیرعامل و مسئول روابط‌عمومی جمعیت هلال‌احمر استان کهگیلویه و بویراحمد، شهرستان‌های گچساران، باشت و سعادت‌آباد هیچ خسارت جانی نداشت، اما دیوارها در برخی از نقاط روستایی تخریب شد و میزان خسارات در برخی از روستاها بالاست. ریزش تپه در کنار یک روستا  و ریزش سنگ در جاده دیل به گچساران از دیگر اتفاقاتی بود که زلزله رقم زد، اما این حوادث نیز خسارت جانی نداشت. تنها 6 نفر بر اثر ترس و هنگام فرار از خانه مصدوم و سرپایی درمان شدند. در خوزستان و بوشهر هم که این زلزله احساس شد، خسارتی گزارش نشد، فقط در شهرستان ممسنی در منطقه بابا کلان کوه ریزش کرد.


تعداد بازدید :  466